onsdag 27. januari – vecka 4
Robine Björklund, vd för ABA. Foto: ABA
Medan produkter till event och retail minskat under 2020, så gick det bättre för ABA:s e-handel. Vd:n Robine Björklund avslöjar också att förpackningslösningar kan bli ett intressant affärsområde för framtiden.
Hur har verksamhetsåret 2020 sett ut?
– Vi är förstås hårt drabbade av pandemins effekter, många affärsområden stod mer eller mindre still i april–juni på grund av myndighetsrestriktioner och pandemins effekter i stort. Läget ser bättre ut sedan efter sommaren och vi hoppas den positiva utvecklingen fortsätter året ut. Dock är det fortfarande väldigt svårt att planera eller prognostisera sista delen av året, likväl som början av nästa år.
Har någon produkt ökat eller minskat?
– Allt vi levererar till event och retail är det som i stort sett gått sämre, på grund av effekterna av covid-19. Det vi producerar till affärsområdet e-handel har förstås gått bättre.
Vilka planer har ni för verksamheten framåt?
– Vi har fokuserat på e-handelslösningar, både i eget varumärke samt annat. Vi har också fokuserat mer och speedat upp våra stora strategiska frågor med några nya inriktningar. Likaså tittat mer på förpackningsproduktion och övriga produktområden som går inom de affärsområden vi tror på i framtiden.
– Vi kommer att presentera mjukvarulösningar som ska hjälpa våra kunder att bli ännu mer effektiva från order till leverans. Och maskiner för att stötta de olika processerna, säger vd:n Karl Rise.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 26. januari, 2021
Under temat textiltryck presenterar Folier.se material och utrustning för mässpubliken. Richard Rindelaub hoppas att företaget också kan visa upp helt nya produkter.
– Vi hoppas också att kunna presentera några premiärer för Europa, men det är inte riktigt klart än.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 25. januari, 2021
Agfa laddar inför Connect-mässan med produktfamiljer som innefattar hybridskrivare för både styva material och rullmedia, planprintrar med rulloption och mjukvaran Asanti. Den stora maskinnyheten i utställningen blir Oberon RTR3300.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 25. januari, 2021
Skrivarlösningar för skylt- och textilproduktion. Det kommer stå i fokus i Epsons digitala monter.
– Vi ser detta som ett mycket bra forum för att få möjligheten att visa upp flera av de nyheter som vi har lanserat nu under hösten, säger Epsons Richard Garp.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 25. januari, 2021
Boråsföretaget Lamina System har nischat sig på efterbearbetning inom signbranschen. Företaget vill med hjälp av sina produkter minska andelen manuella arbetsmoment och istället göra dem semi- eller helautomatiska.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 20. januari, 2021
Våren 2019 investerade Brand Factory i Linköping i ett Zünd G3-skärbord. Nu har företaget även köpt in ett Zünd-bord till fabriken i Farsta. Efter ett minst sagt annorlunda år ser man ljust på framtiden.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 20. januari, 2021
Den franska materialtillverkaren Hexis släpper en ny folie anpassad för digitaltryck. Den har utrustats med ett transparent och tryckkänsligt akrylatlim som ger över 99 procents opacitet, enligt företaget.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 19. januari, 2021
Ricoh öppnar för att deras printhuvuden kan använda Farbenpunkts nya textilbläck, PeractoJet. Ett sätt att nå den attraktiva marknaden för digitalt textiltryck – och reducera miljöpåverkan markant.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 18. januari, 2021
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige