Molnlösning ska fixa maskinen

PUBLICERAD: 6 augusti 2020
UPPDATERAD: 6 augusti

[metaslider id=”210309″]

Fler än 1 000 kundbesök kunde undvikas, säger Konica Minolta om sin nya molnlösning AIRe LINK som nu testats i fyra månader.
– Detta är till stor hjälp såväl för vår egen support- och servicefunktion som för våra kunders, säger Paul Lacopie, Country Manager Konica Minolta i Sverige.

Till följd av coronaviruset och de reserestriktioner som gällt under 2020 har Konica Minolta Business Solutions Europe satsat på att snabbt ta fram och testa en ny molnlösning för sina kunder. Detta för att bättre kunna hjälpa sina kunder med service och support på distans, skriver Konica Minolta i ett pressutskick.

Hjälp via kamera

Med hjälp av den nya molnlösningen AIRe LINK ska företagets kunder själva kunna identifiera och lösa problem med sina utskriftsenheter. Genom AIRe LINK kan en teknisk specialist från Konica Minolta se vad kunden gör via en kamera från kundens smartphone eller surfplatta.

Via en länk som kunden klickar på startas en session med teknikern och med hjälp av en live-pekare, likt en ritfunktion, kan teknikerna guida kunden för att lösa problemet.

Supporten kan ske via dator, surfplatta eller smartphone.
Supporten kan ske via dator, surfplatta eller smartphone.
Miljövänligt och kostnadseffektivt

Med det nya verktyget kan problem identifieras snabbare, tekniker behöver inte resa lika ofta vilket minskar koldioxidutsläpp samt att felsökning kan genomföras snabbare, menar Konica Minolta.

– Vi är verkligen glada att kunna presentera en betaversion av AIRe Link så snabbt! Inte minst med tanke på situationen kring covid-19, säger Paul Lacopie, Country Manager Konica Minolta i Sverige och fortsätter:

–  Oavsett bransch, så är detta ett verktyg som verkligen effektiviserar sättet att arbeta samtidigt som det reducerar användningen av värdefulla resurser. Detta är nog bara början på vad vi ser som ett nytt sätt att arbeta både smart och kundnära.

Öppen beta-lösning 

AIRe LINK är i nuläget en öppen betaversion som ska bli en produktionsversion 2021, skriver företaget. För att börja använda verktyget behöver kunden skapa ett användarkonto i programmet.

Läs vidare

Ett verktyg för skyltföretagets alla processer

Det belgiska mjukvaruföretaget Dataline Solutions har utvecklat den modulära mjukvaran Multiline för att hantera alla funktioner hos ett skyltföretag, eller något annat grafiskt företag för den delen.
Jef_Stoffels

Spill blir helt nya produkter med Hexis nya satsning

Spill från material blir husisolering och pvc-rör när Hexis nya återvinningsprogram rullas ut i Europa. Under Fespa visar det franska företaget också en ny ultrastransparant folie och nya färger i serierna Bodyfence och Skintac.
_DSC0045

Artificiell intelligens avgörande för företagens överlevnad

Den kommande tiden kommer vi att titta närmare på hur artificiell intelligens (AI) implementeras i redan befintliga grafiska lösningar. Vad kan AI göra, vilka behov fyller det och vilka möjligheter och utmaningar öppnar det på sikt.
FotoJet-(45)

Fujifilm introducerar end-to-end-workflow

Fujifilm har samarbetat med eProductivity Software (ePS) för att visa hur Fujifilms XMF PressReady arbetsflödeslösning kan paras ihop och integreras med eProductivity Softwares MarketDirect StoreFront e-handel och MIS-system.
Fujifilm_ePS

Senaste nytt

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5