Världsnyhet hos Scandraft: Produkten dödar covid-19 virus

Anders Trillkott, vd för Scandraft gläds åt företagets senaste produkt – självhäftande skyddsfolien Covidsafe.

Scandraft börjar sälja Covidsafe i Sverige. Folien har en speciell beläggning framtagen av finska Clean Touch Medical som eliminerar virus och bakterier från kontaktytor. 
– Det är en självhäftande produkt som bevisat dödar SARS-CoV-2 på några sekunder. Det är en väldigt intressant produkt – världsunik, säger Anders Trillkott, vd för Scandraft.

Scandraft som erbjuder material för bild, dekor och reklam blir officiell återförsäljare för CovidSafe i Sverige, Norge och Danmark. Covidsafe är temporära skydd utvecklade av det finska företaget Clean Touch Medical, specialiserade på antibakteriella lösningar, och finns som ark, krympslang eller på rulle.

– Det har inte funnits någon produkt tidigare som bevisat tar kål på SARS-CoV-2 som orsakar covid-19, säger Anders Trillkott, vd för Scandraft.

Scandraft hoppas på att kunna visa den splitternya produkten i deras sortiment när de ställer ut på den digitala mässan SignPrint Connect, 9-11 februari.

Dödar virus på kontaktytor

Produktserien utökades nyligen med färdigskurna delar för handtag, receptionsdiskar, bardiskar med mera. Covidsafe finns även som en vinylmatta.

Anders trillkott säger att den självhäftande produkten bevisat dödar SARS-CoV-2 och andra typer av bakterievirus på några sekunder och är marknadens enda temporära skydd för kontaktytor. Beläggningen består av en multimetallhybrid med koppar och andra rena och naturliga metaller för att beläggningen ska bli mer effektiv. Beläggningen eliminerar bakterier och virus av sig själv och användaren behöver inte desinficera sina händer för att skydda sig för mikroberna på kontaktytorna.

”Inga kemikalier”

Det finska företaget har utvecklat Covidsafe i samarbete med universitet i Helsingfors och Estland, enligt Trillkott.

– Produkten innehåller inte några kemikalier utan bara koppar och silver som man har belagt på en självhäftande folie. Så det man tar på är koppar och silver.

Enkel att montera

Covidsafe-skydden har hittills bland annat monterats i skolor, offentliga utrymmen, butiker, på kontor och i kollektivtrafiken. Enligt företaget har målet med de framtagna produkterna varit att de ska kunna monteras enkelt och snabbt, för vem som helst. Färger som indikerar beläggningsslitage ska också skapa säkerhet för användare så att de vet när produkten behöver bytas ut, skriver tillverkaren.

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: 

Fansen lyfter företaget till framgång

Många företag vill synas på sociala medier, men för att lyckas gäller det att ha följare som snarare är fans än bara köpare. Det säger Niklas Kjärhus som hittat en särskild nisch genom att sälja dekaler till crosscyklar, och marknadsför sig till sina drygt 100 000 följare på Instagram.

Publicerat av: