”Det här är det största året i Plockmatics historia”

PUBLICERAD: 26 augusti 2020
UPPDATERAD: 26 augusti
Aldrig förr har Plockmatic, med dotterbolagen Morgana och Watkiss, tagit fram så många nya produkter på en gång. Genom att kombinera kretskort, teknik och moduler kan driftsäkerheten öka och servicekostnader hållas på en låg nivå. Det konstaterar koncernchef Jan Marstorp och marknadsdirektör Scott Russell.

– Med satsningen på liggande A4 skapas helt nya trycksaker, eftersom även det nya formatet 30 x 30 centimeter blir ett möjligt format. Tillsammans med prisbillig laminering, ny big, fals och skär och nya versioner av i princip allt, så erbjuds ett fyrverkeri av nya möjligheter för tryckeriet som vill kunna erbjuda något nytt, säger Plockmatics vd Jan Marstorp.

Samtidigt som vd Jan Marstorp och försäljningschef Scott Russell gläds över de många nya produkterna från varumärkena Plockmatic, Morgana och Watkiss, så märks en frustration över att i dessa dagar inte få visa fram allt. På Drupa skulle nya modeller visas ihop med Ricoh, Xerox, Konica Minolta, Canon Blue Crest och Pitney Bowes. Nu blir lanseringen istället här, till Sign&Prints läsare.

I korthet kan sägas att formatet blivit dubbelt så stort och att kapaciteten blivit betydligt högre. Mycket större matarmagasin och avläggare är redo för att hantera ökade volymer. Dessutom finns det mesta både som stand-alone och som integrerade lösningar i printerleverantörernas allt snabbare maskiner. Plockmatic har även förstärkt grundprincipen om att prismässigt ligga bra till. Detta genom att samordna produktionen till Riga och samtidigt använda samma styrkort och delar i ett stort antal av de nyutvecklade maskinerna. Standardiserade delar och kretskort gör inte bara produktionen billigare. Även utbildningen av tekniker förenklas på det här viset.

Det är, som sagt, inte bara formaten som nu kan vara stora. Även kapaciteten blir stor. Plockmatic har byggt matningsmagasin som förser skrivarna med de stora arken. Och när maskiner som exempelvis Canons nya iX klarar att trycka 300 sidor i minuten, så ska Plockmatics maskiner hinna med att klamra, falsa, fyrkantspressa och skära. Och volymerna som ryms i matningsmagasinen är av ett helt nytt format. Slutligen har företaget en lackenhet med led-härdning, som man hävdar är den billigaste i branschen att använda. Hur har man hunnit utveckla allt detta?

Samordnar utvecklingen

– En viktig faktor är att vi nu även äger engelska Morgana och Watkiss. Vi har samordnat utvecklingen och till exempel tagit fram gemensam elektronik och mjukvara, som används i alla de nya maskinerna. Vi arbetar också modulärt, så att samma komponenter återkommer i olika maskiner. Så även om den nya plattformen har varit dyr att utveckla, så har det landat i en lösning som är betydligt billigare än många andra, säger Jan Marstorp.

 

Kraven på sidoregister, luftning och sugmatning är helt centrala för att Plockmatics maskiner ska säkra en problemfri produktion i allt snabbare produktionsmaskiner.

Han har själv en bakgrund som civilingenjör och produktionsdirektör innan han blev koncernchef i bolaget. En röd tråd genom allt som utvecklas är att det ska vara kostnadseffektivt. Ju lägre kostnad tryckerierna har för sin utrustning, desto större chans att de är lönsamma och återkommer som kunder.

– Robusta maskiner har funnits på marknaden länge, säger Jan Marstorp. Det nya är att vi kunnat utveckla en maskin som gör samma sak, men till ett lägre pris. Produktion i Riga Plockmatic, som ägs av Salvatore Grimaldi, kan också arbeta mycket långsiktigt och strategiskt, eftersom han gärna ser en hög grad av egen innovation i sina bolag.

Produktion i Riga

Medan Plockmatics utveckling främst ligger kvar i England och Stockholm, så har nästan all produktion koncentrerats till fabriken i Riga. Där kan man sedan arbeta effektivt med montering och kvalitetssäkring. För att ta tillvara de erfarenheter som kommer fram i produktionen, så finns numera också ett utvecklingsteam i fabriken i Riga. Och Salvatore Grimaldi är allt annat än en passiv finansiell ägare. Han kom från mycket fattiga förhållanden i Italien och har i Sverige, tack vare hårt arbete med teknik och ekonomi, uppfunnit och skapat många lösningar på egen hand.

Skapa rätt kvalitet

Vad är det då i huvudsak som Plockmatic har utvecklat? Och vad är det som gör produkterna unika? Varför har alla de stora skrivarmärkena valt att samarbeta med just Plockmatic?

– I mångt och mycket handlar det om en grundprincip om att skapa rätt kvalitet, säger Scott Russell.

– Vi ser till att produkten är dimensionerad för att arbeta problemfritt under den tekniska livstid som skrivaren, som den är kopplad till, har. Om det är en fristående leasingmaskin, så gäller samma princip. Ett attraktivt pris och en kvalitet som ger problemfri gång under leasingtiden och några år till.

– Sedan vill kunden ändå byta till ny och effektivare teknik och elektronik, konstaterar Scott Russell.

Läs vidare

VBS satsar på DTF, lasergravering och nya skärbord

Sign&Print besökte Borås för att få veta mer om iECHOs nya skärbord och upptäckte samtidigt flera andra spännande nyheter från återförsäljaren VBS.

DSC_8061

Elegant grafisk design präglar Lumenes julkalender

Söker man fräsch och visuellt tilltalande elegans med nordlig anda hittar man det i Lumenes adventskalender med skönhetsprodukter, designad och tillverkad tillsammans av Lumene, Metsä Board och förpackningskonverteraren Van Genechten Packaging.

lumene

Mutoh och Hasler: Nya stjärnor i Marabus sortiment

Marabus öppna hus i Malmö blev en succé med 130 besökare. Dagen bjöd på en rad spännande maskinnyheter, däribland skrivare från Mutoh och ett praktiskt skärbord från Hasler.

DSC_8105

Summa lovar ökad precision i skärningen av textil

Summa lanserar L1810 Gen 2.6 som är en laserskärare för textila applikationer. Den riktar sig till användare som har höga volymer och kräver hög precision i skärningen.

Summa 1

Senaste nytt

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150