Kalender andas designpapper och mental hälsa

Arctic Paper har tagit hjälp av designstudenter i London för att skapa Munken Agenda 2021, en kalender i bokform. Årets upplaga sätter fokus på färg, egenvård och mental hälsa under temat The Power of Colour.

Årets upplaga av almanackan i bokform, Munken Agenda 2021, har skapats av studenter som studerar grafisk design vid UAL Chelsea College of Arts i London. Munken Agenda, som kalendern heter, är ett initiativ från papperstillverkaren Arctic Paper för att ge studenter möjlighet att arbeta med kreativa projekt över en längre tid.

Arbetar kreativt med papper

Medan Arctic Paper tillför kunskaper om papper i dess olika kvaliteter, bidrar studenterna med nya perspektiv och inspiration.

– I den digitala värld som vi lever i värdesätter vi möjligheten att visa unga de utmärkta egenskaperna hos papper och hur man kan arbeta med det på ett kreativt sätt, säger Martina Rosendahl, global marknadschef på Arctic Paper.

Fokus på färg och hälsa

Temat för årets upplaga av kalendern är The Power of Colour. Studenterna mejslade fram konceptet ur tanken att alla bör föra in mer färg i sina liv och prioritera sin mentala hälsa.

De grafiska designstudenterna Georgie Wade, Daisy Peters och Georgie Sullivan. Foto: Arctic Paper

Kalendern innehåller mycket färg och innehåller även en introduktion till meditation. Studenterna Georgie Wade, Daisy Peters och Georgie Sullivan har fokuserat på hur färg kan påverka vårt humör. Kalendern blir högaktuell sett till den rådande tid vi lever i, enligt Martina Rosendahl:

– I tider som dessa vill vi gå in i oss själva och varva ner. Det överensstämmer den ton som har satts av pandemin. Kalendern släpps i en tid då människor behöver reflektera och hitta glädjeämnen i tillvaron, och där det finns bevis för att livet blir lättare om man omger sig med mer färg.

På obestruket papper

Kalenderboken presenterar Artic Papers papper i serien Munken Design.

– Vi uppskattar hur studenterna varje år tolkar de obestrukna papperskvaliteterna i Munken Design-serien på nya sätt och jag tror att det tilltalar många människor.

Munken Agenda 2021 släpps i 17 000 exemplar. Boken trycks hos Göteborgstryckeriet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: 

Ny studie: Så upplever företag hållbarhetsarbetet

56 procent av tillfrågade europeiska företag upplever det som kämpigt att göra gröna investeringar eftersom andra affärsproblem ses som mer krävande. Och bara en tredjedel av företagens chefer ser den digitala transformationen som en möjliggörare för mer hållbara affärsmetoder. Det framgår i en ny Ricoh-studie.

Publicerat av: 

Canon sätter standard för CAD-utskrifter

Canons nya storformatsskrivare för CAD-ritningar och affischutskrifter i färg täpper till luckan tillverkaren haft när det gäller att nå kunder i låg- och mellansegmentet.
– Man har tagit de bästa bitarna från Canons produktionsperspektiv och gjort det i en ny smidig kompakt lösning. Den här kommer vi definitivt se mer av på marknaden i sitt segment, säger Matteus Celinski, Sverigechef hos Canon.

Publicerat av: