[metaslider id=”212273″]
En HP Indigo 12000 HD har tagit plats hos Markbladet digitaltryckeri. Nu spänner de bågen och går steget upp i både format och kvalitet. Och i början av nästa år uppgraderas digitalpressen med nya 15K HD-funktioner som tar fotobokstrycket till en ännu högre nivå.
Fotobokstryckaren Markbladet Digitaltryck har under flera år förlitat sig på sina två HP Indigo-pressar i SRA3-formatet. Men nu blir det ändring. En trappa ner från andra våningen i huset där digitalpressarna står så öppnar sig en ny tryckerihall på 320 kvadratmeter. För 20 år sedan var det en tryckerilokal, och efter det har den använts som papperslager för tidningstryckeriet Markbladet.
– Vi har investerat två miljoner kronor i att renovera lokalen för att få den fin och fräsch, säger vd:n Tomas Hammarström.
Och de har inte smyckat lokalen med vad som helst. Företagets nya stomme i tryckproduktionen är en digitalpress i B2-formatet från HP-indigo, levererad av Visutech. Att Markbladet Digitaltryckeri nu kan trycka på dubbelt så stora ark än tidigare får stor betydelse. Det handlar om snabbhet och en större produktionskapacitet:
– 50/70-formatet är grymt stort och kommer att innebära en hel del nytt för oss. Bland annat nya kunder. Vi kommer kunna ta mer jobb från kunder som har efterfrågat större jobb. Vi blir även snabbare eftersom vi får upp fler sidor på arket.
Den nya HP Indigo 12000 HD producerar som två maskiner eftersom två vanliga Indigo-ark numera kan läggas på ett B2-ark, förklarar Hammarström. Det för med sig att de skickar tillbaka en av sina maskiner i SRA3-formatet, HP Indigo 7900. Trots att en maskin försvinner får de ändå en högre kapacitet i med det större formatet. Den andra maskinen, den flitiga trotjänaren 5500-pressen, blir kvar. Den har varit med sen 2008 då företaget tog beslutet att bli en spelare på fotoboksmarknaden.
– Den väljer vi att behålla för det är vår lilla baby. Det var den första vi köpte och den kan vi ut och innan.
Har sju färgverk
HD-pressen hos Markbladet har maxats med sju färger – CMYK, light magenta, light cyan och light black – just för att blidka de höga kraven som ställs på fotoboksmarknaden. Det inbyggda systemet HP Indigo HD Imaging System har skrivhuvuden i HD-kvalitet. Enligt tillverkaren leder det till att tryckupplösningen fördubblas och att färgpunkternas storlek reduceras med 30 procent jämfört med icke HD-maskiner på marknaden. Användare av HD-pressen har möjlighet att välja raster med olika täthet för att anpassa trycket beroende på vilken typ av tryckjobb som ska köras.
Efter nyår är en ytterligare höjning av tryckkvaliteten planerad. Då ska HP Indigos nylanserade 15K HD-funktioner uppgraderas i Markbladets digitalpress. Tryckeriet blir först i Sverige med att implementera paketet i sin HD-press. En av funktionerna är ett nytt stokastiskt FM-raster för att helt eliminera moirémönster och för att få ännu mer skärpa i detaljerade bilder eller foton och i halvtonstexter.
– Det blir i slutändan ett skarpare tryck med mer detaljer. När det gäller tonövergångar så blir det ännu bättre. I en fotobok måste alla bilder vara perfekta. Kunderna på fotoboksmarknaden är med all rätta noggranna.
Kan man verkligen jämföra trycket med traditionellt offsettryck?
– Absolut. Om det inte redan är bättre så när vi får FM-rastret kommer vi att sopa banan med offset. Det kommer bli en grym kvalitet. Att det kommer ett FM-raster var också en av anledningarna till att vi valde den här pressen.
HP Indigo kräver en förbehandling av obestruket papper, en primer. Det erbjuder pappersleverantörerna – men det är för små format.
– Nu när vi går ett steg längre med att köra större ark så får man förklara för pappersbruken att inte skära ner arken, utan att vi i princip vill köra dem oskurna.
– Det är en omställning för dem när det bara finns ett fåtal sådana här maskiner i Sverige.
Enligt Hammarström står befintliga kunder och knackar på dörren då de har fått nys om den nya maskinen. Tryckeriet är också i samtal med nya och större kunder som har begärt att få se provtryck. Det är inte bara fotoböcker som skapas hos tryckeriet. När det gäller de vanligare trycksakerna som trycks i större volymer ser de också en möjlighet att framgent kunna lägga jobb i den nya maskinen.
– Vi har haft ganska mycket större jobb som vi lägger ut på andra tryckerier. Nu när vi kan trycka större så kan vi plocka hem sådana jobb också. Nu har vi kapaciteten.
All tryckproduktion och limbindning hamnar på den nya produktionsytan. Bokbinderiet blir kvar på ovanvåningen. De tryckta arken fraktas upp med hiss mellan våningarna:
– Det blir lite bakvänt och knöligt. Men det är de lokalerna vi har. Jag ser ingen lösning på det i framtiden heller att vi skulle kunna göra på ett annat vis.
Kräver hög kvalitet
Hammarström säger att kameror och smarta telefoner bara blir bättre. Tryckutbudet å sin sida är mycket sak samma. Men HD-pressen däremot, och de nya HD-funktionerna som tryckeriet blir först i Sverige med att inneha, gör att de kan hänga med i utvecklingen. Investeringen ska bidra till att öka kvaliteten mot kunderna, något som är synnerligen viktigt i fotobokssegmentet.
– Jag gillar inte att köpa maskiner för en speciell kund, utan vi har mer köpt maskinen för att vara i framkant och stärka oss på marknaden. När vi köpte vår första HP Indigo 2008 för att ta steget in på fotoböcker så var vi rätt unika med att ha en Indigo. Folk tittade nästan lite konstigt på oss. I dag har var och varannan en HP Indigo.
Maskininvesteringen görs mitt i den rådande coronapandemin:
– Vad jag har lärt mig genom åren är att man ska investera när det går nedåt i konjunkturen, säger han och drar paralleller till när de köpte sin första digitalpress 2008, när den omfattande finanskrisen slog till.
– Men när det väl går uppåt igen så står man ännu starkare och är redo att bara ta emot beställningar. Visutech står för service och underhåll av den nya HD-pressen.
– De har en organisation som är grym på service och underhåll, så där känner vi oss säkra, säger han och tillägger att en stor fördel är att Visutech befinner sig i Mölndal, en knapp timmes bilväg från Skene, vilket gör det enklare om oturen skulle vara framme.
Erbjuder två varumärken
Markbladet Digitaltryckeris egna varumärken på fotobokssidan är sajten Fotoklok och appen Remoment. Men mycket trycks också åt andra varumärken. Sajten Fotoklok står för cirka 40 procent av försäljningen. Appen Remoment sjösattes i början av året. Den är fullt funktionell, men har haft en del barnsjukdomar, enligt Hammarström. Planen framåt blir främst att lägga pusslet med applösningen, men också att låta den nya digitalpressen köra i fullt blås:
– Vi ska fylla den nya pressen med lite nya kunder som kan tänkas passa för den med de konkurrensfördelar vi nu har. Det blir framför allt att jaga lite kunder som vill ha en högre kvalitet. Där kan vi påvisa något som ingen annan i Sverige kan matcha sig med. Det är en konkurrensfördel vi vill nå ut med till alla.