Nya riktlinjer och leveransvillkor

PUBLICERAD: 28 december 2020
UPPDATERAD: 14 november
ALG 20 är det nya standardavtalet som medlemmar av Grafiska Företagen ska förhålla sig till. Foto: Pixabay

Uppdateringar har gjorts i branschens standardavtal för grafiska tjänster. De nya allmänna leveransvillkoren har fått namnet ALG 20.

När du handlar som privatperson är det Konsumentköplagen som reglerar vad som ska gälla. Som företagare är du däremot utlämnad till villkor som säljaren kanske skriver godtyckligt och som inte alls behöver vara till din fördel.

Nya villkor på plats

För många år sedan enades därför Grafiska Företagen och några av kundernas organisationer om att tillsammans beskriva villkor och regler kring när en kund handlar hos en medlem av Grafiska Företagen. De här villkoren har visat sig vara mycket nyttiga. Men ibland behöver de uppdateras för att möta nya krav och behov. Det har gjorts under 2020 och nu finns helt nya villkor, kallade ALG 20.

Handlar du trycksaker kan det vara bra att fråga leverantören om de är medlemmar i Grafiska Företagen och därmed är skyldiga att följa det här avtalet.

Säljare och köpare

Även om det här avtalet har förhandlats fram mellan säljarnas och köparnas organisationer är det dock alltid klokt att läsa igenom och diskutera om någon del av avtalet ska vara annorlunda i just ert fall. Det fina med att vara företag och inte privatperson är ju just att man kan avtala precis vad som helst kring en affär.

På Grafiska Företagens hemsida hittar du en länk till ALG20 (Allmänna Leveransvillkor för Grafiska prestationer).

Vad händer då om du inte är nöjd? Då kan du anmäla till Grafiska Kammaren, som är en partssammansatt nämnd. Det fina, jämfört med allmän domstol, är att du snabbt får ett utlåtande och att du på förhand vet vad det kostar. Kostnaden för medlem i Grafiska Företagen, Sveriges Annonsörer, Svenska Fotografers Förbund, Svenska Förläggareföreningen, Sveriges Kommunikationsbyråer eller Sveriges Tidskrifter är 10 000 kronor.

Senaste nytt

Åtta45 förvärvar bokbinderi

Koncernen fortsätter sin förvärvsresa.

Lagbild-2048x1332
Åtta45 förvärvar bokbinderi

Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

Agfa utökar sin Anapurna Ciervo-familj med den nya Ciervo H2050-modellen

AnapurnaCiervo_H2050 (1)
Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Tryckeriet US-AB satsar på DTF-tryck med sin nya maskin från InkTec. De har också uppgraderat maskinparken med två nya Ricohpressar och en falsmaskin.

US-ABDSC_9620
US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Läs vidare

Åtta45 förvärvar bokbinderi

Koncernen fortsätter sin förvärvsresa.

Lagbild-2048x1332
Åtta45 förvärvar bokbinderi

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Tufft läge för svensk skogsindustri

Kombinationen av höga kostnader och låg efterfrågan går hårt åt svenska sågverk, massa- och pappersproducenter.

skogen
Tufft läge för svensk skogsindustri

Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Sign&Print nummer 580 är här! Den nya tidningen innehåller bland annat din guide till Fespa i Berlin i maj.

IMG_1669
Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!