Mailit ångar på – främst digitalt

Vinst på sista raden. Däremot når försäljningen inte riktigt upp till fjolårets siffror, visar Mailit Innovations bokslut.

Mailit Innovation arbetar med produktion av kommunikationslösningar i både tryckt och digital form. I årsredovisningen för 2019 har omsättningen sjunkit med 1,5 miljoner kronor jämfört med 2018, och landar på 48,8 miljoner kronor.

Stockholmssföretaget skriver i en kommentar i bokslutet att de ser att trenden är tydlig att pappersbaserad kommunikation faller till förmån för digitala kommunikationslösningar och tjänster vilket har påverkat omsättningen negativt.

Även rörelseresultatet gick nedåt, från 3,5 miljoner till 2,4 miljoner kronor. Årets resultat visar 3,4 miljoner kronor. Mailit med sina 12 anställda skriver att fokus under 2019 har varit att ”optimera och automatisera rutiner och processer för de nytecknade uppdragen som bidragit till bolagets tillväxt tidigare år”.

Under året har ägarförhållandena förändrats. Bolaget ägs till 60 procent av Hitchhike Media AB, 20 procent av FKR Invest AB och 20 procent Creare Holding AB.

 

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Prislyft med digital förädling

Vanligt fyrfärgstryck är inte tillräckligt om du vill kräma ut mer pengar ur tryckjobbet. Enligt en undersökning är trycksaksköpare nämligen villiga att betala mellan 24 till 89 procent mer om det appliceras digital förädling. MGI och Konica Minolta har expansion i sikte för maskinserien Jetvarnish. 

Publicerat av: