torsdag 21. januari – vecka 3
Antalis Johan Melin presenterar några av produkterna de visar upp på Connect-mässan. Fler lär tillkomma, säger han. Foto: Antalis
– Vi pratar innovativa och aktuella produkter inom storformat samt Lessebo och miljö, säger Johan Melin, försäljningschef inom affärsområdet Visuell kommunikation på Antalis.
Den grafiska leverantören Antalis kommer slipa ända in i det sista på vad de kommer att visa ur sitt sortiment, när de ställer ut på den digitala mässan Sign&Print Connect. Säkert är dock att leverantören av papper, förpackningslösningar och material för tryck kommer att fokusera på två delar – storformat och miljö.
Johan Melin är försäljningschef inom affärsområdet visuell kommunikation:
– Vi kommer att lyfta fram bland annat Coala Coversafe, Interior film, Lessebos produkter, nya printerlanseringar samt en hel del annat. Vi är dock inte riktigt färdiga med detta ännu, det beror självklart på vad som är mest aktuellt på marknaden just då, säger han och öppnar även för att visa produkter inom förpackningsområdet under de tre mässdagarna, 9-11 februari.
Vad utmärker dessa produkter?
– Coala Coversafe är en skyddsfilm som hindrar virus och bakteriespridning, vilket är oerhört aktuellt just nu. Interior film är för att på ett enkelt sätt exempelvis kunna branda om ditt kontor, din restaurang eller annat för att förhöja upplevelsen i den fysiska miljön, vilket kommer bli än viktigare för att konkurrera med digitala kanaler post-covid.
Designpapper från det småländska pappersbruket Lessebo Paper ingår också i Antalis sortiment.
– Miljöfrågan är väldigt aktuell just nu och Lessebos har arbetat extremt mycket med utvecklingen här och har markant lägre CO2-utsläpp av alla pappersproducenter.
Vad är dina förväntningar på Connect?
– Det är en möjlighet att kommunicera med våra kunder och prospekts på en bredare front under pandemin. Förhoppningsvis frågor och diskussioner om vilka möjligheter nya produkter kan erbjuda, säger Johan Melin.
Boråsföretaget Lamina System har nischat sig på efterbearbetning inom signbranschen. Företaget vill med hjälp av sina produkter minska andelen manuella arbetsmoment och istället göra dem semi- eller helautomatiska.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 20. januari, 2021
Våren 2019 investerade Brand Factory i Linköping i ett Zünd G3-skärbord. Nu har företaget även köpt in ett Zünd-bord till fabriken i Farsta. Efter ett minst sagt annorlunda år ser man ljust på framtiden.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 20. januari, 2021
Den franska materialtillverkaren Hexis släpper en ny folie anpassad för digitaltryck. Den har utrustats med ett transparent och tryckkänsligt akrylatlim som ger över 99 procents opacitet, enligt företaget.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 19. januari, 2021
Ricoh öppnar för att deras printhuvuden kan använda Farbenpunkts nya textilbläck, PeractoJet. Ett sätt att nå den attraktiva marknaden för digitalt textiltryck – och reducera miljöpåverkan markant.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 18. januari, 2021
Nya maskiner, mjukvaror och efterbehandlingslösningar. Det blir den röda tråden när Konica Minolta laddar inför Sign&Print Connect:
– Vi kommer fortsätta med det vi gjorde på förra Sign&Print Scandinavia där vi slog på stora trumman – att vi är så mycket mer, säger affärsområdeschef Roy Spennare.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. januari, 2021
Tryckeribranschen kan göra mer än kommersiella jobb, förpackningar eller affischer i storformat. Tryckt elektronik är en miljardindustri och blir alltmer i fokus, särskilt tryckta och flexibla sensorer. Sign&Print frågar Matthew Dyson, teknikanalytiker på ID Tech Ex, om vilka tryckeriföretag som skulle kunna dra nytta av denna utveckling, och vilken kunskap som krävs.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. januari, 2021
Oki har vässat sin affärsstrategi och lagt fokus på utvalda trycklösningar, flera för det grafiska segmentet. På Sign&Print Connect visas lösningar inom tre huvudsakliga områden.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. januari, 2021
Färgtillverkaren Marabu lanserar nu världens första vattenbaserade färg för tampongtryckning. Ett miljövänligare och nästintill luktfritt alternativ. Tidigare har branschen helt dominerats av lösningsmedelsbaserade färger.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 14. januari, 2021
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige