onsdag 27. januari – vecka 4
Lennie Nylén, vd på Original Tryckeri, uppmanar branschen att arbeta mer ihop än mot varandra.
För Original Tryckeri har året enligt vd:n Lennie Nylén varit över förväntan bra, trots utmaningar med coronapandemin. Året har bland annat inneburit ett nyförvärv och produktion av covid-relaterat material.
– Redan vid budgeteringen för året räknade vi med en sättning på marknaden baserat på att det var rimligt att förvänta sig en lågkonjunktur. Första kvartalet överträffade dock förväntningarna och sen kom covid-19. Vi har producerat en del covid-relaterat informationsmaterial inom produktionsområden som annars tagit lite stryk. Vi har också gjort en del skyddsmaterial. För tryckeriet har verksamhetsåret till stor del handlat om att planera ekonomin framåt, berättar Lennie Nylén, vd på Original Tryckeri i Umeå.
Under året har de utökat med ett kontor i Lycksele som kommer från ett förvärv av verksamheten i konkursboet för Nya Tryckeriet i Lycksele AB.
– Vi ser stora samordningsfördelar med att bedriva verksamhet med produktion på flera orter.
Tryckeriet har en stor bredd bland olika branscher i kundportföljen, och ett brett erbjudande berättar Lennie Nylén. Det har märkts tydligt vilka affärsområden och säljkanaler som gått bättre respektive sämre under året:
– I grova drag kan vi säga att marknadsmaterial sjunkit kraftigt sedan covid började. Största tappet på storformat, men även en del på offset och digitaltryck inom just marknadsmaterial. Mässmaterial och mässmontrar har av förklarliga skäl gått riktigt dåligt, inte ens rollups har sålt särskilt bra. Det som istället har ökat är informationsmaterial, i synnerhet covid-information. Här har vi då fått uppdrag som passat de tekniker som annars tappat, säger Lennie Nylén och tillägger:
– Vi ser stora samordningsfördelar med att bedriva verksamhet med produktion på flera orter.
Framåt har företaget planer på kompletterande investeringar.
– Vi tror på en tuff utmaning för branschen de närmsta åren och därför behöver vi paketera en kombination av produkt och tjänst samt tydliggöra vårt erbjudande till kunder. Vi kommer fortsätta göra mindre kompletterande investeringar, men tar det lugnt med större investeringar. Faktum är att branschen borde arbeta mer ihop än mot varandra. Vi har en gemensam utmaning i att ta hand om vår industris framtid.
– Vi kommer att presentera mjukvarulösningar som ska hjälpa våra kunder att bli ännu mer effektiva från order till leverans. Och maskiner för att stötta de olika processerna, säger vd:n Karl Rise.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 26. januari, 2021
Under temat textiltryck presenterar Folier.se material och utrustning för mässpubliken. Richard Rindelaub hoppas att företaget också kan visa upp helt nya produkter.
– Vi hoppas också att kunna presentera några premiärer för Europa, men det är inte riktigt klart än.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 25. januari, 2021
Agfa laddar inför Connect-mässan med produktfamiljer som innefattar hybridskrivare för både styva material och rullmedia, planprintrar med rulloption och mjukvaran Asanti. Den stora maskinnyheten i utställningen blir Oberon RTR3300.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 25. januari, 2021
Skrivarlösningar för skylt- och textilproduktion. Det kommer stå i fokus i Epsons digitala monter.
– Vi ser detta som ett mycket bra forum för att få möjligheten att visa upp flera av de nyheter som vi har lanserat nu under hösten, säger Epsons Richard Garp.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 25. januari, 2021
Boråsföretaget Lamina System har nischat sig på efterbearbetning inom signbranschen. Företaget vill med hjälp av sina produkter minska andelen manuella arbetsmoment och istället göra dem semi- eller helautomatiska.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 20. januari, 2021
Våren 2019 investerade Brand Factory i Linköping i ett Zünd G3-skärbord. Nu har företaget även köpt in ett Zünd-bord till fabriken i Farsta. Efter ett minst sagt annorlunda år ser man ljust på framtiden.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 20. januari, 2021
Den franska materialtillverkaren Hexis släpper en ny folie anpassad för digitaltryck. Den har utrustats med ett transparent och tryckkänsligt akrylatlim som ger över 99 procents opacitet, enligt företaget.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 19. januari, 2021
Ricoh öppnar för att deras printhuvuden kan använda Farbenpunkts nya textilbläck, PeractoJet. Ett sätt att nå den attraktiva marknaden för digitalt textiltryck – och reducera miljöpåverkan markant.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 18. januari, 2021
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige