Brand Factory Sverige störtdök efter rekonstruktion

Brand Factory Sveriges omsättning och rörelseresultat sjönk rejält efter rekonstruktion.

Den 12 november 2019 gick Brand Factory Sverige in i företagsrekonstruktion, ett dotterbolag i Brand Factory-koncernen. Förklaringar som pekas ut i årsredovisningen 2019 var en vikande omsättning i kombination med en stor konkurs i den danska systerverksamheten. 7 mars i år gick bolaget ur sin rekonstruktion då ett ackord om 25 procent godkändes av borgenärerna, bara några dagar innan coronapandemin slog till. Företaget skriver i årsberättelsen att de trots pandemin kommer att klara betala ut ackordslikviden.

Under första halvåret av 2019 renodlades Brand Factory Sveriges verksamhet  till att omfatta försäljning och produktion inom branding och industrimärkning. Årsredovisningen för helåret 2019 visar att omsättningen minskade med 43 procent jämfört med året innan. Från 279 miljoner kronor ner till 159 miljoner. Även rörelseresultatet dök rejält från redan tydliga minussiffror, från -38,8 miljoner till -67,1 miljoner. Årets resultat efter skatt landar på -43,6 miljoner kronor.

För att ge en nystart valde man att byta ut företagsledningen i början av 2020.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: 

Ny studie: Så upplever företag hållbarhetsarbetet

56 procent av tillfrågade europeiska företag upplever det som kämpigt att göra gröna investeringar eftersom andra affärsproblem ses som mer krävande. Och bara en tredjedel av företagens chefer ser den digitala transformationen som en möjliggörare för mer hållbara affärsmetoder. Det framgår i en ny Ricoh-studie.

Publicerat av: 

Canon sätter standard för CAD-utskrifter

Canons nya storformatsskrivare för CAD-ritningar och affischutskrifter i färg täpper till luckan tillverkaren haft när det gäller att nå kunder i låg- och mellansegmentet.
– Man har tagit de bästa bitarna från Canons produktionsperspektiv och gjort det i en ny smidig kompakt lösning. Den här kommer vi definitivt se mer av på marknaden i sitt segment, säger Matteus Celinski, Sverigechef hos Canon.

Publicerat av: