Generationsväxling: Hon ska leda transformationen

Robine Björklund, har tagit plats i vd-stolen hos ABA i Stockholm.

Robine Björklund är ny vd på ABA i Stockholm. Företaget lanserade en webbshop i höstas och fokus under 2020 blir att utveckla automatiserade produktionsflöden och digitala lösningar.
– Det är nu det gäller att vara mer kreativ än någonsin, säger hon.

Robine Björklund har tidigare varit vice vd på Stockholmsföretaget ABA. I mars månad blev hon företagets nya vd. Hon ser med tillförsikt på det nya uppdraget.

– Det känns väldigt inspirerande att få förtroendet att leda ABA, som är ett välskött bolag med fin historisk utveckling, drivet med stark entreprenörsanda och med stor framtida potential. Jag ser fram emot att tillsammans med ABA:s styrelse, våra medarbetare och affärspartners fortsätta utveckla bolaget, säger Robine Björklund.

Utveckla digitala lösningar

ABA erbjuder tjänster inom grafisk produktion, kommunikation och design och uppger själva att de har drygt 13 600 kunder. En ny webbshop sjösattes i höstas och fokus under 2020 är att utveckla automatiserade produktionsflöden och digitala lösningar.

I årsredovisningen för 2019 framgår att omsättningen sjönk med tre miljoner jämfört med föregående året, till 36,3 miljoner kronor. Rörelseresultatet gick från 2,2 miljoner kronor till drygt -864 000 kronor. Även på sista raden blev det röda siffror, -861 000 kronor.

Ni minskade i 2019 års omsättning. Vad för faktorer ligger bakom detta?

– Dels förlorade vi en stor kund på grund av en ny offentlig upphandlingsperiod samt att vi genomförde några planerade strategiska förändringar som kortsiktigt påverkade omsättningen negativt, säger Robine Björklund.

Viktigt förstå kunden

Hon är väl medveten om att 2020 blir ett annorlunda år. De stora strategiska målen har fått omprioriteras.

– Men vi har absolut inte tappat sikte på framtiden, tvärtom. Det är nu det gäller att vara mer kreativ än någonsin.

Vad blir viktiga bitar i verksamheten att ta itu med i din nya roll?

– Vi måste fortsätta anstränga oss för att förstå varje kunds unika behov och utnyttja teknologins accelererande möjligheter, för att kunna ge ännu fler kunder möjligheten att nå sin fulla potential.

– Genom att fortsätta att applicera nya teknologier och öka vår förmåga att tillsammans med våra kunder definiera och genomföra transformativa förändringar kommer vi ytterligare förbättra kundernas produktivitet, effektivitet, och hållbarhet.

Vad blir ert stora fokus?

– Vi fokuserar på att förstå våra kunders affär och kundresa för att kunna hjälpa dem att skapa en effektiv, nyskapande och hållbar tryckt kommunikation. Vårt största mål är att utvecklas till att bli kundens självklara val samt en långsiktig kommunikationspartner.

Hur känns det att ta över som vd i dessa stormiga tider med corona?

– Det är den största utmaningen jag och ABA någonsin haft och jag blir verkligen många erfarenheter rikare.

Visar potentialen i företaget

Robine Björklund säger att hon fokuserar på att utveckla ABA i alla led, och många kreativa idéer har växt fram.

– Vi har verkligen visat potentialen i företaget och det har varit viktigt att våga ta snabba beslut, ställa om, flytta resurser och visa flexibilitet. Det är fantastiskt härligt att, under sådana här tider, se medarbetarna ställa upp och visa både förståelse och flexibilitet såväl som kreativitet och framåtanda.

– Branschen, och hela Sveriges näringsliv, har påverkats och vi vet att enormt mycket kommer att förändras. Därför ser jag tillsammans med ABA fram emot möjligheten att vara med och forma den framtid där ABA kommer ta en tydlig position.

Den tidigare vd:n Curt ”Curre” Vinterstö, som också grundade bolaget för 55 år sedan, är kvar i bolaget i en ny tjänst.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Djupdyk i digitaltryckt inredningsdekor – dess möjligheter och framtid

De klassiska trycksakerna, personaliserat eller producerat i små upplagor är ingen match digitaltryck. Men det finns också framtida marknader och en är inredning och utformning fysiska miljöer. Sign&Print intervjuar interiör- och dekorexperten Rachel Nunziata om vad tryckerier bör tänka på när de går in på denna marknad.

Publicerat av: 

Luleåföretag tar in kraftfull fräsning

Ett två gånger tre meter stort skärbord med en kraftfull fräs som även tar sig igenom hårdare material som plåt och plexi. Med HS Copy & Skyltfabrikens senaste investering får de allt i en maskin. Den ska ge ökad produktionshastighet och ett automatiserat flöde i efterbearbetningen av skyltar.

Publicerat av: 

Förpackningsdesign för nybörjare – och experter

När Ink n Art lanserade sin webbshop var tanken att göra det så smidigt och enkelt som möjligt för kunder att beställa. Men också att låta kreativiteten flöda. Valet föll på designmotorn Chili Publisher Online, en mjukvara som ger användare möjlighet att skapa både unika och standardiserade förpackningar, klistermärken och tackkort.

Publicerat av: 

Expohouse: ”Det mesta utgår från en fysisk miljö”

Expohouse står till tjänst där den digitala och fysiska butiken möts. De designar, producerar, bygger och genomför butiks- och kontorsomvandlingar, från ax till limpa, till flera stora globala varumärken. Att inreda och skapa upplevelser i fasta fysiska miljöer har blivit en allt större del av företagets leverans.

Publicerat av: 

Tredubblad lokalyta ska matcha snabb expansion

Nya lokaler väntar för Folier.se. Flyttlasset går från Södertälje till Vagnhärad där leverantören kommer att bre ut sig på cirka 1 000 kvadratmeter med större lageryta och ytterligare en slitteravdelning. Richard Rindelaub, försäljningsansvarig hos återförsäljaren, förklarar varför:
– Vi expanderar så snabbt och ökar försäljningen så mycket.

Publicerat av: