De riktar nytt ljus mot skylten

Jakob Lundblad, Per-Olof Foldén, Robert Larsson, Ola Lundblad och Johan Lundblad är Masterlite-teamet bakom Frontline Beam. Foto: Pressbild

Masterlite släpper en ny serie med strålkastare, utvecklade och producerade i Malmö. Ljusbilden har optimerats så färre strålkastare krävs för att lysa upp skyltar, vare sig de är monterade inomhus eller utomhus.

Malmöföretaget Masterlite har utvecklat Frontline Beam, en ny serie med riktningsbara strålkastare anpassade för att lysa upp olika typer av skyltar. Strålkastarna beskrivs av företaget som högpresterande och finns tillgängliga i effekterna 21 och 33 watt.

Den nya strålkastarserien produceras i Malmö, liksom företagets redan befintliga rampbelysning Frontline LED. När det gäller framtagandet av Frontline Beam säger Ola Lundblad hos Masterlite att de har tagit fasta på ett miljöperspektiv och att arbeta med svenska leverantörer och minimala transporter.

Han pekar på att produktserien är effektiv och ger lägre montagekostnader och låg sammantagen energiförbrukning. Produktserien innehåller premiumkomponenter från Osram för bästa färgåtergivning och lång livslängd med minimal ljusnedgång över tid.

– Vi har jobbat med tester för att optimera ljusbilden och därmed möjliggöra för användaren att sätta färre strålkastare än vad som tidigare krävt för en jämn belysning. Det vill säga att man kan sätta strålkastare med ett cc-avstånd upp till två meter och fortfarande få en jämn belysning av till exempel en lång skylt, säger Ola Lundblad.

Cc-avstånd innebär avståndet från center till center på armaturerna. Cc-avståndet påverkar hur långt avstånd det går att ha mellan varje armatur. I Frontline Beams fall är det alltså två meter.

Med Frontline Beam kan Masterlite också bistå med att göra kundanpassade lösningar i den egna produktionen, exempelvis avseende kulör, ljusstyrka och övrig konfiguration.

Vad ser ni för användningsområden för strålkastarna?

– Användningsområden är belysning av skyltar, vepor, fasader, entrépartier och liknande.
I huvudsak utomhus, men – såklart – fungerar den även inomhus, till exempel belysning av växtväggar, storbilder eller motsvarande.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: 

Fansen lyfter företaget till framgång

Många företag vill synas på sociala medier, men för att lyckas gäller det att ha följare som snarare är fans än bara köpare. Det säger Niklas Kjärhus som hittat en särskild nisch genom att sälja dekaler till crosscyklar, och marknadsför sig till sina drygt 100 000 följare på Instagram.

Publicerat av: