Umeåtryckeri: ”Vi har en gemensam utmaning”

Lennie Nylén, vd på Original Tryckeri, uppmanar branschen att arbeta mer ihop än mot varandra.

För Original Tryckeri har året enligt vd:n Lennie Nylén varit över förväntan bra, trots utmaningar med coronapandemin. Året har bland annat inneburit ett nyförvärv och produktion av covid-relaterat material. 

– Redan vid budgeteringen för året räknade vi med en sättning på marknaden baserat på att det var rimligt att förvänta sig en lågkonjunktur. Första kvartalet överträffade dock förväntningarna och sen kom covid-19. Vi har producerat en del covid-relaterat informationsmaterial inom produktionsområden som annars tagit lite stryk. Vi har också gjort en del skyddsmaterial. För tryckeriet har verksamhetsåret till stor del handlat om att planera ekonomin framåt, berättar Lennie Nylén, vd på Original Tryckeri i Umeå.

Under året har de utökat med ett kontor i Lycksele som kommer från ett förvärv av verksamheten i konkursboet för Nya Tryckeriet i Lycksele AB.

– Vi ser stora samordningsfördelar med att bedriva verksamhet med produktion på flera orter.

Tur med bredd

Tryckeriet har en stor bredd bland olika branscher i kundportföljen, och ett brett erbjudande berättar Lennie Nylén. Det har märkts tydligt vilka affärsområden och säljkanaler som gått bättre respektive sämre under året:

– I grova drag kan vi säga att marknadsmaterial sjunkit kraftigt sedan covid började. Största tappet på storformat, men även en del på offset och digitaltryck inom just marknadsmaterial. Mässmaterial och mässmontrar har av förklarliga skäl gått riktigt dåligt, inte ens rollups har sålt särskilt bra. Det som istället har ökat är informationsmaterial, i synnerhet covid-information. Här har vi då fått uppdrag som passat de tekniker som annars tappat, säger Lennie Nylén och tillägger:

– Vi ser stora samordningsfördelar med att bedriva verksamhet med produktion på flera orter.

Tuff utmaning för branschen

Framåt har företaget planer på kompletterande investeringar.

– Vi tror på en tuff utmaning för branschen de närmsta åren och därför behöver vi paketera en kombination av produkt och tjänst samt tydliggöra vårt erbjudande till kunder. Vi kommer fortsätta göra mindre kompletterande investeringar, men tar det lugnt med större investeringar. Faktum är att branschen borde arbeta mer ihop än mot varandra. Vi har en gemensam utmaning i att ta hand om vår industris framtid.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: 

Ny studie: Så upplever företag hållbarhetsarbetet

56 procent av tillfrågade europeiska företag upplever det som kämpigt att göra gröna investeringar eftersom andra affärsproblem ses som mer krävande. Och bara en tredjedel av företagens chefer ser den digitala transformationen som en möjliggörare för mer hållbara affärsmetoder. Det framgår i en ny Ricoh-studie.

Publicerat av: 

Canon sätter standard för CAD-utskrifter

Canons nya storformatsskrivare för CAD-ritningar och affischutskrifter i färg täpper till luckan tillverkaren haft när det gäller att nå kunder i låg- och mellansegmentet.
– Man har tagit de bästa bitarna från Canons produktionsperspektiv och gjort det i en ny smidig kompakt lösning. Den här kommer vi definitivt se mer av på marknaden i sitt segment, säger Matteus Celinski, Sverigechef hos Canon.

Publicerat av: