Konica Minolta lyfts fram i IDC Marketscapes senaste rapport, för deras transformation inom print. Samtidigt får de beröm för att ha stöttat sina kunder i deras digitala mognad.
I sin rapport Worldwide Print Transformation 2020 Vendor Assessment, lyfter IDC Marketscape fram Konica Minolta då de utökat sin produktportfölj och sina IT-tjänster. Enligt IDC har de utvecklats inom flera digitala områden: IT-tjänster, säkerhet, Voice over IP (VoIP), outsourcing av affärsprocesser och vertikala specifika ERP och CRM-lösningar.
Varför istället för hur
I rapporten skriver IDC att Konica Minolta anser att tekniken måste vara folkcentrerad och att det är viktigt att förstå den anställdas motivation, önskemål och behov. Företaget kommer att fokusera på ”varför” vid implementering av ny teknik hos sina kunder och inte bara ”hur”.
Kräver smartare lösningar
Olaf Lorenz, Senior General Manager för Transformation Division vid Konica Minolta Business Solutions Europa, menar att företaget varit en del i världens största projekt för hemmakontor i samband med utvecklingen av viruset covid-19. Detta har enligt Lorenz betytt högre krav på en mer intelligent digital arbetsplats för deras kunder.
– Vi hjälper våra kunder att effektivt driva och kontrollera denna omvandlingsprocess genom att förenkla och utnyttja IT på deras villkor, baserat på deras specifika behov. Vi tillhandahåller verktyg och kunskap för att uppnå enklare IT, säger Olaf Lorenz.