Nya riktlinjer och leveransvillkor

ALG 20 är det nya standardavtalet som medlemmar av Grafiska Företagen ska förhålla sig till. Foto: Pixabay

Uppdateringar har gjorts i branschens standardavtal för grafiska tjänster. De nya allmänna leveransvillkoren har fått namnet ALG 20.

När du handlar som privatperson är det Konsumentköplagen som reglerar vad som ska gälla. Som företagare är du däremot utlämnad till villkor som säljaren kanske skriver godtyckligt och som inte alls behöver vara till din fördel.

Nya villkor på plats

För många år sedan enades därför Grafiska Företagen och några av kundernas organisationer om att tillsammans beskriva villkor och regler kring när en kund handlar hos en medlem av Grafiska Företagen. De här villkoren har visat sig vara mycket nyttiga. Men ibland behöver de uppdateras för att möta nya krav och behov. Det har gjorts under 2020 och nu finns helt nya villkor, kallade ALG 20.

Handlar du trycksaker kan det vara bra att fråga leverantören om de är medlemmar i Grafiska Företagen och därmed är skyldiga att följa det här avtalet.

Säljare och köpare

Även om det här avtalet har förhandlats fram mellan säljarnas och köparnas organisationer är det dock alltid klokt att läsa igenom och diskutera om någon del av avtalet ska vara annorlunda i just ert fall. Det fina med att vara företag och inte privatperson är ju just att man kan avtala precis vad som helst kring en affär.

På Grafiska Företagens hemsida hittar du en länk till ALG20 (Allmänna Leveransvillkor för Grafiska prestationer).

Vad händer då om du inte är nöjd? Då kan du anmäla till Grafiska Kammaren, som är en partssammansatt nämnd. Det fina, jämfört med allmän domstol, är att du snabbt får ett utlåtande och att du på förhand vet vad det kostar. Kostnaden för medlem i Grafiska Företagen, Sveriges Annonsörer, Svenska Fotografers Förbund, Svenska Förläggareföreningen, Sveriges Kommunikationsbyråer eller Sveriges Tidskrifter är 10 000 kronor.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Konica Minolta ska visa bredd

Nya maskiner, mjukvaror och efterbehandlingslösningar. Det blir den röda tråden när Konica Minolta laddar inför Sign&Print Connect:
– Vi kommer fortsätta med det vi gjorde på förra Sign&Print Scandinavia där vi slog på stora trumman – att vi är så mycket mer, säger affärsområdeschef Roy Spennare.

Publicerat av: 

Tryckt elektronik på frammarsch

Tryckeribranschen kan göra mer än kommersiella jobb, förpackningar eller affischer i storformat. Tryckt elektronik är en miljardindustri och blir alltmer i fokus, särskilt tryckta och flexibla sensorer. Sign&Print frågar Matthew Dyson, teknikanalytiker på ID Tech Ex, om vilka tryckeriföretag som skulle kunna dra nytta av denna utveckling, och vilken kunskap som krävs.

Publicerat av: