Mailit ångar på – främst digitalt

Vinst på sista raden. Däremot når försäljningen inte riktigt upp till fjolårets siffror, visar Mailit Innovations bokslut.

Mailit Innovation arbetar med produktion av kommunikationslösningar i både tryckt och digital form. I årsredovisningen för 2019 har omsättningen sjunkit med 1,5 miljoner kronor jämfört med 2018, och landar på 48,8 miljoner kronor.

Stockholmssföretaget skriver i en kommentar i bokslutet att de ser att trenden är tydlig att pappersbaserad kommunikation faller till förmån för digitala kommunikationslösningar och tjänster vilket har påverkat omsättningen negativt.

Även rörelseresultatet gick nedåt, från 3,5 miljoner till 2,4 miljoner kronor. Årets resultat visar 3,4 miljoner kronor. Mailit med sina 12 anställda skriver att fokus under 2019 har varit att ”optimera och automatisera rutiner och processer för de nytecknade uppdragen som bidragit till bolagets tillväxt tidigare år”.

Under året har ägarförhållandena förändrats. Bolaget ägs till 60 procent av Hitchhike Media AB, 20 procent av FKR Invest AB och 20 procent Creare Holding AB.

 

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


De går grönt med polyestermaterial för digitaltryck

A.Berger Textiles har en lång historia, men från 1980-talet har företaget lagt fokus på polyestertextilier och en egen teknik att bestryka dem för digitaltryck. På Fespa la de ett extra fokus på polyestermaterial av återvunnen pet och sitt periodiska system som ska förenkla för kunder att beställa produkter i sortimentet.

Publicerat av: 

Bildspel: Andra dagen på Fespa

Efter en relativt lugn start på Fespa Global Print Expo så blev den andra dagen betydligt mer fartfylld med fler besökare i gångarna och montrarna. Såväl utställare som besökare vittnade om positiva tongångar och framtidstro efter en tuff tid under pandemin. Fespa-mässan pågår till fredag den 15 oktober.

Publicerat av: