Visutech avslöjar trycksiffror: ”Flera kunder gjorde all time high”

Visutechs säljchef Johan Gustafsson och vice vd Johan Lidström gläds åt antalet tryck ute hos sina HP Indigo-kunder. Foto: Pressbilder/Kollage

Vändningen kom i maj, när antalet tryck började gå uppåt igen. Förpacknings- och etikettområdet bjöd till och och med på en rekordmånad, meddelar återförsäljaren Visutech om sina nordiska HP Indigo-kunder. 

Pandemin satte sina spår och det blev en tydlig dipp i antalet tryck under april månad. Men månaden därpå började det röra sig uppåt igen, skriver Visutech, återförsäljare av HP-Indigo i Norden, i ett pressmeddelande. Under hösten var antalet tryck tillbaka i takt med fjolåret, för att sedan visa på en uppåtgående trend.

Rekord i november

I november månad trycktes det sammanlagt mer i Nordens alla HP Indigo-pressar jämfört med samma period 2019.

– Det är roligt att se att våra HP Indigo-kunder ökar igen, grattis till dem. Under november månad trycktes det närmare 150 miljoner tryck med HP Indigo-pressar bara i Norden och flera kunder gjorde all time high, säger Johan Gustafsson, säljchef på Visutech.

Förpackning går starkt

Företaget skriver att ökningen blev tydligast inom etikett- och förpackningstrycket, i flera fall över 25 procent. Dessa kunder märke heller inte av någon nämnvärd dipp under våren. Däremot var nedgången tydligare för civilgrafiska tryckerier, enligt Gustafsson:

– När det gäller det civilgrafiska området så är fortsatt en del kvar att hämta igen för de som jobbar med besöksnära kunder, exempelvis reklambyråer, medan online-tryckerier och de som jobbar med high-end-produkter och förpackningar hämtat sig väl.

”Rätt tid att ställa om”

Johan Lidström, vice vd på Visutech, framhåller att förändringsvilja hos kunder är viktigt trots en tid präglad av lågkonjunktur och den pågående pandemin.

– Det är nu det är rätt tid att ställa om, från stora analoga offsetpressar till flexibla och digitala offsetpressar. Allt för att möta dagens krav på kortare ledtider och flexibla volymer men med bibehållen offsetkvalitet och med en bättre lönsamhet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Djupdyk i digitaltryckt inredningsdekor – dess möjligheter och framtid

De klassiska trycksakerna, personaliserat eller producerat i små upplagor är ingen match digitaltryck. Men det finns också framtida marknader och en är inredning och utformning fysiska miljöer. Sign&Print intervjuar interiör- och dekorexperten Rachel Nunziata om vad tryckerier bör tänka på när de går in på denna marknad.

Publicerat av: 

Luleåföretag tar in kraftfull fräsning

Ett två gånger tre meter stort skärbord med en kraftfull fräs som även tar sig igenom hårdare material som plåt och plexi. Med HS Copy & Skyltfabrikens senaste investering får de allt i en maskin. Den ska ge ökad produktionshastighet och ett automatiserat flöde i efterbearbetningen av skyltar.

Publicerat av: 

Förpackningsdesign för nybörjare – och experter

När Ink n Art lanserade sin webbshop var tanken att göra det så smidigt och enkelt som möjligt för kunder att beställa. Men också att låta kreativiteten flöda. Valet föll på designmotorn Chili Publisher Online, en mjukvara som ger användare möjlighet att skapa både unika och standardiserade förpackningar, klistermärken och tackkort.

Publicerat av: 

Expohouse: ”Det mesta utgår från en fysisk miljö”

Expohouse står till tjänst där den digitala och fysiska butiken möts. De designar, producerar, bygger och genomför butiks- och kontorsomvandlingar, från ax till limpa, till flera stora globala varumärken. Att inreda och skapa upplevelser i fasta fysiska miljöer har blivit en allt större del av företagets leverans.

Publicerat av: 

Tredubblad lokalyta ska matcha snabb expansion

Nya lokaler väntar för Folier.se. Flyttlasset går från Södertälje till Vagnhärad där leverantören kommer att bre ut sig på cirka 1 000 kvadratmeter med större lageryta och ytterligare en slitteravdelning. Richard Rindelaub, försäljningsansvarig hos återförsäljaren, förklarar varför:
– Vi expanderar så snabbt och ökar försäljningen så mycket.

Publicerat av: 

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]