Konica Minolta öppnar virtuellt showroom

PUBLICERAD: 20 oktober 2020
UPPDATERAD: 20 oktober
Konica Minolta lanserar en plattform för ett virtuellt showroom för att skapa upplevelser för sina kunder i "det nya normala". Foto: Konica Minolta
Konica Minolta lanserar en plattform med ett virtuellt showroom för att skapa upplevelser för sina kunder i ”det nya normala”. Foto: Konica Minolta

Konica Minolta lanserar plattformen ”Virtual Showroom”, där besökare ska kunna spana in företaget tryckpressar.
– Detta nya sätt att presentera produkter online kommer att utvecklas ytterligare och expandera över tid, säger Konica Minoltas produktchef i Norge Morten Hegge. 

Morten Hegge.
Morten Hegge.

När avstånd ska hållas och personliga möten undvikas lanserar Konica Minolta ett virtuellt demo-rum. Enligt företaget ska det fungera som ett fullfjärdrat showroom som besökaren kan nå vare sig den befinner sig på arbetet eller i hemmet.

”Inte längre lika enkelt”

Att resa och besöka våra fysiska demorum är inte längre lika enkelt för våra kunder. Konica Minolta har därför investerat mycket resurser i att utveckla ett virtuellt demorum, säger Konica Minoltas norska produktchef Morten Hegge och fortsätter:

”Virtual Showroom” har utvecklats i linje med vårt nya tänkande om vad som är möjligt för våra kunder, och den första reaktionen har varit extremt positiv. Detta nya sätt att presentera produkter online kommer att utvecklas ytterligare och fortsätta att expandera över tiden.

I ett pressmeddelande skriver företaget att de trots satsningar på digitala lösningar, fortfarande tror på vikten av det fysiska mötet och personliga relationer när det kommer till försäljning av deras produkter.

[metaslider id=”211743″]

Börjar med tre produkter

I första hand kommer tre produkter inom kommersiellt- och industritryck att göras tillgängliga för potentiella kunder i företagets Virtual Showroom. Det gäller den tonerbaserade etikettpressen AccurioLabel 230, produktionsskrivaren som kör hög volymer AccurioPress C14000 och uv-pressen AccurioJet KM-1e.

Enligt Konica Minolta kommer fler produkter läggas till i utbudet i framtiden.

Boka demo

Kunder och potentiella kunder kan registrera sig till Virtual Showroom via en separat landningssida på Konica Minoltas hemsida. Tillsammans med en representant från Konica Minolta kan man sedan få en tredimensionell rundtur i ett showroom av med fokus på antingen kommersiellt tryck eller industritryck.

På plattformen finns också videomaterial med provtryck som lyfter fram specifika delar i tryckpressen. Med interaktiva element kan användaren titta på livekörningar av maskinerna, bläckfärger, pappersmatning och stapling och animerade körningar av maskinerna med pappersflöde.

Det blir också fokus på specialområden som inbyggd efterbehandling, den automatiska inspektionstekniken IQ-501 och företagets Dot Freeze-teknik för AccurioJet KM-1e.

Läs vidare

Det här visar Gibon Borås på Grafiska dagarna

Årets fokus ligger på mjukvaror, smarta arbetsflöden och automatisering.

DSC_8066

HP lanserar två nya industriella rullpressar

HP lanserar två nya inkjetrullpressar som ska öka tryckeriernas möjligheter till tillväxt inom högvolymsproduktion.

HP-PageWide-T4250-HDR-front-no-background-b

Den smarta fabriken flyttar in

På Hunkeler Innovationdays 2025 kommer Müller Martini och Hunkeler att presentera lösningar som utnyttjar digitaltryckets fulla potential.

muller-martini

Världspremiär för eldig efterbehandlingslösning

Heidelberg hoppas besökarna ska bli eld och lågor när de visar upp efterbehandlingslösningen Fireline för första gången tillsammans med digitalpressen Jetfire 50.

DSC_7933

Senaste nytt

Lundbergs grafiska lämnar över Komori till ny återförsäljare

De tar över distributionen för märket.

Kenneth-Nielsen

Agfa lanserar kompakt skrivare i Anapurna Ciervo-serien

Agfa utökar med en kompakt, men ändå mångsidig, maskin.

Anapurna-Ciervo-H2500_PR

Stockholmstryckeri vinner Årets Lokala industriföretag

"Hos oss blir man väl bemött oavsett om det handlar om att trycka 500 kuvert eller om man vill beställa nåt jättestort."

Stefan-Ekblom

Produktion av grafiskt papper ökar: "Effekten väntas inte bestå"

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent ifjol. Men Skogsindustrierna tror att utvecklingen kommer brytas.

Charlotte-Dickens