Hon vill riva ner flexotryckets murar

PUBLICERAD: 13 augusti 2020
UPPDATERAD: 13 augusti
Danijela Ridic driver företaget Chain design och print och håller utbildningar på nätet i höst. Foto: Martin Hansson, HK Media

Danijela Ridic håller tre utbildningstillfällen online om förpackningar och flexotryck.
– Min förhoppning är att lyfta upp tryckprocessen och riva ner de tjocka väggarna den äldre generationen har murat upp.

Danijela Ridic har tidigare tipsat våra läsare om flexotryck. Danijela har arbetat med flexo sen 2005 efter att hon avslutade sin kvalificerade yrkesutbildning på Broby Grafiska i Sunne. Efter nio år i repro och närmare fem år på ett tryckeri tog hon steget att starta företaget Chain design print i mars 2019. Med start 14 september leder hon tre onlinekurser på temat förpackning och flexotryck.

– Syfte med utbildningen är att öka kunskapen och förståelsen för hur mycket det krävs innan en förpackning ska gå till tryck och själva resan dit, säger Danijela Ridic.

Ser stor kunskapsbrist

– Mer än hälften av alla livsmedelsförpackningar trycks i flexo. Behovet är jättestort. Vi ser en stor kunskapsbrist på förpackning och flexosidan där det har varit akutläge i många år. Onlinevarianten på utbildningen har fötts fram i och med covid-19. Detta ger även möjlighet för fler att delta och jag kan sprida denna kunskapen bredare och snabbare.

Ridic säger att kurserna ger nödvändiga och grundläggande kunskaper om flexo och hela processen. Deltagarna får också följa en artworks resa genom hela flödet, från designprocessen genom repro och hela vägen in i tryckproduktionen. De får också en förståelse om vilka förutsättningar, begränsningar men framförallt möjligheter det finns i flexo.

Utbildning för hela grafiska industrin

– Utbildningen riktar sig till alla som jobbar i början av denna kedjan: varumärkesägare, marknadsavdelningar, produktägare, grafiska designers, designbyråer, förpackningskonstruktörer, inköpare och säljare av material samt
andra som vill lära sig mer om tryck och flexo.

[metaslider id=”210378″]

Danijela säger att information och kunskap om flexotryck är svårt att tillgå. Hon ger en känga till den äldre generationen flexotryckare som hon inte tycker visar tillräcklig transparens om den kunskap de besitter. Det är viktigt för flexotryckets fortsatta överlevnad och framtid.

– Min förhoppning är att lyfta upp tryckprocessen och riva ner de tjocka väggarna den äldre generationen har murat upp, säger hon och förklarar att det är viktigt för annars vet inte ens den yngre generationen hur de ska börja.

– Men jag vill ändå poängtera att jag hyser stor respekt för den äldre generationen men jag önskar mer transparens när det handlar om att dela med sig av kunskapen.

Hur ser du på framtiden för flexotryck?

– Jag ser ljust på framtiden ur den aspekten för att tekniken har utvecklats och förfinats
så pass mycket att kunderna väljer flexo framför andra tryckmetoder, som till exempel djuptryck.

”Ingen blir färdiglärd”

Vilka är de stora utmaningarna?

– Utmaningen med flexo är helt klart att det är en egen värld och tillåter ingen att bli färdiglärd.
Sen har vi en annan utmaning, inte bara för flexo, utan för hela grafiska industrin där det överlag är att hitta rätt kompetens.
Flexo överraskar oss ständigt, därför älskar jag mitt jobb. Som en god vän till mig sa: ”Flexo. It’s not rocket science…it’s harder!”

 

Läs vidare

Canon blickar mot nya marknader

Det är ett Canon i toppform som, med sin 4 800 kvadratmeter stora monter på Drupa, visar varför de är ledande inom flera teknologier.
Drupa_Canon

Nordvalls Etikett först i Norden med HP Indigo V12

Som första tryckeri i Skandinavien har Nordvalls Etikett investerat i HP Indigos toppmodell, HP Indigo V12.
Patrik-Jenemark-Nordvalls-Etikett_webb-1024x682

Antalis stärker på den baltiska marknaden

Antalis som är verksamma inom bland annat förpackning, visuell/grafisk kommunikation och kontorsvaror fortsätter att expandera internationellt. Det franska företaget förvärvar nu Pakella med bas i Litauen, en ledande aktör inom distribution av industri- och livsmedelsemballage i Lettland, Litauen och Estland.
Herve-Poncin-Chief-Executive-Officer-of-Antalis

Han satsar 100 miljoner kronor på ny etikettproduktion

I det lilla samhället Kattarp, drygt en mil norr om Helsingborg, händer något märkligt. På en idyllisk lantbruksgård byggs en helt ny etikettproducerande verksamhet, helt från scratch, och stora pengar satsas.
sten

Senaste nytt

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5