Förhandstitt på arkmatad B2-press

Ricoh ger en försmak på en ny inkjetplattform i B2-formatet – Ricoh Pro Z75.

Ricoh gläntar på dörren till en ny B2-press. Det arkmatade inkjet-systemet, Ricoh Pro Z75, beskrivs som en maskin med teknik som andas framtid och som ska hjälpa företag att nå nya standarder för produktivitet, bildkvalitet och driftskostnader.

Skiftet till digital utskrift har pågått i många år,  och när tillfälle ges med ny teknik passar tryckerier på att accelerera den övergången. Ricoh svarar på efterfrågan med en ny arkmatad inkjetpress i B2-formatet. RICOH Pro Z75 utvecklades från grunden av Ricohs experter för att ge tryckerier ökade möjligheter till tillväxt , står det i ett pressmeddelande från företaget.

Medieflexibilitet, konkurrenskraftiga driftskostnader och exceptionell produktivitet och användarvänlighet pekas ut när tillverkaren beskriver den nya skrivaren. Den skriver ut på både offset- och andra typer av papper, inklusive bestruket och obestruket.

Jämför med offset

Ricoh skriver vidare att det nya inkjetsystemet utnyttjar företagets extremt effektiva torkteknik, automatisk dubbelsidig utskrift, pålitlig papperstransport och en ny DFE-kontrollarkitektur för att leverera en produktivitet och hastigheter som förväntas av marknaden.

Tryckkvaliteten jämförs med offset och ska uppnås med Ricohs egna skrivhuvuden, vattenbaserade bläck och teknik för dynamiska droppstorlekar.

Snart redo för lansering

Enligt Eef de Ridder, vice president för kommersiellt och industriellt tryck på Ricoh Europe, var tanken att företaget skulle hålla sig lugna i båten innan de släpper en B2-arkmatad produkt. Det skulle inte vara aktuellt förrän allt bitar verkligen var på plats. Men nu är de nästan redan där.

Låg bläckkostnad

Han beskriver produkten  som en extraordinär plattform med en hög bläcktäckning till en låg kostnad för att vara en bläckskrivare. I kombination med det har skrivaren en duplexkapacitet som är effektivare än vad man tidigare trodde var möjligt.

– Jag är övertygad om att Ricoh Pro Z75 är den produkt marknaden behöver, och som kommer att hjälpa hårt pressade kommersiella tryckerier att finna en väg genom svårnavigerade vatten mot en mer hållbar framtid i den nya tryckerivärlden, säger Eef de Ridder i ett pressmeddelande.

Företaget utlovar mer information om produktsläppet under 2021.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: 

Ny studie: Så upplever företag hållbarhetsarbetet

56 procent av tillfrågade europeiska företag upplever det som kämpigt att göra gröna investeringar eftersom andra affärsproblem ses som mer krävande. Och bara en tredjedel av företagens chefer ser den digitala transformationen som en möjliggörare för mer hållbara affärsmetoder. Det framgår i en ny Ricoh-studie.

Publicerat av: 

Canon sätter standard för CAD-utskrifter

Canons nya storformatsskrivare för CAD-ritningar och affischutskrifter i färg täpper till luckan tillverkaren haft när det gäller att nå kunder i låg- och mellansegmentet.
– Man har tagit de bästa bitarna från Canons produktionsperspektiv och gjort det i en ny smidig kompakt lösning. Den här kommer vi definitivt se mer av på marknaden i sitt segment, säger Matteus Celinski, Sverigechef hos Canon.

Publicerat av: