Visutech avslöjar trycksiffror: ”Flera kunder gjorde all time high”

Visutechs säljchef Johan Gustafsson och vice vd Johan Lidström gläds åt antalet tryck ute hos sina HP Indigo-kunder. Foto: Pressbilder/Kollage

Vändningen kom i maj, när antalet tryck började gå uppåt igen. Förpacknings- och etikettområdet bjöd till och och med på en rekordmånad, meddelar återförsäljaren Visutech om sina nordiska HP Indigo-kunder. 

Pandemin satte sina spår och det blev en tydlig dipp i antalet tryck under april månad. Men månaden därpå började det röra sig uppåt igen, skriver Visutech, återförsäljare av HP-Indigo i Norden, i ett pressmeddelande. Under hösten var antalet tryck tillbaka i takt med fjolåret, för att sedan visa på en uppåtgående trend.

Rekord i november

I november månad trycktes det sammanlagt mer i Nordens alla HP Indigo-pressar jämfört med samma period 2019.

– Det är roligt att se att våra HP Indigo-kunder ökar igen, grattis till dem. Under november månad trycktes det närmare 150 miljoner tryck med HP Indigo-pressar bara i Norden och flera kunder gjorde all time high, säger Johan Gustafsson, säljchef på Visutech.

Förpackning går starkt

Företaget skriver att ökningen blev tydligast inom etikett- och förpackningstrycket, i flera fall över 25 procent. Dessa kunder märke heller inte av någon nämnvärd dipp under våren. Däremot var nedgången tydligare för civilgrafiska tryckerier, enligt Gustafsson:

– När det gäller det civilgrafiska området så är fortsatt en del kvar att hämta igen för de som jobbar med besöksnära kunder, exempelvis reklambyråer, medan online-tryckerier och de som jobbar med high-end-produkter och förpackningar hämtat sig väl.

”Rätt tid att ställa om”

Johan Lidström, vice vd på Visutech, framhåller att förändringsvilja hos kunder är viktigt trots en tid präglad av lågkonjunktur och den pågående pandemin.

– Det är nu det är rätt tid att ställa om, från stora analoga offsetpressar till flexibla och digitala offsetpressar. Allt för att möta dagens krav på kortare ledtider och flexibla volymer men med bibehållen offsetkvalitet och med en bättre lönsamhet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Konica Minolta ska visa bredd

Nya maskiner, mjukvaror och efterbehandlingslösningar. Det blir den röda tråden när Konica Minolta laddar inför Sign&Print Connect:
– Vi kommer fortsätta med det vi gjorde på förra Sign&Print Scandinavia där vi slog på stora trumman – att vi är så mycket mer, säger affärsområdeschef Roy Spennare.

Publicerat av: 

Tryckt elektronik på frammarsch

Tryckeribranschen kan göra mer än kommersiella jobb, förpackningar eller affischer i storformat. Tryckt elektronik är en miljardindustri och blir alltmer i fokus, särskilt tryckta och flexibla sensorer. Sign&Print frågar Matthew Dyson, teknikanalytiker på ID Tech Ex, om vilka tryckeriföretag som skulle kunna dra nytta av denna utveckling, och vilken kunskap som krävs.

Publicerat av: