Mailit ångar på – främst digitalt

Vinst på sista raden. Däremot når försäljningen inte riktigt upp till fjolårets siffror, visar Mailit Innovations bokslut.

Mailit Innovation arbetar med produktion av kommunikationslösningar i både tryckt och digital form. I årsredovisningen för 2019 har omsättningen sjunkit med 1,5 miljoner kronor jämfört med 2018, och landar på 48,8 miljoner kronor.

Stockholmssföretaget skriver i en kommentar i bokslutet att de ser att trenden är tydlig att pappersbaserad kommunikation faller till förmån för digitala kommunikationslösningar och tjänster vilket har påverkat omsättningen negativt.

Även rörelseresultatet gick nedåt, från 3,5 miljoner till 2,4 miljoner kronor. Årets resultat visar 3,4 miljoner kronor. Mailit med sina 12 anställda skriver att fokus under 2019 har varit att ”optimera och automatisera rutiner och processer för de nytecknade uppdragen som bidragit till bolagets tillväxt tidigare år”.

Under året har ägarförhållandena förändrats. Bolaget ägs till 60 procent av Hitchhike Media AB, 20 procent av FKR Invest AB och 20 procent Creare Holding AB.

 

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Canon LabelStream 4000 visas för nordiska mässpubliken

Canon lägger allt krut på en enda maskin under Packnorth den 10–12 maj. Canon LabelStream 4000, en spännande etikettpress som lanserades år 2019, har nu börjat hitta ut på marknader i Europa. Norden är ännu ett orört område, men Canon hoppas kunna lägga grunden för kommande installationer via Packnorth.

Publicerat av: 

Ricoh utmanar med vattenbaserad bläckskrivare i B2-format

Ricoh presenterar sin första vattenbaserade B2-bläckstråleskrivare med duplex-kapacitet. Den nya skrivaren är utrustad med ny bläck- och härdningsteknik och kan skriva ut på praktiskt taget vilken typ av papper som helst, inklusive bestrukna offsetkvaliteter – utan att använda primer.

Publicerat av: 

Förpackningskonsulter intar mässa

AFRY är ett förhållandevis nytt namn på det vi tidigare kände som Ångpanneföreningen, eller ÅF. När Packnorth arrangeras 10–12 maj är man en av utställarna. Vi frågade de välkända förpackningskonsulterna Niclas Björkholtz och Christian Håkansson om vad som lockar dem med Packnorth och vad man kommer att presentera i sin monter.

Publicerat av: