[metaslider id=”210309″]
Fler än 1 000 kundbesök kunde undvikas, säger Konica Minolta om sin nya molnlösning AIRe LINK som nu testats i fyra månader.
– Detta är till stor hjälp såväl för vår egen support- och servicefunktion som för våra kunders, säger Paul Lacopie, Country Manager Konica Minolta i Sverige.
Till följd av coronaviruset och de reserestriktioner som gällt under 2020 har Konica Minolta Business Solutions Europe satsat på att snabbt ta fram och testa en ny molnlösning för sina kunder. Detta för att bättre kunna hjälpa sina kunder med service och support på distans, skriver Konica Minolta i ett pressutskick.
Hjälp via kamera
Med hjälp av den nya molnlösningen AIRe LINK ska företagets kunder själva kunna identifiera och lösa problem med sina utskriftsenheter. Genom AIRe LINK kan en teknisk specialist från Konica Minolta se vad kunden gör via en kamera från kundens smartphone eller surfplatta.
Via en länk som kunden klickar på startas en session med teknikern och med hjälp av en live-pekare, likt en ritfunktion, kan teknikerna guida kunden för att lösa problemet.
Miljövänligt och kostnadseffektivt
Med det nya verktyget kan problem identifieras snabbare, tekniker behöver inte resa lika ofta vilket minskar koldioxidutsläpp samt att felsökning kan genomföras snabbare, menar Konica Minolta.
– Vi är verkligen glada att kunna presentera en betaversion av AIRe Link så snabbt! Inte minst med tanke på situationen kring covid-19, säger Paul Lacopie, Country Manager Konica Minolta i Sverige och fortsätter:
– Oavsett bransch, så är detta ett verktyg som verkligen effektiviserar sättet att arbeta samtidigt som det reducerar användningen av värdefulla resurser. Detta är nog bara början på vad vi ser som ett nytt sätt att arbeta både smart och kundnära.
Öppen beta-lösning
AIRe LINK är i nuläget en öppen betaversion som ska bli en produktionsversion 2021, skriver företaget. För att börja använda verktyget behöver kunden skapa ett användarkonto i programmet.