Så får deras mönster liv i tryck

Förutom att ha skrivit två böcker har Hanna Wendelbo också gjort mönster för Klippans Yllefabrik och mönster som pryder Bookbinders skrivhäften.

Förutom att ha skrivit två böcker har Hanna Wendelbo också gjort mönster för Klippans Yllefabrik och mönster som pryder Bookbinders skrivhäften. Foto: Hanna Jangenfeldt

Mönsterformgivaren Hanna Wendelbo och mönsterdesignern Lisa Bengtsson är båda väldigt involverade i tryckprocessen när deras mönster ska överföras på en tapet eller en textil. Men även om den digitala trycktekniken växer och märks av, så har de båda starka åsikter kring dess fördelar och nackdelar.

Ibland vet jag inte om det börjar med att jag sår ett frö i trädgården eller målar en akvarell, berättar mönsterformgivaren Hanna Wendelbo. I tjugo år har hon arbetat med att skapa mönster för tapeter och textilier. Hon beskriver sin stil som ”blommor och ett uns av naivitet”. Blommigt är utan tvekan något som hennes studio i Göteborg vittnar om, med dahlior i vaser, Hannas egna mönster på väggtapeten och kuddarna i den senapsgula soffan. Men bakom den interiör som på något sätt ser så självklar ut i Hannas studio, görs ett gediget handarbete.

– Jag tillhör de som fortfarande ritar för hand, vilket jag också föredrar. Det har blivit en del av mitt varumärke att det är handritat, lite skevt och operfekt, berättar Hanna Wendelbo och fortsätter:

– Jag börjar med att göra ett skelett av ett mönster och när jag har gjort layouten och den är fin och flödig kan jag återanvända den och göra många olika mönster av den. Ofta är det olika sorters blommor.

Beroende på vem som är beställaren så kan arbetsprocessen skilja sig åt. Ett mönster till en tapet kan redan i tanken och i målandet växa fram utefter de valsar som kommer krävas i tryckprocessen. I dag trycks tapeterna med djuptryck, där valsarna kan liknas vid offsetvalsar, men där varje enskild färg får varsin tryckvals.

– Eftersom jag har hållit på med tapeter så himla länge, så kan jag uppleva att det är min styrka hur jag ska rita mönstren för att de ska bli vackert tolkade i tryck. Ibland är det till och med jag som driver utvecklingen i hur tryckarna ska göra det.

Viktiga verktyg i Hannas arbete är post it-lappar, akvarell och gouache-färgerna, mobilen och Photoshop i datorn. Foto: Hanna Jangenfeldt

Viktiga verktyg i Hannas arbete är post it-lappar, akvarell och gouache-färgerna, mobilen och Photoshop i datorn. Foto: Hanna Jangenfeldt

Följer trycket på nära håll

När tapeterna ska tryckas är Hanna mycket delaktig i arbetet. Det sker ett nära samarbete med de som gör färgsepareringen av mönstret och tryckvalsarna.

– Det är ett tajt samarbete hela vägen. Mönsterfilen skickas till valsgravören som gör en separering, som sedan godkänns av mig som formgivare och tryckarna i fabriken. Sen kommer de med förslag och antingen är det exakt så jag vill ha det, eller inte alls. Därefter går det vidare till tryck. Där känner jag mig trygg då jag har hållit på med det i så många år så jag vet vad jag vill ha. Så när någon säger att det inte går, så ger jag mig inte.

När det handlar om att trycka tapeter finns det fyra olika tekniker att välja på, djuptryck, som kan liknas vid offset, screentryck, flexografi och limtryck, berättar Hanna.

– Jag tycker limtrycket och djuptrycket är det roligaste att arbeta med för tapeter. Men ska jag välja vilket material jag ska sätta mönstren på, så kan jag inte välja för det är så olika. Det roligaste är att få sätta sina mönster på allt.

Hanna märker dock att det talas mycket om digitaltryck i branschen och att många av hennes kollegor jobbar både snabbt och digitalt. Själv arbetar hon med digitaltryck när det gäller tyg.

– Min dotter installerade precis Procreate på paddan och det var skitkul, så jag ritade mönster efter mönster efter mönster. Men när jag skrev ut dem så såg jag att de saknar mitt uttryck. För det blir för perfekt och man är snabb med att låna former hit och dit. Så nu skriver jag ut mönstren, målar av dem för hand och sen skannar jag in dem igen för att sedan färgseparera inför tryck, berättar Hanna och tillägger:

Teadventskalendern 2020.

Teadventskalendern 2020. Foto: Claes Nordström

– Nu har jag utforskat det och det var inte rätt väg för mig att gå för då tappar jag mitt eget uttryck och det som gör mig speciell.

Det digitala trycket är jättestort och kommer utvecklas hela tiden, tror Hanna. För några år sedan var det extremt långsamt och väldigt dyrt. Nu ser det annorlunda ut och konsumenterna börjar fråga mer och mer efter miljö- och klimatsmarta lösningar. Det gäller även hantverket bakom. Lyckas man att få ihop alla delar i ett har man en vinnande lösning, menar Hanna.

– En digitalprinter är inte världens största investering heller, vilket kan betyda fler lokala produktioner – bara det är en charmig tanke.

Ny tapetkollektion

Förutom en rad fortfarande hemliga projekt så släpper Hanna i höst en ny tapetkollektion. Nyligen kom hon också ut med boken ”Hannas blommor och blad: kransar, mandalor, buketter och annat” vilket i praktiken innebär att hålla en rad föreläsningar och workshops. Hennes mönster kommer dessutom pryda årets Teadventskalender som tagits fram i samarbete med Nabo och tryckts hos Göteborgstryckeriet.

– Bara jag får göra mönster är jag lycklig, avslutar Hanna Wendelbo.

Lisa Bengtssons portfölj består av allt från tapeter, textilier, affischer och porslin. Foto: Karin Johansson

Lisa Bengtssons portfölj består av allt från tapeter, textilier, affischer och porslin. Foto: Karin Johansson

Lisa Bengtsson halkade av en slump in på mönster efter att hon studerat till grafisk formgivare på Berghs School of Communication. Examensprojektet blev en tapet och på den vägen var det. I dag säljer hon sina säregna mönster hos återförsäljare som Åhlens, Nordic Nest, Royal Design och på den egna hemsidan studiolisabengtsson.se.

Växer fram i datorn

Svanar, leopardmönster och rockor. Hennes stil sticker utan tvekan ut i mängden. Själv beskriver Lisa sina mönster som ”kollage och blandade tekniker” med klipp av allt möjligt, och mönstret växer nästan alltid fram i datorn. Denna process kan ta lång tid men slutar nästan alltid med att ett original blir klart i Photoshop. Därefter ska det förberedas och färgsepareras för tryck.

– Både för tapet och tyger kommer det en valsgravör som hjälper till att hitta den rätta feelingen. Just nu håller vi på med en rätt svår process för tapet. Eftersom vi inte kan ha så många färger som jag har gjort, så jobbar vi med hur man kan få skiftningar i samma vals att se ut som olika färger. Det är en jätteprocess, men väldigt häftigt att se om vi kan få till, berättar Lisa Bengtsson.

Nästan allt screentrycks – både tyger och tapeter. Tapeter trycks i Sverige medan textilier trycks i Estland. När tapeter trycks är Lisa nästan alltid på plats.

– Nu är det nog sjätte gången jag får tillbaka hur valsarna ser ut och hur rastret är från valsgravören.

När valsarna väl är klara så görs provtryck där Lisa tillsammans med en färgmästare testar sig fram för att nå det bästa resultatet. Något som kan ta en eller flera dagar att uppnå.

– Tyget görs i Estland och där har jag varit vid flera tillfällen, men kan inte åka ner jämnt. Har jag tur har jag redan gjort tapeten och kan utgå från färgerna där. Annars är det ett skickande fram och tillbaka. Det är också en annan tydlighet i mina instruktioner med till exempel Pantonetoner. Helst skulle jag vilja vara där mer, men det går inte och särskilt inte just nu, berättar Lisa och syftar på den rådande pandemin med covid-19.

Mänskliga faktorn spelar roll

Vad gäller trycktekniker så föredrar Lisa de som hon arbetar med i dag. Även om det talas om digitaltryck i hennes kretsar, så upplever hon att svärtan inte riktigt går att få till än med tekniken, så som ett screentryck kan, framför allt inte på textil. Distinkta, klara färger så som pastell funkar, men färgen går inte ända in i djupet och upplevs därför också som plattare, menar Lisa.

– Det är den största skillnaden, men jag hoppas att det går framåt för helt plötsligt kan man göra väldigt enkla små serier. Man kan ta fram det snabbare med kortare ledtider så jag välkomnar det absolut. Men det är något med hantverket när det inte är en maskin som bara plockar en Pantonefärg, utan någon som faktiskt blandar färgen när jag till exempel säger lite mer skogsgrönt, säger Lisa och tillägger:

– Jag har testat digitaltryck och är inte nöjd med det. Men jag tycker det är jättespännande, att tekniken går mer och mer framåt och kommer bli bättre och bättre.

Lisas havsinspirerade tapet Rock on och kuddmotiv. Foto: Karin Johansson.

Lisas havsinspirerade tapet Rock on och kuddmotiv. Foto: Karin Johansson.

Bra om du behöver prover

Därför är planen att fortsätta med screentryck när gäller metervara, kuddar och tapeter. Det är också en ekonomisk fråga, menar Lisa.

– Med digitaltryckta tapeter tycker jag att det är en stor skillnad mot tyg. Där tycker jag det blir jättefint tryck nu. Jag använder mig av digitaltryck när jag vill ha stora rapporter. Det är dyrt med digitaltryck men bra om du behöver prover. Eller om man ska trycka på ett annat material.

Det bästa med att få ta fram mönster och vara med i tryckprocessen är när resultatet kommer ut, enligt Lisa Bengtsson.

– Det är häftigt och roligt. Eller kanske till och med steget längre när man har tagit bilderna och det ska ut och man ska få respons. Det är så roligt när man lanserar något nytt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *