De riktar nytt ljus mot skylten

PUBLICERAD: 8 oktober 2020
UPPDATERAD: 8 oktober
Jakob Lundblad, Per-Olof Foldén, Robert Larsson, Ola Lundblad och Johan Lundblad är Masterlite-teamet bakom Frontline Beam. Foto: Pressbild

Masterlite släpper en ny serie med strålkastare, utvecklade och producerade i Malmö. Ljusbilden har optimerats så färre strålkastare krävs för att lysa upp skyltar, vare sig de är monterade inomhus eller utomhus.

Malmöföretaget Masterlite har utvecklat Frontline Beam, en ny serie med riktningsbara strålkastare anpassade för att lysa upp olika typer av skyltar. Strålkastarna beskrivs av företaget som högpresterande och finns tillgängliga i effekterna 21 och 33 watt.

Den nya strålkastarserien produceras i Malmö, liksom företagets redan befintliga rampbelysning Frontline LED. När det gäller framtagandet av Frontline Beam säger Ola Lundblad hos Masterlite att de har tagit fasta på ett miljöperspektiv och att arbeta med svenska leverantörer och minimala transporter.

Han pekar på att produktserien är effektiv och ger lägre montagekostnader och låg sammantagen energiförbrukning. Produktserien innehåller premiumkomponenter från Osram för bästa färgåtergivning och lång livslängd med minimal ljusnedgång över tid.

– Vi har jobbat med tester för att optimera ljusbilden och därmed möjliggöra för användaren att sätta färre strålkastare än vad som tidigare krävt för en jämn belysning. Det vill säga att man kan sätta strålkastare med ett cc-avstånd upp till två meter och fortfarande få en jämn belysning av till exempel en lång skylt, säger Ola Lundblad.

Cc-avstånd innebär avståndet från center till center på armaturerna. Cc-avståndet påverkar hur långt avstånd det går att ha mellan varje armatur. I Frontline Beams fall är det alltså två meter.

[metaslider id=”211383″]

Med Frontline Beam kan Masterlite också bistå med att göra kundanpassade lösningar i den egna produktionen, exempelvis avseende kulör, ljusstyrka och övrig konfiguration.

Vad ser ni för användningsområden för strålkastarna?

– Användningsområden är belysning av skyltar, vepor, fasader, entrépartier och liknande.
I huvudsak utomhus, men – såklart – fungerar den även inomhus, till exempel belysning av växtväggar, storbilder eller motsvarande.

 

Läs vidare

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Graphic Profile: ”Nu är vi med bland de större drakarna”

Graphic Profile i Motala har flyttat till större lokaler och investerat i två skärbord och en planprinter. Den kraftigt förstärkta kapaciteten gör att de kan utmana större konkurrenter om jobben.
– Zündborden är själen i verksamheten där allting passerar, säger Tom Jacobsson, vd och delägare.
GP1

Hårdvara är kärnan hos nystartade Signcore

Samma dag som Fespa öppnade gick Signcoms vd Robert Nyblom ut med att han driver vidare maskinverksamheten i ett nytt bolag. Sedan dess har bitarna fallit på plats och vägen framåt är solklar.
Signcore 3

Summa automatiserar arbetsflödet för skärning inline

Summa visade bland annat inlinelösningar med iläggare till sina digitala skärbord och textillaserskärare under Fespa.
_DSC0109

Senaste nytt

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5