Digital arkpress släpps i två modeller

Canon lanserar imagePRESS C10010VP-serien. Enligt Canon har den en utökad automatisering och en omfattande kapacitet för mediahantering.

Den nya Canon imagePRESS C10010VP-serien är en arkmatad produktionspress för stora volymer, som enligt Canon passar bra för kommersiella tryckerier eller interntryckerier som vill höja produktiviteten. Serien kommer i två modeller – C9010VP som kan köra 90 sidor per minut och C10010VP som kan köra 100 sidor per minut. Maskinerna efterträder C10000VP.

Automatiserat flöde
Tomas Lagerberg, produktchef på Canon Svenska.

Tomas Lagerberg, produktchef på Canon Svenska.

Trycklösningarna kommer med funktioner för automatiserad utskrift on-demand. Bland annat avkänning av dubbelmatade ark via ultraljud, aktiv registrering fram- och baksida samt ILS, Inline Spectrometric Sensor som förjusterar färg på varje sida. Med en dubbel fixeringsenhet kan arken bestå av olika ytvikter eller strukturer. Maskinerna har stöd för syntetiska material vilket öppnar upp för tryck på vattenavvisande material.

Enligt Canon kan även ark med en längd på upp till 1 300 millimeter skrivas ut med de nya Imagepress-modellerna, men då bara på ena sidan.

Pappersmatare som tillval

Tillval är bland annat en avläggare så att arken kan matas in och ut under själva körningen och en matningsmodul, Canon POD Deck XL, för långa ark med en tjocklek på upp till 762 millimeter. Denna matar arken automatisk så de trycks på båda sidor. Även pappersmataren BDT VX 370, som kan hantera 5 000 ark i banderollstorlek, går att välja som tillval.

Ny milstolpe

– imagePRESS C10010VP-serien är en ny milstolpe i utvecklingen av digitala färgproduktionspressar. Den sätter ny standard för produktivitet, applikationsmångfald och kvalitet. Med mer än 15 000 installerade imagePRESS-enheter inom Europa, Mellanöstern och Afrika under de senaste fem åren, bygger vi på en beprövad och pålitlig teknikplattform, med utökade automatiseringsmöjligheter som hjälp för framtida affärsambitioner, berättar Tomas Lagerberg, produktchef på Canon Svenska och fortsätter:

– Nu kan alla olika volymer hanteras, gång på gång, med pålitlig teknik och maximal driftstid. Hjälp era kunder att förvandla sina utmaningar till lönsamma möjligheter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: 

Fansen lyfter företaget till framgång

Många företag vill synas på sociala medier, men för att lyckas gäller det att ha följare som snarare är fans än bara köpare. Det säger Niklas Kjärhus som hittat en särskild nisch genom att sälja dekaler till crosscyklar, och marknadsför sig till sina drygt 100 000 följare på Instagram.

Publicerat av: