Fespas vd om avhoppen i pandemin: ”Övertygad att B2B-event som Fespa kan fortsätta”

Sign&Print tar pulsen på vd:n Neil Felton inför Fespamässan i Amsterdam 9-12 mars nästa år. Foto: Fespa

Den officiella pr-kampanjen för mässan Fespa Global Print Expo 2021 har lanserats. Under mottot “Bringing Colour Back” ska storformats-, special-, screen- och textiltryckare och skyltmakare mötas igen personligen efter den coronarelaterade flytten till Amsterdam. Samtidigt ställer allt fler utställare in sitt deltagande på Drupa som kommer att äga rum bara några veckor senare. Sign&Print har frågat Fespas vd Neil Felton hur detta kommer att påverka Fespa-mässan.

HP, Fujifilm, Screen, EFI och senast Ricoh – många tillverkare av digitalpressar har ställt in sitt deltagande på Drupa 2021. Vad betyder dessa avbokningar för Fespa? Trots allt är många av dessa företag också bland era utställare?

– Även fast det finns några utställare som deltar på både Fespa och Drupa, så är överlappningen ganska begränsad mellan våra besökare. Fespa har alltid varit mycket specifikt inriktad på intressegruppen inom specialtryck, inklusive storformatstryckare inom screen och digitalt, skyltmakare och grafikproducenter, och textil-och klädtryckare, som betjänar ett växande utbud på vertikala marknader, säger Fespas vd Neil Felton och fortsätter:

– Responsen från våra utställare på tillkännagivandet av vårt evenemang i mars 2021 i Amsterdam har varit positivt. Det finns en stark aptit från leverantörer för en plattform i början av 2021, att åter engagera sig i kunder och framtidsutsikter efter ett år utan live-evenemang, och med detta ett växande förtroende att många tryckleverantörer kommer att vara redo att utforska möjligheter att återuppbygga och återhämta sig. Utställare kommer utan tvekan att investera sina marknadsföringsbudgetar där de får bäst ROI, så de kommer att matcha sin närvaro, och de produkter som de väljer att visa upp, till den specifika eventpubliken.

Hur agerar och beter sig utställarna på Fespa / European Sign Expo och Sportwear Pro för närvarande? Är det många avbokningar, är de avvaktande eller bekräftar de snarare sitt deltagande?

– Sedan vi började engagera våra utställare på allvar i augusti, har vi redan mer än 175 utställare kontrakterade att delta, och många fler montrar har reserverats. Det är också mycket motiverande för oss att vi har sett ett växande intresse från nya utställare som har att göra med flytten från Madrid till Amsterdam.  Förståeligt så finns det fortfarande en viss försiktighet på vissa håll, men totalt sett är den feedback vi får mycket positiv.

Trots alla yttre omständigheter är Neil Felton, vd för Fespa, övertygad om att Fespa Global Print Expo kan äga rum i Amsterdam i mars 2021. Foto: Fespa

Nederländerna coronaklassas för närvarande som ett riskområde. Kan mässorna äga rum i Amsterdam över huvud taget enligt din åsikt?

– Naturligtvis skapar pandemin en dynamisk och oförutsägbar situation, men den europeiska eventindustrin vidtar redan åtgärder för att starta om, och mässor har skett på ett säkert och framgångsrikt sätt på flera platser. Med starka och förbättrade hälso- och säkerhetsrutiner och ansvarsfullt beteende från utställare, entreprenörer och besökare är jag övertygad om att B2B-evenemang som Fespa kan fortsätta och vara effektiva för alla berörda.

Vilka försiktighetsåtgärder kommer du som arrangör att vidta för att skydda utställare och besökare så mycket som möjligt?

– Hälsa och säkerhet för alla våra utställare, besökare, entreprenörer och personal är vår prioritet. Med detta i åtanke arbetar vi nära ihop med mäss- och utställningscentret RAI Amsterdam för att följa riktlinjer från den nederländska regeringen, National Institute of Public Health and the Environment, och den kommunala hälso- och sjukvården i Amsterdam. Med vägledning från dessa myndigheter strävar vi efter att leverera ett covid-säkert event inklusive att vidta åtgärder som social distansering, stationer med handdesinfektion, en beröringsfri registrering och förbättrad skyltning.

– Dessutom följer vi de ”All Secure”-riktlinjer som skapats av AEO (Association of Exhibition Organizers) för att säkerställa att evenemang genomförs på ett säkert sätt med hälsa och säkerhet som prio nummer ett.

– Vi kommer att publicera tydliga hälso- och säkerhetsriktlinjer för utställare och besökare inför mässan, och vår planlösning för mässhallarna kommer att ta hänsyn till social distansering.

Text: Judith Grajewski, Översättning: Claes Nordström

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Fespas vd om avhoppen i pandemin: ”Övertygad att B2B-event som Fespa kan fortsätta”

Den officiella pr-kampanjen för mässan Fespa Global Print Expo 2021 har lanserats. Samtidigt ställer allt fler utställare in sitt deltagande på Drupa som kommer att äga rum bara några veckor senare. Sign&Print har frågat Fespas vd Neil Felton hur detta kommer att påverka Fespa-mässan.

Publicerat av: 

Instegsmodell för industriellt textiltryck

Med sin Monna Lisa ML-8000 riktar Epson sig främst till företag som vill ta steget in på industriellt textiltryck. Det nya bläckstrålesystemet har en utskriftsbredd på 1,8 meter, är utrustat med åtta nyutvecklade Precision Core-skrivhuvuden, och förväntas ligga på en hastighet upp till 155 kvadratmeter i timmen.

Publicerat av: