Svarta siffror för Stema trots miljontapp

Mats Ohlsson, vd på Stema. Foto: Stema

Mats Ohlsson, vd på Stema. Foto: Stema

Boråstryckeriet Stema Specialtrycks verksamhetsår startade på topp men sedan stannade orderingången plötsligt. Nu ser tryckeriet dock en klar förbättring och vd:n Mats Ohlsson delar med sig av sina planer framåt. 

Hur har verksamhetsåret 2020 sett ut?

– Vårt verksamhetsår startade i juli 2019 med en bra start på hösten och full produktion till i mitten på mars. Då stannade orderingången plötsligt av och fram till juni 2020 tappade vi totalt 14 miljoner kronor från föregående år. För 2019–2020 stängde vi böckerna med 94 miljoner och med permittering kunde vi trots allt visa svarta siffror. Nu ser vi en klar förbättring och personalen är tillbaka på hundra procent.

Hur har försäljningen sett ut?

– Förutom att försöka hålla högsta service och informera kunderna om vår grafiska bredd i vår anläggning i Borås, så har vi vunnit ett antal offentliga upphandlingar och fått en hel del nya löpande uppdrag från både stora som små företag i olika branscher. Det är ett fortsatt tapp på produktion för mässor, event och konferenser, vilket vi hoppas ska vända kvartal ett 2021.

Vad är planen framåt?

– Effektivisera produktionen, arbeta med Agfas Apogee som är nytt för hela vår prepress, fortsätta utveckla vårt affärssystem StemaGo och framför allt – vårda vår befintliga kundstock.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Konica Minolta ska visa bredd

Nya maskiner, mjukvaror och efterbehandlingslösningar. Det blir den röda tråden när Konica Minolta laddar inför Sign&Print Connect:
– Vi kommer fortsätta med det vi gjorde på förra Sign&Print Scandinavia där vi slog på stora trumman – att vi är så mycket mer, säger affärsområdeschef Roy Spennare.

Publicerat av: 

Tryckt elektronik på frammarsch

Tryckeribranschen kan göra mer än kommersiella jobb, förpackningar eller affischer i storformat. Tryckt elektronik är en miljardindustri och blir alltmer i fokus, särskilt tryckta och flexibla sensorer. Sign&Print frågar Matthew Dyson, teknikanalytiker på ID Tech Ex, om vilka tryckeriföretag som skulle kunna dra nytta av denna utveckling, och vilken kunskap som krävs.

Publicerat av: