onsdag 18. maj – vecka 20
Magnus Iversén, vd och ägare av Göteborgstryckeriet, projektledaren Tobias Hinton och marknadschefen Maria Iversén. Foto: Claes Nordström
Expansionen fortsätter inom förpackningar. Unikt för Europa startar Göteborgstryckeriet upp en helt ny automatiserad förpackningslinje installerad i Mölnlycke för att producera exklusiva magnetförslutna förpackningar i board.
Det är inte första gången Sign&Print besöker Göteborgstryckeriet. Men denna gång är det inte den etablerade bokproduktionen i Mölndal som står i centrum, utan den fortsatta satsningen på förpackningar i Mölnlycke. För snart ett år sedan gick startskottet när Premium Eco Box-konceptet med kundanpassade rigida premiumboxar i board
cementerade företaget som en spelare inom förpackningar. De har redan gjort sig ett namn i Europa.
– 50 procent av förfrågningarna vi får är från kunder i utlandet, konstaterar Magnus Iversén, vd och ägare av
Göteborgstryckeriet.
I omsättningen för bokslutet 2020 ser förpackningsdelen ut att motsvara 40 procent, och printverksamheten 60 procent. Det kommer på sikt jämnas ut:
– Vi har fått några riktigt stora uppdrag som gör att vi kommer att dubbla omsättningen på rullande basis, säger han.
Sommaren 2016 förvärvade Göteborgstryckeriet displayspecialisten Emkos konkursbo. Men sedan april har displaydelen har avyttrats och sålts till utlandet, och förpackningsmaskinerna har tagit över i Mölnlycke med 6 000 kvadratmeter till förfogande på produktionsgolvet.
– Vi ser att displaysidan inte passar oss längre och att det var svårt att kombinera verksamheterna i samma produktionsenhet.
På Empack-mässan 2019 lanserade Göteborgstryckeriet sitt Premium Eco Box-koncept. Foto: Claes Nordström
I det redan befintliga maskinupplägget produceras lådor och lock i board, både klädda boxar och Premium Eco Box-konceptet. Nu är nästa fas startklar i affärsområdet de kallar Box & Display. En automatiserad produktionslina för att göra magnetförslutna boxar.
– Det här är en av de första integrerade maskinlinjerna i Europa som tyska Kolbus har byggt. Enkelt beskrivet stoppar vi in board i ena änden och så kommer det ut färdiga magnetboxar i andra änden.
– Tekniken bygger på vår befintliga rigid box-produktion men har kompletterats med en magnet-inserter och en online-kopplad pick and place-maskin som monterar lådan på magnetomslaget.
70/100 ark laddas i ”världens största magnetmaskin”, hål borras och magneter monteras med laserteknik. Lådor och dess cover i varierande storlekar kläs in. Det låter måhända enkelt, men Magnus påtalar att processen är komplex – att stoppa in en magnet, dels klä lådan så att magneten inte syns igenom.
– Vi kan dölja det jättesnyggt. Förpackningarna transporteras på ett 35 meter långt transportband där de monteras ihop med eventuellt inrede och kan packas med varumärkesföretagets produkter.
Företaget ser en ökning av att slutförpacka produkter i boxarna.
– Vi kommer att ha små robotar vid monteringsbandet som stoppar i produkterna. Skräddarsydda förpackningar Göteborgstryckeriet gör i huvudsak helt kundanpassade förpackningar. Ändå är startkostnaderna ganska låga då de inte behöver göra stansformar till boarden och klotmaterialen.
– Maskinerna har automatisk formatinställning, så vi har inga verktygskostnader. Vi har varit nere och kört 50 exemplar till specifika projekt vilket kanske inte är optimalt, men från 500 stycken fungerar ganska bra för oss. Vi har ju trots allt en del startkostnader i maskinerna.
Magnus Iversén jämför med Asien där 500 boxar inte ens är värt att ägna en blick. Där är det 5 000 stycken och uppåt som gäller. Han har stora förhoppningar på premiumsegmentet i Europa.
– Vi kan göra förpackningar i hastigheter upp emot 2 000 i timmen. Sådant görs i dagsläget ofta halvmanuellt i Asien. – Det är ingen som klarar av toleransnivåer på tiodelar utan i Asien är oftast toleransen upp till 2 millimeter.
Den nya produktionslinjen med magnetförsedda boxar kom i full drift i mitten av augusti. Linan började testköras innan midsommar och därefter har de successivt börjat förse kunderna med förpackningar. Exempelvis har de blidkat en kund med 100 000 boxar.
– Vi jobbar efter prognoser nu med nya företag vi har knutit till oss, så vi har ett fullspäckat schema och en ganska tuff tid framför oss, säger han i positiv bemärkelse.
– Vi har fått stora internationella kunder där vi ska göra ganska stora volymer av rigid boxes. En affär är på 2,4 miljoner förpackningar om året. Magnus räknar med att just den affären rör sig om 10 000 förpackningar som kommer att produceras dagligen i anläggningen.
Nyligen certifierades Göteborgstryckeriet med räkneverktyget Climate Calc för förpacknings- och bokproduktionen. Därmed kan de redovisa sina koldioxidutsläpp utifrån ett livscykelperspektiv från till exempel råvaror, kemikalier, el, värme och frakter. Uträkningen görs enligt den europeiska grafiska standarden fastställd av Intergraf. Climate Calc följer två ISO-standarder, ISO 14664–1 och ISO 16759, samt de riktlinjer som finns i den internationella standarden The Green House Gas Protocol.
Magnetförslutna förpackningar i board är Göteborgstryckeriets senaste satsning. Foto: Claes Nordström
Den totala nyinvesteringen visar att förpackningssatsningen är tydlig:
– När vi är färdiga har vi nog passerat 22–23 miljoner kronor, säger han och utvecklar:
– Det har varit två intensiva år och vi har investerat jättemycket av koncernens vinster i det här nu. I år tror vi att vi kommer att gå break even på det här.
– Vi sätter en helt ny marknad, för kunderna är inte vana vid att kunna köpa den här typen av produkter från Europa. Konkurrenterna finns i Kina, men företaget ser att de har vind i seglen. I dag läggs allt fler aspekter i en beställning än bara priset. Coronapandemin har också visat hur stängda gränser påverkar transporter.
– Större europeiska varumärken har i dag en idé om att producera närmare. Det ligger i linje med att tänka närmare; miljö, hållbarhet, materialleverantörer och att kortare ledtider och att tajta till produktioner, säger marknadschefen Maria Iversén.
När man går runt i Göteborgstryckeriets lokaler i Mölnlycke finns många kända varumärkens förpackningar uppställda, som företaget stolt visar upp att de har producerat. Här finns kända vin- och sprittillverkare, kosmetika- och smyckesföretag och klädföretag med mera.
Förpackningsmaterialet Eska Jeans består till 60 procent av fiberrester från jeans. Förpackningen, till höger, vann pris på Luxe Pack i Monaco. Foto: Claes Nordström
Tryckeriet räds inte heller att arbeta med innovativa material. Förpackningsmaterialet Eska Jeans består till 60 procent av fiberrester från jeans, och 40 procent av återvunna pappersfibrer. Förpackningsmaterialet fick pris som en av de mest innovativa lösningarna i en tävling på mässan Luxe Pack i Monaco.
Projektledaren Tobias Hinton påtalar att hantverket att producera böcker, smittar av sig på förpackningssegmentet:
– Vi försöker vara kreativa i det här. Vi väver in vår tryckkunskap med förpackningarna.
Trenden är att printmarknaden minskar och tryckerier i branschen konsolideras. Samtidigt blir tryckproducenterna allt mer nischade. Hur det utvecklar sig framåt är svårt att förutse, men än så länge känner inte Magnus Iversén en oro för premium trycksegmentet:
– Vi är ändå ganska ensamma med vår nischproduktion av premiumböcker och premiumtrycksaker.
Ser ni på sikt att ni kommer att bli ett renodlat förpackningsföretag?
– Vi försöker dela på de här affärsområdena. Vi satsar jättemycket pengar inom förpackning och vi fortsätter att satsa på Göteborgstryckeriet också. Vi fortsätter investera i de olika verksamhetsområdena parallellt.
Magnus Iversén säger dock resolut att förpackningssidan ska öka. Där finns trycket givetvis med, men snarare är det mer präglingar och folieringar som kommer att pryda förpackningarna som standard.
– I höst har vi tänkt att vi ska köra tvåskift. Och vi kommer väl anställa successivt beroende på vart det tar vägen, säger Magnus Iversén med viss coronareservation.
Müller Martini släpper nu Solit PRO, en uppgraderad version av deras treknivstrimmer Solit som lanserades för tio år sedan. Den har fortfarande den patenterade SmartPress-teknologin, men även flera nya funktioner.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 17. maj, 2022
Under förra året lanserade Fujifilm två nyheter i storformatsklassen, Acuity Ultra R2 och Acuity Prime 20/30. Båda dessa kommer att visas under Fespamässan inom ramen för konceptet ”Blueprint Live”. Det blir Fujifilms största satsning på Fespa under de senaste fem åren.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 16. maj, 2022
Det har bara gått drygt ett halvår sedan Fespa i Amsterdam, men nu är det dags för mässa igen. Den 31 maj till den 3 juni möts tryckeri- och skyltbranschen för ett återbesök på Messe Berlin.
Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 13. maj, 2022
Priserna på papper fortsätter att stiga och det tycks inte finnas några tecken på stagnation. Det senaste året har priserna på magasinpapper nästan fördubblats och priserna på pappersark har ökat med 50 procent. Under april fortsatte priserna uppåt.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 13. maj, 2022
Nilssons tryckeri i Bjärnum köper Jako Tryckeri i Torup. Förvärvet kommer ge en mer jämn beläggning med jobb över året, och ett bredare utbud, enligt Anders Jacobsson, vd på Nilssons tryckeri.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 12. maj, 2022
ACG Nyström blir exklusiv leverantör av Eastman Machine Companys automatiserade linje av skärmaskiner i Skandinavien, Baltikum och Ukraina. Det innebär att det svenska företaget kommer att fungera som ett nav för import av utrustning, delar och förbrukningsvaror, vilket ska resultera i kortare ledtider och direkta leveranser.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 12. maj, 2022
Epsons nya etikettpress i SurePress-serien kommer med orange bläck. Tillverkaren uppgraderar samtidigt 4000-serien med nya modeller. Ett nytt bläcksystem och en vidareutveckling av torkprocessen ska bidra till högre produktivitet på filmsubstrat.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 10. maj, 2022
Printpower Awards är tävlingen för elever från Sveriges ledande design- och konstskolor. Tävlingen anordnas av Grafiska företagen och Fespa-föreningen sedan över 20 år tillbaka, och går ut på att plocka fram den bästa printidén utifrån ett specifikt tema. En av vinnarna blev Agnes Dalunde, vars provokativa design föll juryn i smaken.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 9. maj, 2022
Det polska massa- och pappersföretaget Arctic Paper gör ett bra första kvartal 2022 – det bästa i bolagets historia. En god efterfrågan på papper, massa och förpackningar ger en rekordstark inledning på året.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 9. maj, 2022
Uppåt 1 250 nya grafiska jobb behöver fyllastill och med 2024. Ett positivt trendbrott för branschen, enligt Grafiska Företagens nya rekryteringsrapport. Men samtidigt som behovet framåt är skriande att nyrekrytera känner företag oro över att kunna hitta kvalificerad personal.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 6. maj, 2022
EFI lanserar fem nya digitala front-ends (DFE) baserade på den senaste Fiery-plattformen, Fiery FS500 Pro. Konica Minolta kommer att vara först med att integrera dem med sina produktionsmaskiner, på grund av deras mångåriga samarbete med EFI.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 6. maj, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige