
Med försäljningsrekord i sikte satsar skyltföretaget Kelo i Ängelholm på en ny planprinter. Företaget arbetar sedan länge med screentryck och gravyr, men digitaltrycket växer sig allt större i verksamheten.
Kelo är i botten ett gravyrföretag som startade för 40 år sedan. 1993 började företaget med screentryck, och i dag omsätter den delen cirka 4 miljoner kronor. Men digitaltrycket växer ständigt, och den stora verksamhetsdelen är i dag all typ av skyltning och bildekor. Senaste inköpet på trycksidan är flatbäddskrivaren EFI Pro 24F.
– Det är ganska stora investeringar att köpa in sådana maskiner, och vi har tidigare köpt några stycken begagnade. Nu var vi ganska trötta på att tampas med bekymmer som gamla maskiner har, så det var läge att titta efter en ny maskin, säger Kelos ägare Fredric Asp och förklarar att de fann ett mellanting – Marabu Scandinavias demonstrationsexemplar. EFI Pro 24F-maskinen har varit runt och visat upp sig en del på mässor och event, men inte stått i produktion.
7 picoliters droppstorlek
Skrivaren med formatet 1,2 x 2,4 meter, är anpassad för att printa exempelvis skyltar, bakgrundsbelysta displayer och reproduktioner. Den skriver ut i fyra färger, har dubbla kanaler med vit som standard, och erbjuder utskrifter i ett pass. Droppstorlekarna går ner till 7 picoliter. Skrivhuvudena är av modell Ricoh generation 5 och dessa rengörs automatiskt. Inbyggt i skrivaren är EFI:s front end-lösning, Proserver Fiery.
Flatbädden lanserades av EFI som en prisvärd instegsmodell. Fredric Asp poängterar dock att den gott och väl täcker företagets behov. En stabil tryckproduktion och ett sedan tidigare bra mångårigt partnersamarbete med Marabu Scandinavia vägde tungt i valet av maskin.
– I det här fallet handlade det mer om att få en maskin som vi kunde lita på, och där vi har en stabil service bakom för att få fram grejer med duktig personal som kan maskinen. Det betyder väldigt mycket och känns tryggt, säger Fredric Asp.

Printar små serier
Upp till fem centimeter tjocka material kan läggas på flatbädden. Kelo printar vanligtvis mycket aluminiumkompositskivor, skummade pvc-skyltar, akrylpaneler och mindre serier med plåtskyltar.
– Oftast är det små serier och allting är i specialutförande. Det är sällan vi kör två likadana jobb, utan det är unika körningar varje gång i stort sett, säger han och tillägger att vitt bläck också kommer väl till pass när de printar på svart akryl och transparenta material.
– Till skillnad från många andra som väljer bort vitt så har vi ett behov av att använda det.
Ska byta bläck
För att härda bläcket är det led-lampor som används. Sedan installationen har Kelo använt EFI:s originalbläck, men ett byte är på gång till Marabus tredjepartsbläck.
– Bläcket är för vår del 30 procent billigare, och jag upplever själv att det får en bättre yta och sitter bättre på många material.
På Kelos nya utskriftsbord finns anläggningsmärken för att vägleda operatören när det är dags att placera materialskivorna. Bordet är indelat i fyra vakuumzoner för att hålla skivorna på plats. För att underlätta att flytta och placera materialskivor på bordet, exempelvis mer ömtåliga material som glasskivor, så finns en blåseffekt som gör att materialet svävar över bordet.
– Maskinen blir länken mellan rullprint och screentryck kan man säga. Luckan där är ganska markant, så att ha den maskinen är guld värd. Det är inte så att den står och är en kassako och spottar ur sig pengar, utan det handlar om att kunna erbjuda kunderna en snabb leverans av en unik skylt. Det är inte många som kan göra det, säger Fredric Asp.
Siktar mot toppnotering
Byggbolagskunder som är i behov av skyltning har blivit ett uppsving för Kelo på senare år.
– Det har blivit en stor boost för oss och vi kommer att göra all time high detta året. Då lägger vi oss närmare 17 miljoner kronor i omsättning.

Han påpekar att de befinner sig i en inkörningsperiod och testar sig fram med den nya maskinen. Dels är det en ny erfarenhet att jobba med ett nytt maskinmärke, dels har de än så länge bara producerat med maskinen i två veckor.
– Principen är densamma, men man får vända och vrida på saker i sitt huvud för att saker ska bli rätt.
Digitaltrycket växer
Fredric Asp säger att screentrycket definitivt har minskat. Han ser ändå, trots att digitaltrycket ökar, att behovet av den traditionella trycktekniken alltid kommer att leva vidare.
– Sedan om det kommer att finnas kvar hos oss eller inte, det beslutet har vi inte tagit än. Men vi ser trenden att det digitala blir mer och mer avancerat och klarar större krav. Men som sagt, behovet av screen kommer alltid att finnas. Det är jag övertygad om. Men kanske inte i den form som vi screentrycker.