Molnlösning ska fixa maskinen

PUBLICERAD: 6 augusti 2020
UPPDATERAD: 6 augusti

[metaslider id=”210309″]

Fler än 1 000 kundbesök kunde undvikas, säger Konica Minolta om sin nya molnlösning AIRe LINK som nu testats i fyra månader.
– Detta är till stor hjälp såväl för vår egen support- och servicefunktion som för våra kunders, säger Paul Lacopie, Country Manager Konica Minolta i Sverige.

Till följd av coronaviruset och de reserestriktioner som gällt under 2020 har Konica Minolta Business Solutions Europe satsat på att snabbt ta fram och testa en ny molnlösning för sina kunder. Detta för att bättre kunna hjälpa sina kunder med service och support på distans, skriver Konica Minolta i ett pressutskick.

Hjälp via kamera

Med hjälp av den nya molnlösningen AIRe LINK ska företagets kunder själva kunna identifiera och lösa problem med sina utskriftsenheter. Genom AIRe LINK kan en teknisk specialist från Konica Minolta se vad kunden gör via en kamera från kundens smartphone eller surfplatta.

Via en länk som kunden klickar på startas en session med teknikern och med hjälp av en live-pekare, likt en ritfunktion, kan teknikerna guida kunden för att lösa problemet.

Supporten kan ske via dator, surfplatta eller smartphone.
Supporten kan ske via dator, surfplatta eller smartphone.
Miljövänligt och kostnadseffektivt

Med det nya verktyget kan problem identifieras snabbare, tekniker behöver inte resa lika ofta vilket minskar koldioxidutsläpp samt att felsökning kan genomföras snabbare, menar Konica Minolta.

– Vi är verkligen glada att kunna presentera en betaversion av AIRe Link så snabbt! Inte minst med tanke på situationen kring covid-19, säger Paul Lacopie, Country Manager Konica Minolta i Sverige och fortsätter:

–  Oavsett bransch, så är detta ett verktyg som verkligen effektiviserar sättet att arbeta samtidigt som det reducerar användningen av värdefulla resurser. Detta är nog bara början på vad vi ser som ett nytt sätt att arbeta både smart och kundnära.

Öppen beta-lösning 

AIRe LINK är i nuläget en öppen betaversion som ska bli en produktionsversion 2021, skriver företaget. För att börja använda verktyget behöver kunden skapa ett användarkonto i programmet.

Läs vidare

Stora möjligheter med AI – men lika stora utmaningar

I vår artikelserie om artificiell intelligens (AI) i den grafiska industrin har vi nu pratat med Adrian Mayr, produktchef på Müller Martini. De är kända för att tillverka efterbehandlingsutrustning i industriell skala.

Adrian-Mayr-pfc-bearb

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.

Cloudlab

HP ingår strategiskt samarbete med Canva

Det AI-baserade designprogrammet Canva har 185 miljoner användare över hela världen. Nu etablerar man ett samarbete med HP.

hp-canva

Senaste nytt

Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Nu är nummer 578 av Sign&Print på väg ut i brevlådorna! Årets sista nummer har tema Skyltproduktion. Trevlig läsning önskar redaktionen! 

FotoJet---2024-12-11T145923.534

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx