Brodyr och tryck utesluter inte varandra. Men det finns en rad faktorer att ta med i beräkningen när du gör ditt val, enligt Perry Sandell på ACG Nyström som ser att brodyren börjar skifta karaktär.
– Vi ser en ökning av att man gärna vill kunna förädla direkt i butik.
Vilken är egentligen den mest lämpliga metoden att förädla profil- och arbetskläder och andra textilprodukter? Ska man välja att profilera sig med brodyr eller transfertryck?
Perry Sandell, försäljningsansvarig på ACG Nyström har många år bakom sig inom förädling och sömnad. Han säger att de båda metoderna inte behöver stå i motsats till varandra. Snarare är det en rad faktorer som ligger till grund för vilket val man bör göra. Först och främst gäller det att bena ut vilken typ av material eller plagg du ska förädla, och vad du vill förmedla med din produkt.
Perry Sandell säger att en t-tröja eller andra typer av funktionskläder oftast inte är optimalt att brodera. Brodyren blir oftast för tung på grund av plaggets tunna kvalitet. Med transfer värms motivet på plagget. Några sekunder senare så är plagget färdigt. Direktprintar man så finns det begränsningar i vilka material man kan välja. Minst 50 procent bomull är rådande för att printa.
– När det kommer till tunna lätta material så kan tryck vara det absolut bästa. Transfer är i vissa fall överlägset för du kan inte få detaljrikedomen i en brodyr som med tryck. Har plagget kort livslängd så är transfertryck att föredra för det är billigare och snabbare. – En annan fördel med transfer jämfört med brodyr är när det gäller perforerade plagg. Skjortor, pikéer, jackor, tröjor, fleece och stickade plagg är exempel där brodyren kommer väl till pass.
– Generellt anser de flesta att det mest exklusiva sättet att förädla är att brodera ett plagg. Brodyren håller hela plaggets livslängd och mer därtill.
Loggor på kläder
ACG Nyström är en leverantör inom sömnad, brodyr och print. Perry Sandell säger att för deras del så är det dominerande användningsområdet för brodyr att sätta loggor på kläder. Det mesta går att få broderat. I princip är regeln att så länge nålen väl går igenom materialet så kan man brodera på skor, kepsar, golfbagar etcetera. I modevärlden handlar brodyr mer om att lyfta fram textilmaterial med mönster och få dem att sticka ut. Inom profil- och arbetskläder är det vanligast att använda viskos- eller polyestertråd.
För varje trådkvalitet finns 400 olika färgnyanser att välja mellan. Det finns också metalltrådar, matta trådar, ulltrådar med mera som läggs in för att få olika effekter i brodyren.
– Ska du ha ett plagg länge så är det många av våra kunder som brukar rekommendera att välja brodyr. Men det är lite mer arbetskrävande, att applicera det tar en stund.
Kostnaden då? För att besvara frågan bör man fundera på hur många exemplar som ska göras. Perry Sandell säger att en stor upplaga i screentryck kommer ner i låga priser, och även snabbheten är oslagbar. Å andra sidan, har du lagt ner dryga pengar på att köpa in kvalitetsplagg så ska du nog inte tumma på förädlingen. Då är förmodligen brodyr rätt väg att gå.
[metaslider id=”211712″]
– Ju dyrare plagg du har köpt in så ska du definitivt tänka på att sätta en brodyr på det om det är möjligt. Har du köpt dyra jackor och sätter en transfer så ser det i mina ögon inte lika fint ut. Det ser mest bearbetat ut med brodyr. Sandell säger att brodyr, som kräver en del handarbete, tyvärr säljs till underpris i dag med tanke på arbetet som har utförts. När det kommer till färger står man vid ett vägskäl. Sandell säger att färgomfånget inom transfertryck och digitaltryck i princip är oändligt. På brodyr är det normalt en begränsning med kanske 400 olika nyanser.
Erbjuder färgning av tråd
Men för den som vill frångå en begränsning finns det numera utökade möjligheter. ACG Nyström säljer lösningen Coloreel som är en trådfärgningsutrustning som monteras på brodyrmaskinen. Samtidigt som brodyrmaskinen jobbar, så sker en infärgning av tråden.
– Då får du helt plötsligt miljontals olika färgnyanser och det går att brodera gradienter som annars inte går att göra. Möjligheterna är enorma. Normalt med brodyr byggs segment med en och samma färg. Men smakar det så får man också vara beredd på att betala en extra slant.
– Det blir en helt annan grej. Coloreel är en väldigt spännande produkt. Sedan får vi så klart se hur vår marknad möter den. För priset går upp eftersom det här ger ett helt annat värde, säger han och tillägger att priset ändå är relativt lågt sett till vad man normalt lägger för pengar i brodyrutrustning. Antalet stygn i ett brodyrmotiv styr hur lång tid det tar att skapa en brodyr. Enligt Sandell tar det i princip inte längre tid vare sig om du ska trycka eller brodera ett runt motiv med tio centimeter i diameter.
– Däremot blir det desto mer tidskrävande för brodyren när motivet blir större, exempelvis 30 centimeter i diameter. Motivets storlek är ju inget som påverkar tiden för tryckning.
Ny maskin i sortimentet
ACG Nyström utbildar och gör ROI-kalkyler till sina kunder för att hjälpa dem att välja rätt brodyrmaskiner till rätt volymproduktion, och för att få avkastning på maskininvesteringen. I brodyrsortimentet är det märket Tajima som huserar hos företaget. En maskinnyhet från tillverkaren är en enhuvudsmaskin som har fått sin säljstart hos ACG Nyström. Företaget har enhuvudsmaskiner som kostar mellan 100 000 och 200 000 kronor för kunder med mindre förfrågningar. I high end-segmentet finns maskiner med fyra eller sex huvuden där toppmodellerna kan kosta upp mot 600 000 kronor. Bland ACG Nyströms standardmaskiner har den största maskinen 55 x 60 centimeters brodyryta.
Leverantören på textilprintrar är Brother, som också har varit ACG Nyströms symaskinsleverantör sedan 50 år tillbaka.
– Vi har väldigt bra leverantörer i dag och det är något vi har siktat mot de senaste åren. Vi försöker hitta dem som ligger i topp hela tiden för annars kan vi inte leva kvar, för det kostar för mycket att ha dåliga leverantörer. Vi håller också kurser löpande och utbildar kunderna i att hantera maskinerna.
Typiska kunder för ACG Nyström finns inom branschen för arbetskläder, både varumärkesägare och arbetsklädesbutiker. Profil- och reklambranschen är en annan. De senaste 10–15 åren har även screentryckare börjat erbjuda brodyr.
– De måste ha fler ben att stå på, och då får vi många förfrågningar på brodyr.
Fler kör in-house
Brodyrsidan har ändrat karaktär. Från att det traditionellt fanns många legobrodyrer så finns det i dag många exempel på varumärkesägare som väljer att ta hem brodyren och köra in-house.
– Den nya tekniken gör det möjligt, men även att kunna göra det ekonomiskt bra. Vi ser en ökning att man gärna vill kunna förädla direkt i butik. Där får vi anpassa våra produkter så att de också passar i butiken.
– Min känsla är att vi står i startgroparna och att det kommer att bli mer. Sandell ser mycket ljust på framtiden för brodyrsidan.
– Det ser mycket bra ut. Den har i princip bara ökat genom åren. Det ser vi på försäljningen.
Vad beror det på?
– Tillgängligheten. Det är mycket lättare att brodera i dag, och många är duktiga på det, plus att maskinutrustningen har blivit så fantastiskt bra.
Om ACG-gruppen
I början av september fusionerades industri- och märkningsbolaget ACG Fyrtal in i ACG Nyström. Bolagsnamnet efter ihopslagningen blir ACG Nyström, som framgent kommer att fortsätta vara ett helägt dotterbolag inom ACG-koncernen. Andra bolag i företagsgruppen är ACG Accent som säljer hela etikett- och förpackningskoncept och transfer till kunder, offsettryckeriet Eskils tryckeri, RFID-teknikföretaget ACG Puls som arbetar med automationslösningar för sjukvårds- och livsmedelsindustrin och ACG Kinna Automatic som tillverkar textilmaskiner. Huvudkontoret finns i Borås.