Så bygger de vidare med designverktyg

PUBLICERAD: 8 december 2020
UPPDATERAD: 8 december
Toivo Persson Travesset, landschef för Unitedprint i Sverige, där företaget går under namnet Print 24. Foto: Claes Nordström

Unitedprint, känt som Print 24 i Sverige, bygger vidare på varumärket och designverktyget Easyprint. Plattformen syftar till att hjälpa små och medelstora företag att släppa loss sin kreativitet. Parallellt har det kickats igång ett partnerprogram för alla som på något sätt marknadsför sig på nätet.

Själva varumärket Easyprint är inget nytt, men det var först i somras som en riktigt skarp version av designverktyget sjösattes. Tyska e-handels- och stortryckeriet Unitedprint har satsat runt en miljon kronor på att köpa mallar och betala engagerade användare, som har använt designverktyget och trycktjänsten tidigare, för att bygga upp plattformen.

– På så sätt har vi skapat en stor bank med mallar som täcker in hela Easyprints tryckutbud, säger Toivo Persson Travesset, landschef i Sverige på Unitedprint, och tillägger att de parallellt har vidareutvecklat designverktyget till att vara mer användardrivet. Målgruppen för Easyprint är konsumenter och företagare. De ska enkelt själva kunna skapa en design, till exempel en logotype, och skicka originalet vidare för tryck till ett stort e-handelssortiment där det finns allt från trycksaker, kampanjmaterial till promotionartiklar att välja på.

Sänker sina priser

Trycksortimentet är stadigt växande:

– Vi utvecklar sortimentet mycket nu. Det finns papperskassar i olika utformningar, ballonger och mycket som har med profilprodukter att göra, exempelvis solstolar. Vi har också satsat på vår prissättning. Vi har sänkt priset med 30 procent på våra huvudprodukter – broschyrer och flyers.

I designverktyget Easyprint går det att skapa sin egen design eller utgå från färdiga mallar. Faksimil från Easyprint

I hela Easyprint-konceptet finns också ett nytt partnerprogram. Enligt Toivo Persson Travesset är syftet att skapa en ömsevinst mellan Unitedprint och partnern, där den som har mycket trafik på sin hemsida erbjuds möjligheten att tjäna ytterligare pengar.

– Vårt Affility-program innebär att vem som helst som är i den digitala världen – med hemsida, nyhetsbrev eller e-handel – kan implementera sin Easyprint-logga i sin kanal. För alla kunder som går in på en länk du har presenterat så erhåller du 25 procent i provision på allt som kunder köper under tre år.

– Oavsett hur kunden väljer att handla, via Easyprint eller någon av våra andra tjänster så erhåller du fortfarande 25 procent på allt vad kunden omsätter på Easyprint.

Vad får ni ut av detta?

– Det ger oss möjlighet att närma oss andra aktörer som inte har varit våra naturliga aktörer tidigare. Om vi knyter kontakter med andra som har webbutiker så kan vi erbjuda dem något nu. Och för de som tidigare tänkt satsa på en hel webbshop, så kan det här också vara en lösning.

Support i implementeringen

Han säger att det uppbyggda systemet är automatiserat. Den som väljer att haka på får fortlöpande rapporter om hur många och vilka kunder som har registrerat sig, och hur mycket de handlar för. Partnern ser hur mycket denne får betalt och utbetalningar av pengar sker när en viss summa har uppnåtts. Partnern väljer själv hur mycket exponering av Easyprint denne vill göra i sin digitala kanal. Ett support-team bistår i implementeringen och de har ett set med färdiga logotyper och länkar att välja mellan.

Vykort, förpackningar, broschyrer med mera kan skapas i designverktyget Easyprint. Faksimil från Easyprint

Ett partnersamarbete medför inte några avgifter eller en krånglig hantering, och det ställs heller inga krav på partnerns affärer eller omsättning, enligt Persson Travesset.

– Vinningen är att du kan erbjuda egna kunder och besökare, ett brett utbud av tryck med de lätthanterliga verktyg som finns kopplade till det. Den andra vinningen är självklart att du tjänar pengar utan att egentligen behöva engagera dig. Det är en passiv inkomst du har.

Ett 30-tal användare

Unitedprint, med namnet Print 24 i Sverige, har även ett White label-koncept som nu är inne på sitt femte år. Med B2B-konceptet ger de tryckerier en fullständig tillgång till sitt storproduktionstryckeri online samt en komplett färdig webbshop som partner kan använda under sitt eget namn.

– Där har vi en stor efterfrågan. I Sverige har vi ett par demos i veckan. I dag i Sverige finns ett 30-tal användare, säger Toivo Persson Travesset.

Senaste nytt

Starwarseffekter i nya iECHO SKII gillas av VBS

iECHO nya skärbord SKII drivs med elektromagnetisk bana. Det gör skärprocessen kort och exakt.

_DSC0247
Starwarseffekter i nya iECHO SKII gillas av VBS

Primotek gläds åt maskinnyheter från Handtop och JWEI

Återförsäljaren Primotek ser fram emot nya storformatsskrivare och skärbord från Handtop och JWEI. Framför allt jublar de åt en ny exklusiv LED-UV-planskrivare med upp till tio färger.

_DSC0199
Primotek gläds åt maskinnyheter från Handtop och JWEI

Ny kompakt hybrid i strålkastarljuset

HP hade laddat upp med flera nya storformatsnyheter på Fespa. Störst intresse väckte den nya hybridskrivaren 530W. Men även de nya rullskrivarna inspekterades med stort intresse från besökarna.

_DSC0114
Ny kompakt hybrid i strålkastarljuset

Med hög modularitet levererar Zünd det som kunderna behöver

Zünd visade, med bara två maskiner, bredden i möjligheterna med deras skär- och fräsutrustning.

Screenshot
Med hög modularitet levererar Zünd det som kunderna behöver

Läs vidare

Primotek gläds åt maskinnyheter från Handtop och JWEI

Återförsäljaren Primotek ser fram emot nya storformatsskrivare och skärbord från Handtop och JWEI. Framför allt jublar de åt en ny exklusiv LED-UV-planskrivare med upp till tio färger.

_DSC0199
Primotek gläds åt maskinnyheter från Handtop och JWEI

Ny kompakt hybrid i strålkastarljuset

HP hade laddat upp med flera nya storformatsnyheter på Fespa. Störst intresse väckte den nya hybridskrivaren 530W. Men även de nya rullskrivarna inspekterades med stort intresse från besökarna.

_DSC0114
Ny kompakt hybrid i strålkastarljuset

Canon sätter fokus på kundernas utveckling och tillväxt

Det fanns inga nya maskiner hos Canon på Fespa, men istället låg fokus på att inspirera kunderna att skapa tillväxt genom arbetsflöden och automatisering, samt nya applikationer och lösningar – däribland uppdateringar för Colorado-serien.

canon_05
Canon sätter fokus på kundernas utveckling och tillväxt

Vinnarbidragen trycks av Sandstens tryckeri

Varje år arrangerar pappersbutiken Rum för papper en möjlighet för Göteborgs designstudenter att få synas och lyfta fram sina verk. Årets tema har handlat om att genom sin formgivning skänka hopp, som Johanna Svantesson lyckades allra bäst med. Hennes verk trycks nu av Sandstens Tryckeri på olika papperssorter som Antalis sponsrar med.

t1
Vinnarbidragen trycks av Sandstens tryckeri