Molnlösning ska fixa maskinen

Fler än 1 000 kundbesök kunde undvikas, säger Konica Minolta om sin nya molnlösning AIRe LINK som nu testats i fyra månader.
– Detta är till stor hjälp såväl för vår egen support- och servicefunktion som för våra kunders, säger Paul Lacopie, Country Manager Konica Minolta i Sverige.

Till följd av coronaviruset och de reserestriktioner som gällt under 2020 har Konica Minolta Business Solutions Europe satsat på att snabbt ta fram och testa en ny molnlösning för sina kunder. Detta för att bättre kunna hjälpa sina kunder med service och support på distans, skriver Konica Minolta i ett pressutskick.

Hjälp via kamera

Med hjälp av den nya molnlösningen AIRe LINK ska företagets kunder själva kunna identifiera och lösa problem med sina utskriftsenheter. Genom AIRe LINK kan en teknisk specialist från Konica Minolta se vad kunden gör via en kamera från kundens smartphone eller surfplatta.

Via en länk som kunden klickar på startas en session med teknikern och med hjälp av en live-pekare, likt en ritfunktion, kan teknikerna guida kunden för att lösa problemet.

Supporten kan ske via dator, surfplatta eller smartphone.

Supporten kan ske via dator, surfplatta eller smartphone.

Miljövänligt och kostnadseffektivt

Med det nya verktyget kan problem identifieras snabbare, tekniker behöver inte resa lika ofta vilket minskar koldioxidutsläpp samt att felsökning kan genomföras snabbare, menar Konica Minolta.

– Vi är verkligen glada att kunna presentera en betaversion av AIRe Link så snabbt! Inte minst med tanke på situationen kring covid-19, säger Paul Lacopie, Country Manager Konica Minolta i Sverige och fortsätter:

–  Oavsett bransch, så är detta ett verktyg som verkligen effektiviserar sättet att arbeta samtidigt som det reducerar användningen av värdefulla resurser. Detta är nog bara början på vad vi ser som ett nytt sätt att arbeta både smart och kundnära.

Öppen beta-lösning 

AIRe LINK är i nuläget en öppen betaversion som ska bli en produktionsversion 2021, skriver företaget. För att börja använda verktyget behöver kunden skapa ett användarkonto i programmet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


De går grönt med polyestermaterial för digitaltryck

A.Berger Textiles har en lång historia, men från 1980-talet har företaget lagt fokus på polyestertextilier och en egen teknik att bestryka dem för digitaltryck. På Fespa la de ett extra fokus på polyestermaterial av återvunnen pet och sitt periodiska system som ska förenkla för kunder att beställa produkter i sortimentet.

Publicerat av: 

Bildspel: Andra dagen på Fespa

Efter en relativt lugn start på Fespa Global Print Expo så blev den andra dagen betydligt mer fartfylld med fler besökare i gångarna och montrarna. Såväl utställare som besökare vittnade om positiva tongångar och framtidstro efter en tuff tid under pandemin. Fespa-mässan pågår till fredag den 15 oktober.

Publicerat av: