Hos Signal Display i Virserum har tre maskiner fått flytta ut för att ge plats åt storformatsskrivaren Colorado 1650 från Canon.
– Uppgraderingen uppfyller alla våra krav, säger delägaren Robert Danielsson.
Signal Display producerar framför allt skyltar och kampanjmaterial för mässor och butiker. Med den senaste investeringen ser ägarna Oskar Berg och Robert Danielsson att de ska växla upp produktionen inom segmenten ytterligare.
Mycket specialproduktion
Produktionsbyrån började år 2002 med rullprintrar och 2011 drog de även igång arbetet med planprintrar och efterbearbetning. I dag har de kapacitet i sin maskinpark för att leverera en rad olika produkter.
– Vi gör mycket specialproduktion. Vi trycker på skivor och gör konstruktioner av det vi printar, bland annat wellpappsställ och moduler. Det är mycket butiksskyltar och butikskampanjer, säger delägaren Oskar Berg.
– Vi levererar inte direkt till slutkund utan fungerar som en produktionsenhet med underleverantörer, för till exempel inhouse- och mediebyråer, tillägger delägaren Robert Danielsson.
Rätt i tiden
I september 2020 bestämde sig ägarna för att investera i en ny rullprinter – en Canon Colorado 1650-skrivare. Tre äldre maskiner fick tas bort för att göra plats för den nya. Något som låg rätt i tiden, enligt ägarna.
– Vi kände att vi behövde byta ut våra gamla maskiner för att de började bli till åren, så det låg rätt i tiden helt enkelt. Antingen kunde vi servat och arbetat vidare med de gamla maskinerna, eller satsa på något nytt som tar oss ett steg längre, berättar Robert.
Enligt ägarna har Colorado 1650 allt som krävs för att göra dagens maskinpark komplett. Det är en produktionsanpassad rulle-till-rulle-skrivare som arbetar med en uv-gel-teknik och erbjuder tryck på flera olika material så som tyg, papper, tapet och vinyl. Rullbredden är 1625 millimeter och en funktion i Coloradon är att den kan laddas med två materialrullar.
– Vi valde en maskin som vi kan lita på. Den är snabb vilket är en fördel, men vi sökte framför allt helheten med möjligheten att trycka på olika material, till exempel obehandlade material, så att man kan komma ner i kvadratmeterpris, säger Robert.
”Bara i början”
Tidigare har företaget räknat på lönsamhet för en upplaga om 20–30 affischer, därefter har det blivit för dyrt.
– Nu kan vi möta tryckmarknaden i affischproduktionen. Där är vi bara i början på vad vi kan erbjuda. Kanske kommer vi bygga större paket för kunderna inom detta, säger Robert.
Med corona-året som gått har produktionen mot mässor och butiker minskat, vilket gett produktionsbyrån tid att utveckla verksamheten internt.
– Vi använder tiden till att hitta på nya produkter och att lära oss ordentligt om alla maskiner så att vi är starkare med våra investeringar när allt ska köra igång när det vänder igen. Vi ska bara kunna trycka på knappen och köra igång produktionen, avslutar Robert Danielsson.