”Det här är det största året i Plockmatics historia”

PUBLICERAD: 26 augusti 2020
UPPDATERAD: 26 augusti
Aldrig förr har Plockmatic, med dotterbolagen Morgana och Watkiss, tagit fram så många nya produkter på en gång. Genom att kombinera kretskort, teknik och moduler kan driftsäkerheten öka och servicekostnader hållas på en låg nivå. Det konstaterar koncernchef Jan Marstorp och marknadsdirektör Scott Russell.

– Med satsningen på liggande A4 skapas helt nya trycksaker, eftersom även det nya formatet 30 x 30 centimeter blir ett möjligt format. Tillsammans med prisbillig laminering, ny big, fals och skär och nya versioner av i princip allt, så erbjuds ett fyrverkeri av nya möjligheter för tryckeriet som vill kunna erbjuda något nytt, säger Plockmatics vd Jan Marstorp.

Samtidigt som vd Jan Marstorp och försäljningschef Scott Russell gläds över de många nya produkterna från varumärkena Plockmatic, Morgana och Watkiss, så märks en frustration över att i dessa dagar inte få visa fram allt. På Drupa skulle nya modeller visas ihop med Ricoh, Xerox, Konica Minolta, Canon Blue Crest och Pitney Bowes. Nu blir lanseringen istället här, till Sign&Prints läsare.

I korthet kan sägas att formatet blivit dubbelt så stort och att kapaciteten blivit betydligt högre. Mycket större matarmagasin och avläggare är redo för att hantera ökade volymer. Dessutom finns det mesta både som stand-alone och som integrerade lösningar i printerleverantörernas allt snabbare maskiner. Plockmatic har även förstärkt grundprincipen om att prismässigt ligga bra till. Detta genom att samordna produktionen till Riga och samtidigt använda samma styrkort och delar i ett stort antal av de nyutvecklade maskinerna. Standardiserade delar och kretskort gör inte bara produktionen billigare. Även utbildningen av tekniker förenklas på det här viset.

Det är, som sagt, inte bara formaten som nu kan vara stora. Även kapaciteten blir stor. Plockmatic har byggt matningsmagasin som förser skrivarna med de stora arken. Och när maskiner som exempelvis Canons nya iX klarar att trycka 300 sidor i minuten, så ska Plockmatics maskiner hinna med att klamra, falsa, fyrkantspressa och skära. Och volymerna som ryms i matningsmagasinen är av ett helt nytt format. Slutligen har företaget en lackenhet med led-härdning, som man hävdar är den billigaste i branschen att använda. Hur har man hunnit utveckla allt detta?

Samordnar utvecklingen

– En viktig faktor är att vi nu även äger engelska Morgana och Watkiss. Vi har samordnat utvecklingen och till exempel tagit fram gemensam elektronik och mjukvara, som används i alla de nya maskinerna. Vi arbetar också modulärt, så att samma komponenter återkommer i olika maskiner. Så även om den nya plattformen har varit dyr att utveckla, så har det landat i en lösning som är betydligt billigare än många andra, säger Jan Marstorp.

 

Kraven på sidoregister, luftning och sugmatning är helt centrala för att Plockmatics maskiner ska säkra en problemfri produktion i allt snabbare produktionsmaskiner.

Han har själv en bakgrund som civilingenjör och produktionsdirektör innan han blev koncernchef i bolaget. En röd tråd genom allt som utvecklas är att det ska vara kostnadseffektivt. Ju lägre kostnad tryckerierna har för sin utrustning, desto större chans att de är lönsamma och återkommer som kunder.

– Robusta maskiner har funnits på marknaden länge, säger Jan Marstorp. Det nya är att vi kunnat utveckla en maskin som gör samma sak, men till ett lägre pris. Produktion i Riga Plockmatic, som ägs av Salvatore Grimaldi, kan också arbeta mycket långsiktigt och strategiskt, eftersom han gärna ser en hög grad av egen innovation i sina bolag.

Produktion i Riga

Medan Plockmatics utveckling främst ligger kvar i England och Stockholm, så har nästan all produktion koncentrerats till fabriken i Riga. Där kan man sedan arbeta effektivt med montering och kvalitetssäkring. För att ta tillvara de erfarenheter som kommer fram i produktionen, så finns numera också ett utvecklingsteam i fabriken i Riga. Och Salvatore Grimaldi är allt annat än en passiv finansiell ägare. Han kom från mycket fattiga förhållanden i Italien och har i Sverige, tack vare hårt arbete med teknik och ekonomi, uppfunnit och skapat många lösningar på egen hand.

Skapa rätt kvalitet

Vad är det då i huvudsak som Plockmatic har utvecklat? Och vad är det som gör produkterna unika? Varför har alla de stora skrivarmärkena valt att samarbeta med just Plockmatic?

– I mångt och mycket handlar det om en grundprincip om att skapa rätt kvalitet, säger Scott Russell.

– Vi ser till att produkten är dimensionerad för att arbeta problemfritt under den tekniska livstid som skrivaren, som den är kopplad till, har. Om det är en fristående leasingmaskin, så gäller samma princip. Ett attraktivt pris och en kvalitet som ger problemfri gång under leasingtiden och några år till.

– Sedan vill kunden ändå byta till ny och effektivare teknik och elektronik, konstaterar Scott Russell.

Läs vidare

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5

Graphic Profile: ”Nu är vi med bland de större drakarna”

Graphic Profile i Motala har flyttat till större lokaler och investerat i två skärbord och en planprinter. Den kraftigt förstärkta kapaciteten gör att de kan utmana större konkurrenter om jobben.
– Zündborden är själen i verksamheten där allting passerar, säger Tom Jacobsson, vd och delägare.
GP1

Automatiserat och uppkopplat för Horizon på Drupa

Horizon planerar att ha en stark närvaro på Drupa 2024. Med en monter på över 1 600 m² kommer fokus att ligga på fullt automatiserade system och arbetsflöden end-to-end.
Horizon-drupa

Senaste nytt

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5