Tobex firar 20 år av digitalt
textiltryck

Torbjörn Johansson har drivit Tobex digitaltryckeri i 20 år. Foto: Claes Nordström

Digitaltryck och textil har alltid varit synonymt för Tobex som kan trycka på de flesta textila material. Ägaren Torbjörn Johansson förespråkar korta serier, ett slut på överproduktion, och hoppas att coronapandemin kan bli en tankeställare för kunderna att börja lägga sina beställningar lokalt.

För 20 år sedan förenade Torbjörn Johansson och Eva Théen-Johansson sina kunskaper inom textilproduktion och startade Tobex digitaltryck. Eva är i botten skräddar- och designutbildad och har arbetat i konfektionsindustrin sedan 1975. Torbjörn har en bakgrund som kemiingenjör med specialutbildning inom textilkemi. Han har snart 50 års erfarenhet inom tryckeribranschen och i hans cv finns anställningar som tryckerichef hos Almedahl-Kinna och hos Rydboholms Textil.

Han såg genom åren vartåt det barkade med det digitala. De sista åren han jobbade med traditionellt textiltryck så kom datorerna in. Istället för att fotografera eller rita av ett mönster för att göra schabloner så började de göras digitalt.

– Jag tyckte det kändes konstigt att göra grejerna digitalt för att sedan gå tillbaka och jobba analogt. Har du en skiss från en designer så är det enda du vet, med 100 procents säkerhet, att trycket inte kommer att se ut så. Sedan hur nära du kommer beror på alla personer emellan. Ju fler steg desto större risk att du tappar mer av ursprunget. I slutet av 1990-talet kom Mimaki med sin TX-1-maskin som öppnade för att kunna köra pigmentfärger i piezohuvuden. Det blev starten för Tobex digitaltryck. Pigmentfärgerna fann Torbjörn hos en schweizisk leverantör.

– Vi var bland de första i Europa som började med det här år 2000. Jag tänkte, ska jag någon gång chansa så ska jag göra det nu, för helt plötsligt fanns det möjligheter att jobba med det jag trodde på.

– Maskinen gick i ungefär en löpmeter i timmen. Men det fanns en marknad för det också. Två år senare så hade vi tre maskiner.

Arbetar med tre trycktekniker

Torbjörn säger att de digitala tryckmaskinerna för textil utvecklades fort när det väl började ta fart. Det gick snabbt från en löpmeter i timmen och upp till 10–15 löpmeter. I dag finns digital utrustning som på allvar kan konkurrera med traditionellt rotationstryck. Man räknar inte löpmeter i timmen utan man räknar per minut.

– Det intressanta är när du går runt på mässor och lyssnar på vad folk frågar efter. Den första frågan är nästan alltid hur fort maskinen går. Jag har hela tiden haft en helt annan filosofi, att vi i princip hela tiden ska använda tekniken för att producera mot det som är sålt, inte producera mot att det ska ligga på lager. Tobex arbetar med tre tekniker; pigment-, dispersions- (direkt och sublimering) och reaktivtryck. De är specialiserade på textilier och tacklar allt från bomull till polyester, med vattenbaserade Öko-Tex certifierade färger.

– Vi kan trycka digitalt på i stort sett alla sorters textila material, plus att vi tar korta serier.

Kim Sörensen, maskinoperatör hos Tobex. Foto: Claes Nordström

Hur ser kunderna på digitaltryck kontra traditionellt tryck?

– Många kunder som har jobbat med schabloner, och större textilföretag är fortfarande mer traditionella. De vill alltid jämföra på något vis, vilket jag tycker är helt fel. Antingen väljer du det ena eller så väljer du det andra. Det finns fantastiska grejer du kan göra med schabloner som inte går att göra digitalt, och precis tvärtom.

Allt inom textil

Direkt när man kliver in genom dörren hos Tobex visas prov på vad de kan producera. Här finns mönsterdesignade kuddar, mängder med silkessjalar, gardiner, och vepor i en polyestersammet. De trycker mode- och scenkläder, och ibland även kostymer till balett- och teaterföreställningar.

Den vanligaste kunden som lägger beställningar hos Tobex är en liten eller medelstor designer som har egen firma.

– Vad vi lever på är vår gedigna kunskap och enorma snabbhet, från order till färdig leverans. Vi har normalt inte mer än tre till fem dagar på det vi gör. Men det är klart, är det mycket sömnad som ska göras så får man lägga till någon dag. Tobex Digitaltryckeri har sex anställda och brukar omsätta cirka 6,5 miljoner kronor årligen. Företaget räknar dock med lägre siffror i år då coronamånaderna har satt sin negativa prägel på verksamheten.

Torbjörn Johansson säger att priset på textiltryck är pressat, och har varit så i alla år. I dag är de heller inte ensamma om att trycka digitalt. Maskiner finns överallt men de flesta som trycker på textil trycker enbart på polyester och mest flaggor, reklamvepor och banderoller. Han ser ändå vissa ljusglimtar och känner att det borde öppna sig för en lite bättre marknad, i spåren av corona.

– Jag tror många kunder har blivit brända av att inte ha kunnat få sina leveranser, eller att det tar lång tid. Jag hoppas att det medför att fler börja fundera på att producera i Sverige.

– Man har ju en fantastisk fördel, dels att kommunikationen och leveransen är snabb, dels att du inte behöver beställa så mycket hela tiden. Han är väl medveten om att kunden ser det som negativt att det medför ett högre pris att producera sina varor i Sverige. Men då har man inte fått hela bilden klar för sig, enligt Torbjörn. Han har sett många exempel där kunder beställer stora kvantiteter för att komma ner till ett billigt meterpris. Följden blir långa transporter, en överproduktion, och till syvende och sist en miljöfråga när textilier i förlängningen bara slängs och bränns upp.

– Om du står kvar med 80 procent av det du har beställt och som du aldrig får sålt, då är det inte ett speciellt billigt meterpris i alla fall. Hos oss kan du beställa precis det du vill ha. Vi har kunder vi trycker åt som redan har allt inbokat och sålt. Och härifrån skickar vi ibland också direkt till slutkund.

– Många gånger kanske en kund måste beställa 500 eller kanske 1 000 kuddar. Hos oss behöver du bara beställa tre stycken. Det är inget snack om att tre stycken blir mycket dyrare, men säljer du inte dina 500 kuddar så blir det ju inte billigare.

Torbjörn Johansson säger att det är svårt att få lönsamhet med digitaltryck i större serier. Det går inte att komma ifrån att schablontrycket är billigare när det handlar om större tryckvolymer. Men förutom att kunden måste försäkra sig om att sälja allt som produceras så är startkostnaden hög för schablontryck.

– Många kunder räknar inte med att det måste göras schabloner också. De kostar ju 5 000 kronor styck per färg. Har du åtta färger i ett mönster så är det 40 000 kronor innan du kan börja producera en enda löpmeter. Vi har ju inget sådant med vårt digitaltryck

Ett levande material

Ingen dag är den andra sig lik när man trycker på textil. Mycket bör tas med i beräkningen helt enkelt för att det är ett så mycket mer levande material.

– Det händer mycket hela tiden. Det som ligger närmast papper är väl polyester eller syntetmaterial som är slätt och ett rent material. Annat är det med lin, som har mycket fibrer som sticker upp, och det är mycket ludd och smuts. Det vanligaste i dag är att kunder levererar färdiga tryckfiler.

Anders Bohman syr på sömnadsavdelningen. Foto: Claes Nordström

– En tryckare som enbart trycker på papper tänker ofta i fyrkanter. Men på till exempel en tapet eller en gardin ska vi ska ha en kontinuerligt återkommande rapport, på till exempel en tapet eller en gardin. Det måste stämma. Det är en hel del kunder som inte klarar av det så vi får hjälpa dem så att mönstret stämmer och rapporterar. Vanligen trycker Tobex mellan 10 och 50 meter i timmen i maskinerna. Mest är det Mimaki-maskiner som står på produktionsgolvet – ombyggda sådana.

– Vi har ett samarbete med en firma i Italien som hjälper oss med det. Vi gör mycket manuellt. Alla sensorer som går att plocka bort tar vi bort. Det ställer bara till med problem. Så är det med allt i dag. Plötsligt kan du bli stående med din bil på grund av någon obetydlig givare, och du vet inte vad det är.

När andra tryckerier arbetar med gängse färgprofiler och trycker rätt upp och ner på ett visst material, så jobbar Tobex med ett speciellt ripp-program från Hightex. Ett företag som har jobbat med väv och textil i många år.

– De flesta andra hanterar filerna som ett fyrfärgstryck. Men vi kan gå in och separera färgerna, och sedan har vi ett specialprogram som exempelvis kan göra åtta separata filer av åtta färger i ett mönster. Sedan färgsätter vi varje fil för sig. Det blir ungefär som att jobba med schabloner. Tobex arbetar med färgprofiler också, men det är inte ovanligt att de går in och styr själva.

– Det finns många nyanser som jag kan göra mycket bättre än vad färgprofiler gör. Men samtidigt finns det vissa saker profilen är fantastisk på. Den är helt otrolig på att få gråskalan. Vi trycker aldrig gråskalefiler med bara svart, för då har du nackdelen att du får egentonen som den svarta har. Tittar du på våra färger så är den svarta på pigmentsidan brun, på reaktivsidan är den blå, och på dispersionssidan är den grön. Detta gör att det aldrig går att få en neutral gråskala med enbart svart.

Tobex-gänget visar stolt upp sina gulddiplom från årets Fespa Awards 2020. Torbjörn Johansson, Eva Théen-Johansson, Markus Herva och Anders Bohman. Främre raden: Kim Sörensen (sittande) och Nina Fridén. Foto: Privatbild

Vinnare i årets Fespa awards

Tobex har sedan 2007 tävlat i digitalt textiltryck i den världsomspännande och årligen återkommande tävlingen FESPA Awards. Företaget har vunnit många priser och i år blev det Guld igen i Fespa awards 2020, klass 12 ”Roll to roll printed textiles”. Tobex tävlade med ”Printed fabrics for a complete theatre stage” Företaget har tryckt ett och samma mönster men i olika storlekar och på olika material för att passa till golv, väggar, tak, möbler och även till kläder. Uppdragsgivaren var Folkteatern i Göteborg och föreställningen ”Jane Eyre”.

– Vi är otroligt stolta att även i år vinna guld i Fespa awards och få ett erkännande på att vi gör ett bra jobb som inte bara uppskattas utav våra kunder utan även av experter inom branschen, säger Torbjörn Johansson med ett stort leende.

Tobex digitaltryck kammade hem guld i årets Fespa awards 2020 med bidraget ”Printed fabrics for a complete theatre stage” för Folkteaterns föreställning Jane Eyre. Foto: Pressbild

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *