3M släpper folie för skyltar och kampanjmaterial

Den nya PVC-folien från 3M, Scotchcal IJ35 och IJ35C, kan användas både inomhus och utomhus, enligt tillverkaren. Foto: Pressbild.

3M tar en ny kalandrerad och printbar polymerfolie till marknaden. Den kommer i två utföranden och anpassad för både inomhus- och utomhusbruk.
– Den är vår utmanare, säger Emil Gillmor hos återförsäljaren KA Olsson & Gems.

Scotchcal IJ35 och Scotchcal IJ35C med Comply-lim är nya produktsläpp från 3M. I Scotchcal IJ35C-versionen är Comply-limmet tryckaktiverande tack vare 3M:s Controltac-teknik. Enligt tillverkaren gör det folien enklare att montera och placera om eftersom limmet bara aktiveras när det utsätts för ett starkare tryck. Det ska också bidra till att det inte uppstår luftbubblor vid appliceringen av folien.

”En utmanare”

Emil Gillmor, försäljningsansvarig på KA Olsson & Gems.

KA Olsson & Gems i Mölndal har folien i sitt sortiment. Emil Gillmor, försäljningsansvarig på företaget, beskriver den som en uppstickare och en prisvärd folie.

– Den är vår utmanare. En lite billigare husfolie. Det är 3M:s kvalitet, men med ett trevligare pris som kommer med med eller utan kanaler.

– Det som skiljer den från liknande 3M-folier är att den inte har tekniken ControlTac (häftämnesteknik, reds anm). Den är lite hårdare med en initial vidhäftning. Men det är en prisvärd folie.

Inomhus och utomhus

Den 80 mikrometer tjocka PVC-folien finns i en blank och en matt version. Enligt 3M är den lämplig för kort till medellång användning både inomhus och utomhus för skyltar, fordonsreklam med mera. Tillverkaren anger foliens livslängd till sex år, och den kan fästas på både plana och lätt böjda ytor av plast,  aluminium eller lackade ytor.

En printbar folie

De nya folierna är anpassade för screentryck och digitaltryck med både lösningsmedel och latexfärger. Enligt tillverkaren har folierna god bläckupptagningsförmåga som ger en bra färgtäthet i utskrifterna.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


”Det handlar om operativ excellens och olika applikationer”

Den nya flatbäddsskrivarserien Arizona 2300 från Canon lovar inte bara högre produktivitet utan också ett större antal användarmöjligheter. Den så kallade Flow-tekniken är kärnan i de sex nya modellerna. Sign&Print frågar ut Wouter Derichs, försäljnings- och marknadschef för storformatsgrafik på Canon EMEA.

Publicerat av: