3M släpper folie för skyltar och kampanjmaterial

PUBLICERAD: 16 september 2020
UPPDATERAD: 16 september
Den nya PVC-folien från 3M, Scotchcal IJ35 och IJ35C, kan användas både inomhus och utomhus, enligt tillverkaren. Foto: Pressbild.

3M tar en ny kalandrerad och printbar polymerfolie till marknaden. Den kommer i två utföranden och anpassad för både inomhus- och utomhusbruk.
– Den är vår utmanare, säger Emil Gillmor hos återförsäljaren KA Olsson & Gems.

Scotchcal IJ35 och Scotchcal IJ35C med Comply-lim är nya produktsläpp från 3M. I Scotchcal IJ35C-versionen är Comply-limmet tryckaktiverande tack vare 3M:s Controltac-teknik. Enligt tillverkaren gör det folien enklare att montera och placera om eftersom limmet bara aktiveras när det utsätts för ett starkare tryck. Det ska också bidra till att det inte uppstår luftbubblor vid appliceringen av folien.

”En utmanare”
Emil Gillmor, försäljningsansvarig på KA Olsson & Gems.

KA Olsson & Gems i Mölndal har folien i sitt sortiment. Emil Gillmor, försäljningsansvarig på företaget, beskriver den som en uppstickare och en prisvärd folie.

– Den är vår utmanare. En lite billigare husfolie. Det är 3M:s kvalitet, men med ett trevligare pris som kommer med med eller utan kanaler.

– Det som skiljer den från liknande 3M-folier är att den inte har tekniken ControlTac (häftämnesteknik, reds anm). Den är lite hårdare med en initial vidhäftning. Men det är en prisvärd folie.

Inomhus och utomhus

Den 80 mikrometer tjocka PVC-folien finns i en blank och en matt version. Enligt 3M är den lämplig för kort till medellång användning både inomhus och utomhus för skyltar, fordonsreklam med mera. Tillverkaren anger foliens livslängd till sex år, och den kan fästas på både plana och lätt böjda ytor av plast,  aluminium eller lackade ytor.

En printbar folie

De nya folierna är anpassade för screentryck och digitaltryck med både lösningsmedel och latexfärger. Enligt tillverkaren har folierna god bläckupptagningsförmåga som ger en bra färgtäthet i utskrifterna.

 

Läs vidare

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5

Cykelfantast ska få Storbildsbolaget att växla upp

Efter några år på ett cykelföretag återvänder den tidigare försäljningschefen Patrick Söderberg till Storbildsbolaget. Som vice vd ska han få Helsingborgsföretaget att växla upp sina strategiska planer för framtiden.  
IMG_3878

Graphic Profile: ”Nu är vi med bland de större drakarna”

Graphic Profile i Motala har flyttat till större lokaler och investerat i två skärbord och en planprinter. Den kraftigt förstärkta kapaciteten gör att de kan utmana större konkurrenter om jobben.
– Zündborden är själen i verksamheten där allting passerar, säger Tom Jacobsson, vd och delägare.
GP1

Senaste nytt

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5