Den nya flatbäddsskrivarserien Arizona 2300 från Canon lovar inte bara högre produktivitet utan också ett större antal användarmöjligheter. Den så kallade Flow-tekniken är kärnan i de sex nya modellerna. Sign&Print frågar ut Wouter Derichs, försäljnings- och marknadschef för storformatsgrafik på Canon EMEA.
Derichs, den nya Arizona 2300 är den första Arizona-modellen utan märket “Océ” i maskinnamnet. Hur känns det för dig som före detta Océ-person?
– Jag är glad över det. För det första visar det att Canon som varumärke är helt engagerat med våra produkter inom production printing. Men det passar också så bra för varje slutprodukt på storformatsmarknaden börjar med en bild. Och Canon är trots allt ett bildföretag. Och våra produkter är också en del i visuell kommunikation.
Vad är bakgrunden till utvecklingen av Arizona 2300?
– Våra analyser på storformatgrafiksmarknaden och särskilt inom sektorn för flatbäddsutskrift har visat att våra kunder helt enkelt spenderar för mycket tid på mediahantering, maskering och tejpning. Därför utvecklade vi Flow-tekniken, för att den eliminerar just detta: maskering och vidhäftning av tryckmaterialet på vakuumbordet. Tillsammans med vår heltäckande programvarulösning Arizona Xpert hjälper vi våra kunder att öka deras produktivitet.
– I princip ser vi två viktiga trender: Vi kallar en ”Operational Excellence”; det ständiga behovet av att göra saker smartare och snabbare på allt kortare tid. Detta beror främst på det faktum att människor blir mer och mer otåliga. Nyckelordet är ”Same day delivery” (leverans samma dag, reds anm). Så våra kunder måste vara extremt flexibla.
– Den andra viktiga trenden är det ökande utbudet av applikationer. Våra kunder ställer allt högre krav på att de kan göra produkter av hög kvalitet med ”mervärde”. För oss som tillverkare betyder det att vi måste kartlägga hela processen från skapande till färdig produkt, inklusive automatisk skärning, smidigt och effektivt.
Låt oss gå tillbaka till Flow-teknologin i den nya maskinserien. En riktig flatbädd och pneumatiska styrpinnar fanns redan i den tidigare Arizona 2200-serien – vad är skillnaden nu? Hur fungerar Arizona-flödet?
– Låt mig förklara det utan att bli för teknisk. På ett klassiskt bord håller vakuumet mediet på plats. För att detta ska fungera ordentligt måste du täcka hela ytan – som med en dammsugare hemma. Detta innebär att alla vakuummunstycken måste täckas, även de utanför tryckmaterialet. Det var därför användarna alltid var tvungna att maskera så mycket, vilket inte bara kostar mycket tid utan också mycket självhäftande tejp.
– Arizona-Flow är praktiskt taget en omvänd teknik: Vi har ett kontinuerligt luftflöde som är så intelligent strukturerat att det känner av var tryckmaterialet är och håller det på plats, även om de vakuumdysor som inte behövs inte täcks. Luftflödet håller också tunga material som trä eller glas ordentligt mot bordet. Maskering är inte längre nödvändigt, vilket sparar tid, och i slutändan pengar.
Vilka kunder riktar sig Canon mot med de nya flatbäddsskrivarna?
– Målgruppen inkluderar företag som redan har en genomsnittlig produktionsvolym, det vill säga producerar mellan 1 000 och 30 000 kvadratmeter per år. Men även användare som tillverkar ett mycket stort antal olika produkter. Och slutligen, naturligtvis, de företag som helt enkelt vill förbättra sina produktionsprocesser.
Kan användare av tidigare Arizona 2200-serien uppgradera till funktionaliteten i Arizona 2300?
– Tyvärr är vakuumbordets design så annorlunda att det inte fungerar. Det är en helt ny plattform.
Canon meddelade 2018 ett samarbete med Rolan Robotics för att automatisera användarens produktion. Erbjuds robotarmen även till de nya flatbäddsskrivarna?
– Absolut. Detta är särskilt viktigt i flatbäddssegmentet eftersom maskiner och media blir större och tyngre. I slutändan handlar det alltid om produktivitet. Med Arizona 6100, som vi ursprungligen erbjöd robotarmen för, finns det redan några installationer, liksom för Arizona 2200. Vi erbjuder också robotarmen för Arizona 2300.
Vilka produkter är för närvarande särskilt efterfrågade när vi pratar om storformatsmarknaden i allmänhet?
– POS-området fortfarande en enorm marknad. Sett till den nuvarande situationen (covid-19, reds anm) har denna POS-marknad lett till det faktum att människor exempelvis har slutat att gå på restauranger och har lagat mer mat själva. Så varumärkena var tvungna att konkurrera alltmer i mataffärerna, och POS-produkter har bytts ut allt oftare. Det leder mig också till en andra viktig marknad: interiör och dekor. Behovet av väggbeklädnader och dylikt har ökat på grund av covid-19-situationen. Här har några av våra kunder haft nytta av det faktum att personer som befinner sig i lockdown har renoverat sina lägenheter. Och de drar också nytta av att exempelvis butiker vill erbjuda sina kunder en ny shoppingupplevelse genom att ständigt förändra sin inredningsdesign.
– Produkterna här måste också vara lätta att byta ut eftersom ingen vill ta in en extra butiksinredare. Det tredje tillväxtområdet är skärmar och förpackningar. Förpackningen i sig är en växande marknad. Detta drivs främst av varumärkenas kamp för kunduppmärksamhet. Våra kunder har ett större behov här, även för olika medier och kvaliteter. Med hjälp av storformatutskrift kan varumärkesägare dessutom nu köra fler kampanjer per år och reagera på säsongstrender.