Mailit ångar på – främst digitalt

Vinst på sista raden. Däremot når försäljningen inte riktigt upp till fjolårets siffror, visar Mailit Innovations bokslut.

Mailit Innovation arbetar med produktion av kommunikationslösningar i både tryckt och digital form. I årsredovisningen för 2019 har omsättningen sjunkit med 1,5 miljoner kronor jämfört med 2018, och landar på 48,8 miljoner kronor.

Stockholmssföretaget skriver i en kommentar i bokslutet att de ser att trenden är tydlig att pappersbaserad kommunikation faller till förmån för digitala kommunikationslösningar och tjänster vilket har påverkat omsättningen negativt.

Även rörelseresultatet gick nedåt, från 3,5 miljoner till 2,4 miljoner kronor. Årets resultat visar 3,4 miljoner kronor. Mailit med sina 12 anställda skriver att fokus under 2019 har varit att ”optimera och automatisera rutiner och processer för de nytecknade uppdragen som bidragit till bolagets tillväxt tidigare år”.

Under året har ägarförhållandena förändrats. Bolaget ägs till 60 procent av Hitchhike Media AB, 20 procent av FKR Invest AB och 20 procent Creare Holding AB.

 

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Högtryck för värmemattor: Printar tusentals meter under iskalla vintrar

Elvärmeprodukter i Skellefteå är långt ifrån ett klassiskt printföretag. Ändå skriver de ut tusentals kvadratmeter tjältiningsmattor en kall vinter. En ny eko solvent-skrivare levererad av Marabu kom på plats i början av året för att göra jobbet.

Publicerat av: 

Trendspaning: Så ser framtidens bokmarknad ut

Intergrafs webbinarium “”Shaping the furture of books” hade över 200 deltagare från mer än 25 länder. De fick höra om situationen på bokmarknaden såväl som om perspektiven sett från en boktryckare respektive en förläggare i en post-pandemisk värld. Många viktiga ämnen behandlades – från vikten av automatisering, mindre upplagor och minskning av lagerhållning till hållbarhet, “djup” läsning och prenumerationslösningar.

Publicerat av: