Offline eller inline?

PUBLICERAD: 12 augusti 2020
UPPDATERAD: 12 augusti
Möjligheten till liggande A4 ger helt nya möjligheter att skapa praktverk även i ett litet tryckeri. Den här boken har producerats med hjälp av en Ricoh skrivare och Plockmatic efterbehandling.

Nästan alla Plockmatics och Morganas produkter erbjuds både i en lösning inline och en offline. Vilket ska man då välja? Vi ringde upp Bo Larson, som sålt efterbehandling under många år.

– Om du har flera produktionsmaskiner så kanske du väljer att ha efterbehandlingen offline. Då kan du styra vad som ska gå i vilken efterbehandlare. Ju mer standardiserad produktion, ju mer närliggande kan det istället vara att ha allt ihopkopplat, säger Bo Larson hos efterbehandlingsleverantören Plockmatic.

Samma sak om du bara har en produktionsmaskin. Ju mer varierad produktionen är, med broschyrer, lösblad, perforerade kuponger etcetera, desto mer närliggande är det att låta tryckningen vara en process och efterbehandlingen en annan.

Bo Larson hos efterbehandlingsleverantören Plockmatic.
I offentlig verksamhet

Bo Larson påpekar att det också beror på sammanhanget. Kommuner och offentlig verksamhet, som handlar på ramavtal, vill gärna ha en klump där skrivare och efterbehandling ses som ett. När avbetalningen är klar så, går de vidare till nästa integrerade maskin.

Trend med inline

Den övergripande trenden är att inline ökar. Allt fler kunder väljer enkelheten och kan med en operatör sköta allt fram till helt färdiga trycksaker. Men det finns fortfarande tryckerier som satsat på offline efterbehandling och sedan köper loss maskinen när avbetalningarna är klara.

Läs vidare

Åtta45 förvärvar grafiskt företag

Åtta45 Print & Media öppnar plånboken och köper ett grafiskt bolag i Stockholm.
åtta45-webb

Mässpremiär på Drupa för Zünds Q-Line

Den schweiziska skärbordstillverkaren Zünd ställer ut under mottot ”Performance across the board” och tar med sig Q-Line som lanserades förra våren och nu visas på en mässa för första gången.
Zund 2

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm