torsdag 21. januari – vecka 3
ALG 20 är det nya standardavtalet som medlemmar av Grafiska Företagen ska förhålla sig till. Foto: Pixabay
Uppdateringar har gjorts i branschens standardavtal för grafiska tjänster. De nya allmänna leveransvillkoren har fått namnet ALG 20.
När du handlar som privatperson är det Konsumentköplagen som reglerar vad som ska gälla. Som företagare är du däremot utlämnad till villkor som säljaren kanske skriver godtyckligt och som inte alls behöver vara till din fördel.
För många år sedan enades därför Grafiska Företagen och några av kundernas organisationer om att tillsammans beskriva villkor och regler kring när en kund handlar hos en medlem av Grafiska Företagen. De här villkoren har visat sig vara mycket nyttiga. Men ibland behöver de uppdateras för att möta nya krav och behov. Det har gjorts under 2020 och nu finns helt nya villkor, kallade ALG 20.
Handlar du trycksaker kan det vara bra att fråga leverantören om de är medlemmar i Grafiska Företagen och därmed är skyldiga att följa det här avtalet.
Även om det här avtalet har förhandlats fram mellan säljarnas och köparnas organisationer är det dock alltid klokt att läsa igenom och diskutera om någon del av avtalet ska vara annorlunda i just ert fall. Det fina med att vara företag och inte privatperson är ju just att man kan avtala precis vad som helst kring en affär.
På Grafiska Företagens hemsida hittar du en länk till ALG20 (Allmänna Leveransvillkor för Grafiska prestationer).
Vad händer då om du inte är nöjd? Då kan du anmäla till Grafiska Kammaren, som är en partssammansatt nämnd. Det fina, jämfört med allmän domstol, är att du snabbt får ett utlåtande och att du på förhand vet vad det kostar. Kostnaden för medlem i Grafiska Företagen, Sveriges Annonsörer, Svenska Fotografers Förbund, Svenska Förläggareföreningen, Sveriges Kommunikationsbyråer eller Sveriges Tidskrifter är 10 000 kronor.
Boråsföretaget Lamina System har nischat sig på efterbearbetning inom signbranschen. Företaget vill med hjälp av sina produkter minska andelen manuella arbetsmoment och istället göra dem semi- eller helautomatiska.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 20. januari, 2021
Våren 2019 investerade Brand Factory i Linköping i ett Zünd G3-skärbord. Nu har företaget även köpt in ett Zünd-bord till fabriken i Farsta. Efter ett minst sagt annorlunda år ser man ljust på framtiden.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 20. januari, 2021
Den franska materialtillverkaren Hexis släpper en ny folie anpassad för digitaltryck. Den har utrustats med ett transparent och tryckkänsligt akrylatlim som ger över 99 procents opacitet, enligt företaget.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 19. januari, 2021
Ricoh öppnar för att deras printhuvuden kan använda Farbenpunkts nya textilbläck, PeractoJet. Ett sätt att nå den attraktiva marknaden för digitalt textiltryck – och reducera miljöpåverkan markant.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 18. januari, 2021
Nya maskiner, mjukvaror och efterbehandlingslösningar. Det blir den röda tråden när Konica Minolta laddar inför Sign&Print Connect:
– Vi kommer fortsätta med det vi gjorde på förra Sign&Print Scandinavia där vi slog på stora trumman – att vi är så mycket mer, säger affärsområdeschef Roy Spennare.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. januari, 2021
Tryckeribranschen kan göra mer än kommersiella jobb, förpackningar eller affischer i storformat. Tryckt elektronik är en miljardindustri och blir alltmer i fokus, särskilt tryckta och flexibla sensorer. Sign&Print frågar Matthew Dyson, teknikanalytiker på ID Tech Ex, om vilka tryckeriföretag som skulle kunna dra nytta av denna utveckling, och vilken kunskap som krävs.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. januari, 2021
Oki har vässat sin affärsstrategi och lagt fokus på utvalda trycklösningar, flera för det grafiska segmentet. På Sign&Print Connect visas lösningar inom tre huvudsakliga områden.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. januari, 2021
Färgtillverkaren Marabu lanserar nu världens första vattenbaserade färg för tampongtryckning. Ett miljövänligare och nästintill luktfritt alternativ. Tidigare har branschen helt dominerats av lösningsmedelsbaserade färger.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 14. januari, 2021
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige