Världsnyhet hos Scandraft: Produkten dödar covid-19 virus

PUBLICERAD: 18 december 2020
UPPDATERAD: 18 december
Anders Trillkott, vd för Scandraft gläds åt företagets senaste produkt – självhäftande skyddsfolien Covidsafe.

Scandraft börjar sälja Covidsafe i Sverige. Folien har en speciell beläggning framtagen av finska Clean Touch Medical som eliminerar virus och bakterier från kontaktytor. 
– Det är en självhäftande produkt som bevisat dödar SARS-CoV-2 på några sekunder. Det är en väldigt intressant produkt – världsunik, säger Anders Trillkott, vd för Scandraft.

Scandraft som erbjuder material för bild, dekor och reklam blir officiell återförsäljare för CovidSafe i Sverige, Norge och Danmark. Covidsafe är temporära skydd utvecklade av det finska företaget Clean Touch Medical, specialiserade på antibakteriella lösningar, och finns som ark, krympslang eller på rulle.

– Det har inte funnits någon produkt tidigare som bevisat tar kål på SARS-CoV-2 som orsakar covid-19, säger Anders Trillkott, vd för Scandraft.

Scandraft hoppas på att kunna visa den splitternya produkten i deras sortiment när de ställer ut på den digitala mässan SignPrint Connect, 9-11 februari.

Dödar virus på kontaktytor

Produktserien utökades nyligen med färdigskurna delar för handtag, receptionsdiskar, bardiskar med mera. Covidsafe finns även som en vinylmatta.

Anders trillkott säger att den självhäftande produkten bevisat dödar SARS-CoV-2 och andra typer av bakterievirus på några sekunder och är marknadens enda temporära skydd för kontaktytor. Beläggningen består av en multimetallhybrid med koppar och andra rena och naturliga metaller för att beläggningen ska bli mer effektiv. Beläggningen eliminerar bakterier och virus av sig själv och användaren behöver inte desinficera sina händer för att skydda sig för mikroberna på kontaktytorna.

”Inga kemikalier”

Det finska företaget har utvecklat Covidsafe i samarbete med universitet i Helsingfors och Estland, enligt Trillkott.

– Produkten innehåller inte några kemikalier utan bara koppar och silver som man har belagt på en självhäftande folie. Så det man tar på är koppar och silver.

Enkel att montera

Covidsafe-skydden har hittills bland annat monterats i skolor, offentliga utrymmen, butiker, på kontor och i kollektivtrafiken. Enligt företaget har målet med de framtagna produkterna varit att de ska kunna monteras enkelt och snabbt, för vem som helst. Färger som indikerar beläggningsslitage ska också skapa säkerhet för användare så att de vet när produkten behöver bytas ut, skriver tillverkaren.

 

 

Läs vidare

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Färger för screen-, digital- och tampotryck

Färgtillverkaren Marabu lyfter fram några av sina produkter för screen-, digital- och tampotryck på Drupa.
marabu2

Xeikon visar innovationer inom nyckelsegment

Xeikon, som är en del av Flint Group, erbjuder digitala lösningar för såväl den grafiska industrin som förpackningsbranschen. På Drupa visas de senaste innovationerna inom dessa segment.
SV kollage

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)