Ricoh öppnar för att deras printhuvuden kan använda Farbenpunkts nya textilbläck, PeractoJet. Ett sätt att nå den attraktiva marknaden för digitalt textiltryck – och reducera miljöpåverkan markant.
Enligt Ricohs pressmeddelande står traditionell färgning och behandling av textiler för 20 procent av världens spillvatten. Modeindustrin genererar 10 procent av det årliga globala koldioxidutsläppet. För att möta detta levererar Ricoh ett robust, miljömässigt mer ansvarsfullt alternativ till digital textilprint genom att kombinera sin breda printhuvudportfölj med Farbenpunkts Peracto-teknik.
En teknologi med flera fördelar
På Farbenpunkts hemsida kan man läsa att deras nya textilfärgsteknologi har följande fördelar. Bland annat behövs inte någon för- eller efterbehandling av textiler och inte heller någon genomtvätt av färger. Dessutom kan en bläcktyp användas till alla typer av fiber, både syntetiska och naturliga. Vidare har färgen en snabb fixeringstid på två till fyra minuter och den kan användas i alla traditionella digitala och analoga textiltrycktekniker. För fler detaljer om färgen, se Ricohs hemsida.
Graham, Kennedy, vd för Industrial Print på Ricoh Europa, säger:
– Det här samarbetet bygger på Ricohs mångåriga historia med innovativ utveckling av inkjet-huvuden och ger oss möjlighet att stötta en produktionssektor som ser efter sätt att tackla den växande hållbarhetsfrågan. Digital produktion av textiler med starkt reducerat vattenspill och eliminering av energiintensiva steg före och efter behandling ger en enorm miljöfördel. Vårt partnerskap med Farbenpunkt är goda nyheter för producenter och deras aktieägare, textilproducenter och konsumenter.
”Bidra till ökad hållbarhet”
Farbenpunkts vd, Etienne Steveninck, tillägger:
– Att arbeta med Ricoh ger oss möjlighet att ta detta högpresterande, allsidiga bläck till en bredare publik. Det gör det möjligt för textilproducenter att producera stora mängder textiler, och samtidigt bidra till ökad hållbarhet på den här planeten. De två verksamheterna passar naturligt ihop eftersom miljöfokus också är en del av Ricohs dna.