måndag 1. mars – vecka 9
Antalis satsar fortsatt på att vara marknadsledande inom finpapper samtidigt som de satsar alltmer på förpackning och Viscom. Allt enligt kommersiellt ansvarige Jonas Palmgren.
Mitt under besvärliga tider har Antalis fått ny huvudägare och därmed gott hopp för framtiden. Detta trots att pappersförsäljningen har dippat rejält i år. Vi har pratat med Jonas Palmgren om marknaden och framtiden.
Jonas Palmgren har levt många år i pappersvärlden. I dag är han kommersiellt ansvarig för Antalis i Sverige och följer de olika marknaderna på dagsnivå. Han berättar att andra kvartalet i år var besvärligt, när pappersförbrukningen i Sverige sjönk med runt 40 procent. Sedan har det lättat men bedömningen är ändå att det under årets sista kvartal kommer att vara 15-20 procent ner jämfört med ett år tidigare.
– För oss på Antalis har det varit både lättnad och bekymmer. Vår huvudägare har varit franska Sequana. De gick i konkurs 2019, så även om Antalis hela tiden varit lönsamt, så har vi styrts av konkursförvaltare. Därför var lättnaden stor när japanska KPP gick in och köpte tre fjärdedelar av Antalis. Nu har vi fått en långsiktig ägare med en stabil ekonomi, konstaterar Jonas Palmgren.
Kom in i fel fas
Antalis kom annars in i corona med helt fel fas. I början av året strejkade de finska pappersbruken och det var svårt att få fram papper. Därför lade Antalis rejäla beställningar på bruk nere i Europa. Detta levererades sedan under andra kvartalet, samtidigt som marknaden tvärnitade.
– Efter första kvartalet hade marknaden minskat 11 procent. Slår man ihop hela första halvåret i år, så var minskningen 27 procent. Det berättar hur hård inbromsningen var under andra kvartalet. Kontorssidan minskade även de men där ligger marknaden mer i en nivå av minus 15 procent.
Siffrorna för tredje kvartalet har inte kommit ännu, men alla räknar med att de är något bättre än andra kvartalet och för tredje kvartalet beräknas tappet bli runt 25 procent. Men de procenten riskerar å andra sidan att bli borta permanent. Kommer man att kompensera sig med prisökningar?
– Det är de stora bruken som styr prissättningen. Jag tror inte vi ska räkna med en större prishöjning. Även om det nu försvinner bruk på löpande band, så finns det fortfarande en överkapacitet i Europa som helhet.
Bättre för Viscom
Även Antalis affärsområde Viscom (visuell kommunikation) hade ett tufft andra kvartal. Då hade första kvartalet ändå varit väldigt bra. Men de traditionella Viscom kunderna inom sport, mässor och event har alla lyst med sin frånvaro. Visst har man kunnat trycka klistermärken och skära plexiglas till butiker, men det kan ju aldrig kompensera det stora tappet.
– Ingen har vågat investera. Det finns maskininvesteringar som vi diskuterade med kunder i början av året, men som bara skjuts på framtiden. Vi utnyttjar tiden till att stärka vår kompetens och vässa vårt erbjudande i form av material. Vi har nu ett bra lager med vinyler och andra material.
Packaging
Förpackning är det område som påverkats minst av corona.
– Det har gått bra och går fortsatt bra för oss, säger Jonas Palmgren och fortsätter:
– Men även här varierar det. Vi har kunder som har fördubblat sin produktion, beroende på att de arbetar med exempelvis livsmedel eller e-handel. Sedan har vi andra, som arbetar med industriförpackningar, där det varit mer stilla.
– Men vi ökar vårt sortiment, anställer mer personal och blir fler som dedikerat arbetar med vår förpackningsdel. På sikt tror vi på Viscom men när det gäller förpackning, så ser vi tillväxt här och nu. Och sett till hela Europa så är Antalis den största förpackningsgrossisten.
Jonas Palmgren konkluderar med att säga att Antalis fortsatt satsar på att vara marknadsledande inom finpapper samtidigt som de satsar alltmer på förpackning och Viscom.
Elvärmeprodukter i Skellefteå är långt ifrån ett klassiskt printföretag. Ändå skriver de ut tusentals kvadratmeter tjältiningsmattor en kall vinter. En ny eko solvent-skrivare levererad av Marabu kom på plats i början av året för att göra jobbet.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 26. februari, 2021
Det fjärde kvartalet 2020 minskade medieinvesteringarna mindre än väntat för att vara pandemitider, “bara” minus 4,5 procent. Värre ser det ut för årets första månad, investeringarna backade med hela 18,4 procent.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 24. februari, 2021
Limbindaren Vareo Perfect Binder, anpassad för olika bokprodukter med mjuka omslag, premiärvisades för första gången under Hunkeler days 2015 i Lucerne. Nu kommer en uppdaterad modell, bland annat med ett nytt system med PUR-munstycken och ett nytt kontrollsystem.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 23. februari, 2021
Lessebo Paper lanserade Recycled 2019, ett obestruket utbud av FSC-märkta papperskvaliteter tillverkade av pappersavfall från hela Europa. Serien har nu fått det ansedda EU-miljömärket EcoLabel (EU Flower).
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 22. februari, 2021
Mimaki har lagt till två nya maskiner i sin portfölj för textiltryck. Medan nya Mimaki TS100-1600 främst är avsedd för tryckerier som vill komma igång med digitalt sublimeringstryck, är Mimaki Tiger-1800B MkIII avsedd för industriella tryckmiljöer.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 19. februari, 2021
Felestad öppnar sitt tredje försäljningskontor i Göteborg och passar samtidigt på att utöka säljstyrkan.
– Jag ser denna expansion som ett naturligt steg för vår verksamhet, säger vd:n Linda Rosberg.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 19. februari, 2021
Summa, belgisk tillverkare av skärplottrar, lanserar S One. En serie med fyra modeller utvecklade för medelstora produktionsvolymer.
– Den ersätter standardserien Summa Cut och kommer med en massa uppdateringar, säger Magnus Edfelt hos den svenska återförsäljaren Color Systems.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 18. februari, 2021
Intergrafs webbinarium “”Shaping the furture of books” hade över 200 deltagare från mer än 25 länder. De fick höra om situationen på bokmarknaden såväl som om perspektiven sett från en boktryckare respektive en förläggare i en post-pandemisk värld. Många viktiga ämnen behandlades – från vikten av automatisering, mindre upplagor och minskning av lagerhållning till hållbarhet, “djup” läsning och prenumerationslösningar.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 16. februari, 2021
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige