tisdag 13. april – vecka 15
Toivo Persson Travesset, landschef för Unitedprint i Sverige, där företaget går under namnet Print 24. Foto: Claes Nordström
Unitedprint, känt som Print 24 i Sverige, bygger vidare på varumärket och designverktyget Easyprint. Plattformen syftar till att hjälpa små och medelstora företag att släppa loss sin kreativitet. Parallellt har det kickats igång ett partnerprogram för alla som på något sätt marknadsför sig på nätet.
Själva varumärket Easyprint är inget nytt, men det var först i somras som en riktigt skarp version av designverktyget sjösattes. Tyska e-handels- och stortryckeriet Unitedprint har satsat runt en miljon kronor på att köpa mallar och betala engagerade användare, som har använt designverktyget och trycktjänsten tidigare, för att bygga upp plattformen.
– På så sätt har vi skapat en stor bank med mallar som täcker in hela Easyprints tryckutbud, säger Toivo Persson Travesset, landschef i Sverige på Unitedprint, och tillägger att de parallellt har vidareutvecklat designverktyget till att vara mer användardrivet. Målgruppen för Easyprint är konsumenter och företagare. De ska enkelt själva kunna skapa en design, till exempel en logotype, och skicka originalet vidare för tryck till ett stort e-handelssortiment där det finns allt från trycksaker, kampanjmaterial till promotionartiklar att välja på.
Trycksortimentet är stadigt växande:
– Vi utvecklar sortimentet mycket nu. Det finns papperskassar i olika utformningar, ballonger och mycket som har med profilprodukter att göra, exempelvis solstolar. Vi har också satsat på vår prissättning. Vi har sänkt priset med 30 procent på våra huvudprodukter – broschyrer och flyers.
I designverktyget Easyprint går det att skapa sin egen design eller utgå från färdiga mallar. Faksimil från Easyprint
I hela Easyprint-konceptet finns också ett nytt partnerprogram. Enligt Toivo Persson Travesset är syftet att skapa en ömsevinst mellan Unitedprint och partnern, där den som har mycket trafik på sin hemsida erbjuds möjligheten att tjäna ytterligare pengar.
– Vårt Affility-program innebär att vem som helst som är i den digitala världen – med hemsida, nyhetsbrev eller e-handel – kan implementera sin Easyprint-logga i sin kanal. För alla kunder som går in på en länk du har presenterat så erhåller du 25 procent i provision på allt som kunder köper under tre år.
– Oavsett hur kunden väljer att handla, via Easyprint eller någon av våra andra tjänster så erhåller du fortfarande 25 procent på allt vad kunden omsätter på Easyprint.
Vad får ni ut av detta?
– Det ger oss möjlighet att närma oss andra aktörer som inte har varit våra naturliga aktörer tidigare. Om vi knyter kontakter med andra som har webbutiker så kan vi erbjuda dem något nu. Och för de som tidigare tänkt satsa på en hel webbshop, så kan det här också vara en lösning.
Han säger att det uppbyggda systemet är automatiserat. Den som väljer att haka på får fortlöpande rapporter om hur många och vilka kunder som har registrerat sig, och hur mycket de handlar för. Partnern ser hur mycket denne får betalt och utbetalningar av pengar sker när en viss summa har uppnåtts. Partnern väljer själv hur mycket exponering av Easyprint denne vill göra i sin digitala kanal. Ett support-team bistår i implementeringen och de har ett set med färdiga logotyper och länkar att välja mellan.
Vykort, förpackningar, broschyrer med mera kan skapas i designverktyget Easyprint. Faksimil från Easyprint
Ett partnersamarbete medför inte några avgifter eller en krånglig hantering, och det ställs heller inga krav på partnerns affärer eller omsättning, enligt Persson Travesset.
– Vinningen är att du kan erbjuda egna kunder och besökare, ett brett utbud av tryck med de lätthanterliga verktyg som finns kopplade till det. Den andra vinningen är självklart att du tjänar pengar utan att egentligen behöva engagera dig. Det är en passiv inkomst du har.
Unitedprint, med namnet Print 24 i Sverige, har även ett White label-koncept som nu är inne på sitt femte år. Med B2B-konceptet ger de tryckerier en fullständig tillgång till sitt storproduktionstryckeri online samt en komplett färdig webbshop som partner kan använda under sitt eget namn.
– Där har vi en stor efterfrågan. I Sverige har vi ett par demos i veckan. I dag i Sverige finns ett 30-tal användare, säger Toivo Persson Travesset.
Har det känts ovanligt tufft att arbeta med tryckeri, skyltproduktion eller promotion under det senaste året? Nu har första statistiken kommit och vi får gå tillbaka till innan kriget för att hitta en tuffare tid för branschen.
Publicerat av:Peter Ollén | peter.ollen@agi.se| 8. april, 2021
Priset på tryckfärger väntas öka i hela Europa i pandemins spår. Detta på grund av stigande priser på pigment, petrokemiska produkter och vegetabiliska oljederivat samt dyrare fraktkostnader.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 7. april, 2021
Konceptet Carbon Balanced Paper lanseras nu i Sverige. Ett sätt för såväl pappersleverantörer som tryckerier och trycksaksköpare att kompensera för CO2-utsläpp från pappersbaserade produkter.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 6. april, 2021
Efter fjolårets nyanställningar och flytt till tre gånger så stora lokaler tar Specialprint i Helsingborg sitt nästa steg i sin expansion. Två schweiziska maskiner är beställda och en av dem, rullprintern, blir de först i Sverige att producera med.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 31. mars, 2021
Folier börjar sälja en semiautomatisk transferpress i Sverige för alla typer av kepstryck. Den första maskinen har redan levererats till kund. Distributören utökar också sitt sortiment med fler sublimeringsprodukter.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 30. mars, 2021
Esten Gressli är servicechef för Antalis i Norge. Han har nu kört tre veckor med HP:s nya 800W latexskrivare. Här berättar han om sina första erfarenheter efter att ha haft maskinen och kört i demorummet.
Publicerat av:Peter Ollén | peter.ollen@agi.se| 30. mars, 2021
Lessebo Paper är den första papperstillverkaren i världen som får certifieringen Cradle to Cradle Gold. De får utmärkelsen för sortimentet av vita obestrukna premiumpapper, Lessebo Design och Scandia 2000.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 29. mars, 2021
En folie, två färger: Aslan, den tyska tillverkaren av självhäftande folier, lanserar nu Colourshift Aslan SE 70 och Colourshift Aslan SE 71. Dessa ändrar färg beroende på betraktningsvinkel och finns i två transparenta och fyra täckande versioner.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 25. mars, 2021
Tryckning av butiks- och kampanjmaterial i hårda och flexibla material har fått sig ett lyft hos Graphic Profile i Motala. Den senaste investeringen är uv-flatbäddsskrivaren Swissqprint Oryx som jobbar i synk med ett skärbord från Zünd.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 23. mars, 2021
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige