Brand Factory Sverige störtdök efter rekonstruktion

Brand Factory Sveriges omsättning och rörelseresultat sjönk rejält efter rekonstruktion.

Den 12 november 2019 gick Brand Factory Sverige in i företagsrekonstruktion, ett dotterbolag i Brand Factory-koncernen. Förklaringar som pekas ut i årsredovisningen 2019 var en vikande omsättning i kombination med en stor konkurs i den danska systerverksamheten. 7 mars i år gick bolaget ur sin rekonstruktion då ett ackord om 25 procent godkändes av borgenärerna, bara några dagar innan coronapandemin slog till. Företaget skriver i årsberättelsen att de trots pandemin kommer att klara betala ut ackordslikviden.

Under första halvåret av 2019 renodlades Brand Factory Sveriges verksamhet  till att omfatta försäljning och produktion inom branding och industrimärkning. Årsredovisningen för helåret 2019 visar att omsättningen minskade med 43 procent jämfört med året innan. Från 279 miljoner kronor ner till 159 miljoner. Även rörelseresultatet dök rejält från redan tydliga minussiffror, från -38,8 miljoner till -67,1 miljoner. Årets resultat efter skatt landar på -43,6 miljoner kronor.

För att ge en nystart valde man att byta ut företagsledningen i början av 2020.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Trendspaning: Så ser framtidens bokmarknad ut

Intergrafs webbinarium “”Shaping the furture of books” hade över 200 deltagare från mer än 25 länder. De fick höra om situationen på bokmarknaden såväl som om perspektiven sett från en boktryckare respektive en förläggare i en post-pandemisk värld. Många viktiga ämnen behandlades – från vikten av automatisering, mindre upplagor och minskning av lagerhållning till hållbarhet, “djup” läsning och prenumerationslösningar.

Publicerat av: