Bolag slås ihop: ”Vi ska trimma allting”

Ulf Dunér ser stora möjligheter med att förena verksamheterna till en och samma fastighet.

I december flyttar de sammansvetsade Karlskronaföretagen Tryckcentrum, RC-Reklam och Skylt & Dekor in i ett gemensamt nybyggt hus. Företagsgruppen, som på sikt ska gå under ett varumärke, ser en marknad för tryck och brodyr på kläder och presentreklam. De planerar även att investera ytterligare i skyltproduktionen.

De tre bolagsnamnen i tryckerigruppen – Skylt och dekor, Tryckcentrum och RC-reklam – ska bli ett. För närvarande ligger RC- Reklam och Tryckcentrum ett stenkast från varandra. I december är det dock dags att slå samman allt och flytta in i en helt nybyggt produktionshus på samma industriområde, några hundra meter från Tryckcentrums befintliga lokaler.

– Planen är att vi ska flytta in i december och ta det i bruk i januari. Framåt mars tänker vi oss invigning och kanske ett öppet hus, säger vd:n Ulf Dunér med viss coronareservation.

Allt i produktionsväg ska samordnas i maskinhallen, och de nya lokalerna rymmer även en helt ny butiksdel inklusive showroom. Kontorslokalerna hamnar på övervåningen. För närvarande är arbetsstyrkan totalt 16 anställda.

– Vi har hela tiden haft avsikten att få ihop de här två verksamheterna, säger han och tillägger att det handlar om att såväl produktionen som personalen måste samverka bättre.

– Det gör man bäst i samma lokal.

Ser marknad för profilkläder

Tankarna på att skapa en produktionsenhet började gro i samband med förvärvet av RC-gruppen i februari 2019.

– Det var då vi fick in ett nytt ben med tryck och maskinbrodyr på arbetskläder och profilkläder, och tryck på giveaways och presentreklam. Det var därför vi förvärvade det bolaget för att få en större bredd. Det kan vara arbetskläder till tjänstemän, eller arbetskläder till hantverkare.

– Det ser vi som en marknad, schyssta skjortor och kavajer. Varför ska inte tjänstemän kunna synas och få en snygg brodyr på sina kvalitetsskjortor till sina verksamheter, likväl som hantverkare kan få det på sina arbetskläder.

Ulf Dunér har på sätt och vis gjort resan tidigare. Redan 2010 tog det fart. Allt startade med skylt och Dekor som han drev tillsammans med sin kompanjon Fredrik Karlsson. Sedan köptes Tryckcentrum.

– Vi var bara två anställda när vi köpte Tryckcentrum och började växa. Då flyttade vi till Tryckcentrums lokaler som rymmer 500 kvadratmeter. Det var först då vi märkte att vi började få upp försäljningen och tjäna lite pengar – att kunna få bygga det på riktigt. Vi är övertygade om att vi gör samma sak igen. När vi flyttar till en ny lokal då kommer vi höja oss ännu en nivå i försäljningen. Det är vi helt säkra på.

 

 

Tryckcentrum är ett digitaltryckeri. De har två Xerox-pressar, samt storformats- och skyltproduktion som även går hand i hand med mässmaterial och fordonsdekor. Allt ska flyttas till den nya adressen.

– Det blir en stor maskinhall för allt. Vi kommer att ha tre stycken transferstationer och en stor brodyrmaskin, När det kommer till tryckmaskiner har vi två stycken Xerox-maskiner som kör parallellt för att klara av snabba leveranser. Sedan är det en hel del efterbearbetning från bland annat Plockmatic, Duplo och andra automatiska flöden, säger Ulf Dunér och fortsätter berätta om storformatsskrivarna, alla skärbord och en fräsgravyrmaskin som finns att tillgå i skylt- och dekorproduktionen. I denna avdelning planerar de att utöka på maskinsidan.

– Vi håller på att titta på en planprinter och ett nytt Zünd-bord. Vi levererar ganska mycket informationsskyltning till skolor och sjukhus med mera, framför allt i den här delen av Sverige. Vi vill kunna printa direkt, spara tid och få en bättre produkt.

Bredd och kompetens

– Vi har märkt att bredden i vår portfölj till kunderna är en jättebra affärsidé. Men man måste ha en jäkla kompetens i de olika områdena. Det går inte bara att gå ut och säga ”vi kan leverera allt till dig”. Man måste kunna påvisa att man har kompetens. Och det har vi samlat på oss, för RC Reklam har jobbat med framför allt klädbiten väldigt länge – förädling med transfertryck och brodyr.

Tillväxten ser Ulf Dunér i företagets befintliga kundstock. Kunderna finns främst i närområdet och dess kranskommuner.

– Jag ser att vi kan sälja mer till dem för vi har så pass mycket att erbjuda. Alla våra kunder vet inte i dag hur brett sortiment vi har. De kanske bara köper en pappersprodukt. Potentialen där är att bredda. Framför allt handlar det om att sälja mer till de kunder vi har i dag, och det är ju lättast där vi har bra relationer.

– Vi utgår från att 2021 kommer att bli ett väldigt bra år, säger Ulf Dunér.

Optimism inför 2021

I år har de tvingats till att skära ner i den totala personalstyrkan till följd av coronapandemin, från 20 till 16 anställda. Dunér är ändå optimistisk.

– Vi utgår från att 2021 kommer att bli ett väldigt bra år, och vi räknar med att vi ska kunna anställa tillbaka igen.

Hur känns det att göra en sådan satsning i coronatider?

– Det var ju ett beslut vi tog innan coronan kom. Vi har bredden vilket gör att vi inte blir lika sårade som smalare verksamheter. Vi får nästan ett kvitto på att vår affärsmodell att vara breda och ha kompetens är en bra affärsidé. Då blir man inte lika känslig. Det kommer alltid lågkonjunkturer men då tycker vi att bredden är ett verktyg.

Anställer ny produktionschef

I samband med flytten anställs Thomas Andersson som ny produktionschef. Han har 33 år bakom sig hos Albinsson & Sjöberg och har en lång erfarenhet av fyrfärgsmontering, repro och storformatsproduktion.

Skylt och dekor, Tryckcentrum och RC-reklam omsätter tillsammans mellan 35 och 40 miljoner kronor, enligt Dunér.

– Vi ska trimma allting och skapa bättre flöden, justera och skruva. Historiskt har vi haft en avkastning på runt två miljoner kronor. Vi tror att vi kan tjäna mer pengar på samma pengar genom att skruva på grejerna i organisationen.

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


”Det handlar om operativ excellens och olika applikationer”

Den nya flatbäddsskrivarserien Arizona 2300 från Canon lovar inte bara högre produktivitet utan också ett större antal användarmöjligheter. Den så kallade Flow-tekniken är kärnan i de sex nya modellerna. Sign&Print frågar ut Wouter Derichs, försäljnings- och marknadschef för storformatsgrafik på Canon EMEA.

Publicerat av: