Umeåtryckeri: ”Vi har en gemensam utmaning”

PUBLICERAD: 25 november 2020
UPPDATERAD: 25 november
Lennie Nylén, vd på Original Tryckeri, uppmanar branschen att arbeta mer ihop än mot varandra.

För Original Tryckeri har året enligt vd:n Lennie Nylén varit över förväntan bra, trots utmaningar med coronapandemin. Året har bland annat inneburit ett nyförvärv och produktion av covid-relaterat material. 

– Redan vid budgeteringen för året räknade vi med en sättning på marknaden baserat på att det var rimligt att förvänta sig en lågkonjunktur. Första kvartalet överträffade dock förväntningarna och sen kom covid-19. Vi har producerat en del covid-relaterat informationsmaterial inom produktionsområden som annars tagit lite stryk. Vi har också gjort en del skyddsmaterial. För tryckeriet har verksamhetsåret till stor del handlat om att planera ekonomin framåt, berättar Lennie Nylén, vd på Original Tryckeri i Umeå.

Under året har de utökat med ett kontor i Lycksele som kommer från ett förvärv av verksamheten i konkursboet för Nya Tryckeriet i Lycksele AB.

– Vi ser stora samordningsfördelar med att bedriva verksamhet med produktion på flera orter.

Tur med bredd

Tryckeriet har en stor bredd bland olika branscher i kundportföljen, och ett brett erbjudande berättar Lennie Nylén. Det har märkts tydligt vilka affärsområden och säljkanaler som gått bättre respektive sämre under året:

– I grova drag kan vi säga att marknadsmaterial sjunkit kraftigt sedan covid började. Största tappet på storformat, men även en del på offset och digitaltryck inom just marknadsmaterial. Mässmaterial och mässmontrar har av förklarliga skäl gått riktigt dåligt, inte ens rollups har sålt särskilt bra. Det som istället har ökat är informationsmaterial, i synnerhet covid-information. Här har vi då fått uppdrag som passat de tekniker som annars tappat, säger Lennie Nylén och tillägger:

– Vi ser stora samordningsfördelar med att bedriva verksamhet med produktion på flera orter.

Tuff utmaning för branschen

Framåt har företaget planer på kompletterande investeringar.

– Vi tror på en tuff utmaning för branschen de närmsta åren och därför behöver vi paketera en kombination av produkt och tjänst samt tydliggöra vårt erbjudande till kunder. Vi kommer fortsätta göra mindre kompletterande investeringar, men tar det lugnt med större investeringar. Faktum är att branschen borde arbeta mer ihop än mot varandra. Vi har en gemensam utmaning i att ta hand om vår industris framtid.

Läs vidare

Agfa lanserar kompakt skrivare i Anapurna Ciervo-serien

Agfa utökar med en kompakt, men ändå mångsidig, maskin.

Anapurna-Ciervo-H2500_PR

Det här visar Gibon Borås på Grafiska dagarna

Årets fokus ligger på mjukvaror, smarta arbetsflöden och automatisering.

DSC_8066

HP lanserar två nya industriella rullpressar

HP lanserar två nya inkjetrullpressar som ska öka tryckeriernas möjligheter till tillväxt inom högvolymsproduktion.

HP-PageWide-T4250-HDR-front-no-background-b

Den smarta fabriken flyttar in

På Hunkeler Innovationdays 2025 kommer Müller Martini och Hunkeler att presentera lösningar som utnyttjar digitaltryckets fulla potential.

muller-martini

Senaste nytt

Lundbergs grafiska lämnar över Komori till ny återförsäljare

De tar över distributionen för märket.

Kenneth-Nielsen

Agfa lanserar kompakt skrivare i Anapurna Ciervo-serien

Agfa utökar med en kompakt, men ändå mångsidig, maskin.

Anapurna-Ciervo-H2500_PR

Stockholmstryckeri vinner Årets Lokala industriföretag

"Hos oss blir man väl bemött oavsett om det handlar om att trycka 500 kuvert eller om man vill beställa nåt jättestort."

Stefan-Ekblom

Produktion av grafiskt papper ökar: "Effekten väntas inte bestå"

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent ifjol. Men Skogsindustrierna tror att utvecklingen kommer brytas.

Charlotte-Dickens