”Vår omvandling till ”Smart Business” är fullbordad.”

Claudia Wolf, försäljningsdirektör på Unitedprint.

Som ett av de största e-handelsföretagen på den europeiska marknaden för webb-till-print har Unitedprint framgångsrikt genomfört sin transformering till ”smart business”. Unitedprint sammanfattar sin strategiformel i en enkel ekvation: Datainformation + Nätverkssamordning = Smart business.

Claudia Wolf, försäljningsdirektör på Unitedprint med de två välkända varumärkena print24 och Easyprint, kom till företaget 2018. Claudia ansvarar för de nationella och internationella försäljnings- och serviceteamen och därmed för supporten från alla europeiska kunder. Idag ger hon oss en inblick i omvandlingen av Unitedprint med ursprungligen en heltäckande egenproduktion till ett rent e-handelsföretag med ett internationellt produktionspartnernätverk.

Först och främst gratulerar vi till transformeringen från ett 24/7 onlinetryckeri med omfattande egenproduktion till ett rent e-handelsföretag med ett internationellt nätverk med produktionspartner genomfört bara några veckor före utbrottet av Covid 19 ! Hur lättad var du på Unitedprint att veta att åtminstone detta område av ditt företag inte längre drabbades av pandemins kraft?

Naturligtvis kunde ingen ha förutsett och räknat med att vi – i samband med Covid 19-pandemin – skulle få omedelbar belöning för vårt mod, och framsynthet när vi överförde Unitedprint till smarta affärer. Ett företag kommer alltid att bli mer framgångsrikt när det inser före någon annan vilken riktning utvecklingen tar. Vi fattade beslutet om vår smarta affärsstrategi redan 2018. Det är och har alltid varit vårt mål att uppnå långsiktiga investeringar genom lönsam tillväxt. Men att uppnå detta utan att binda upp oss för framtida kostnader, vilket skulle göra oss oflexibla och oförmögna att reagera snabbt och effektivt på utvecklingen.

Så generellt är egen produktion i kombination med WtP inte framtiden för Unitedprint?

De flesta av de egenproducerande onlinetryckerierna valde att uppgradera sin produktionsteknik maximalt. Enligt vår åsikt är denna väg en återvändsgränd. För övrigt säger ett företags tekniska utrustning absolut ingenting om dess ekonomiska framgång. Detta kan vi se mycket tydligt från konkurrenter som främst finansierats från kapitalmarknaden, men alltid har haft ett stort underskott. WtP är inte framgångsrikt, eftersom onlinetryckerier arbetar med de största och nyaste maskinerna och med så många som möjligt. Förstklassig produktionsteknik med fantastiska produktionsteam finns i alla delar av världen. Den internationella arbetsfördelningen är ett stort steg framåt och en enorm drivkraft för tillväxten. Vi upplever detta varje dag i vårt samarbete med dessa mycket kompetenta specialister inom sina respektive områden. Alla gör toppresultat för våra kunder. Vem vill bli behandlad av en läkare med bara ett läkemedel för alla hälsoproblem.

För närvarande verkar du vara ett undantag i WtP-segmentet med denna filosofi?

Mycket av det som är ovanligt idag kommer att vara det normala i framtiden. Det ligger i förändringars natur. På Unitedprint ser vi oss själva som ett öppet nätverk som inte längre matas in i vår egen produktion utan tillåter främst tredje parter, som produktionspartners men också handelspartner. Vi är öppna för lösningar från andra leverantörer av digital teknik. Alla större WtP-leverantörer har investerat enormt mycket i sin egen produktion – och just därför kan de inte bara flytta fokus när det finns en ny trend eller en kris som den nuvarande Covid-19-pandemin. Och förresten får våra produktionspartner ytterligare en inkomstkälla från oss. Å ena sidan är vi konkurrenter, men å andra sidan tillåter vi också den grafiska branschen att delta direkt i WtP genom att producera WtP-order från oss. I dagens värld kan ingen ha framgång över genomsnittet, när den enda platsen de verkar är där de är baserade. “Om du vill gå framåt snabbt, gå ensam. Om du vill gå långt (och ha stora framsteg), gå med andra.” Från början var Unitedprint ett etablerat WtP som uppnått mycket som ett oberoende ensamföretag. Nu använder vi förmågan och kraften i vår e-handelskompetens genom att moderera och vägleda våra externa mervärden. Som en konsekvens av det är Unitedprint nu ett rent teknologiföretag som driver smarta affärer med hög professionell standard. Vi är alla extremt stolta över detta! Du kan till och med kalla det WtP 5.0.

Den kommande Print24-hemsidan.

Hur reagerade era kunder på er omvandlingsprocess?

Man kan fråga vad vår verksamhet handlar om? Våra kärnvärden är produktval, kvalitet, pris, leveranshastighet och kundvård, alla detta med högsta service. Men platsen där din beställning produceras är irrelevant. Dessa värden kan helt enkelt uppfyllas mycket bättre med ett decentraliserat och flexibelt produktionsnätverk av förstklassiga specialister inom sina respektive områden. Som ofta återfinns de på de olika marknaderna och är närmare våra kunder än om vi var en central tryckfabrik. Fördelarna med detta är uppenbara, till exempel billigare och snabbare leveranstider. Detta återspeglas i den positiva återkopplingen från våra kunder varje dag.

Vad är den direkta fördelen för era kunder i ert smarta affärssystem?

Med print24 och Easyprint tillhandahåller vi plattformarna där våra kunder kan hitta ett förstklassigt erbjudande för sina respektive behov. På våra handels- och i våra produktionspartners system kan våra kunder importera och sälja sina produkter och tjänster. Istället för att hantera produktionsspecifika och vardagliga krav som tidigare, riktar vi nu all vår energi och fokus på maximal kundnöjdhet. Till exempel bytte vi nyligen vårt logistiknätverk till DHL och DHL Express. Vi har startat om Easyprint för mindre företag och privatkunder. Med Easyprint erbjuder vi en toppmodern plattform med fantastiska designmallar och ett enormt utbud av attraktiva produkter för enkel och gratis personalisering utan egna design och IT-kunskaper. Dessutom har vi skapat nya och lukrativa försäljningsmodeller för tredje part med vårt affiliate-system och partnerbutiker. Det faktum att vi på Unitedprint nu helt kan fokusera på våra kunders behov och de oändliga möjligheterna på marknaden har gett oss en enorm dynamik och massivt accelererat vårt kundfokus.

Hemsidan Easyprint.com

Finns det några konkreta utvecklingsplaner de närmaste månaderna?

Många! Vi kommer inom kort att nylansera print24, vilket verkligen är på tiden. Vi uppdaterar ständigt Easyprint med nytt och extra innehåll och många digitala erbjudanden, detta är ett helt nytt kapitel i Unitedprints historia och ett mycket spännande område! Vårt mål med Easyprint är att göra det möjligt för alla att designa allt. Att publicera den när som helst eller var som helst, för alla produkter, på vilket språk som helst, i alla länder, på valfri kanal och enhet. Easyprint är inget mindre än en enda webbshop för design och publicering. Och sist men inte minst kommer vi att utvidga vår internationella närvaro avsevärt och även i stor skala penetrera in globala marknader utanför Europa. Smarta affärer gör det möjligt!

Tack för dina svar. Det är alltid fantastiskt att höra hur dynamiskt Unitedprint utvecklat sig även mitt i denna Covid 19-kris!

”Slösa aldrig bort en kris” Unitedprint har alltid och kommer alltid visa den fulla innebörden av sitt DNA även mitt i krisens mitt. Det här är naturligtvis en resa för oss alla på Unitedprint, men en bra resa!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *