Mailit ångar på – främst digitalt

Vinst på sista raden. Däremot når försäljningen inte riktigt upp till fjolårets siffror, visar Mailit Innovations bokslut.

Mailit Innovation arbetar med produktion av kommunikationslösningar i både tryckt och digital form. I årsredovisningen för 2019 har omsättningen sjunkit med 1,5 miljoner kronor jämfört med 2018, och landar på 48,8 miljoner kronor.

Stockholmssföretaget skriver i en kommentar i bokslutet att de ser att trenden är tydlig att pappersbaserad kommunikation faller till förmån för digitala kommunikationslösningar och tjänster vilket har påverkat omsättningen negativt.

Även rörelseresultatet gick nedåt, från 3,5 miljoner till 2,4 miljoner kronor. Årets resultat visar 3,4 miljoner kronor. Mailit med sina 12 anställda skriver att fokus under 2019 har varit att ”optimera och automatisera rutiner och processer för de nytecknade uppdragen som bidragit till bolagets tillväxt tidigare år”.

Under året har ägarförhållandena förändrats. Bolaget ägs till 60 procent av Hitchhike Media AB, 20 procent av FKR Invest AB och 20 procent Creare Holding AB.

 

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


”Det handlar om operativ excellens och olika applikationer”

Den nya flatbäddsskrivarserien Arizona 2300 från Canon lovar inte bara högre produktivitet utan också ett större antal användarmöjligheter. Den så kallade Flow-tekniken är kärnan i de sex nya modellerna. Sign&Print frågar ut Wouter Derichs, försäljnings- och marknadschef för storformatsgrafik på Canon EMEA.

Publicerat av: