Smart AI-teknik ska ge ökad automatisering

Den smarta AI-tekniken i Pro Scanner Option ska kunna hjälpa användaren på flera sätt, enligt tillverkaren Ricoh. Foto: Pressbild

Ett AI-verktyg ska hjälpa till att få en mer exakt och effektiv produktion. Det utlovar Ricoh när de nu lanserar nya tillbehöret Pro Scanner Option.

Pro Scanner Option är ett inspektionssystem med tillhörande programvara som kan styra printern. Systemet använder artificiell intelligens (AI) och maskininlärning (ML) genom att samla in information direkt från användaren för att upptäcka mönster som i sin tur kan förbättra produktionen över tid.

– Programvaran gör det möjligt att till exempel med ”smart start”-funktionen sätta upp systemet till att starta obemannade aktiviteter, som att kontrollera och eventuellt rengöra printhuvuden någon timme innan operatören är på plats. Det i sin tur gör det möjligt att starta produktionen tidigare, säger Tomas Pettersson, Continuous Forms Solution Architect på Ricoh Europe.

Ett tillval för två modeller

Pro Scanner Option är framför allt ett tillval till modellerna Ricoh Pro VC60000 och Ricoh Pro 70000, men valda delar är tillgängliga även för VC40000. Det handlar om integrerade CIS-skannrar med 600 dpi och en styrenhet för att i princip kunna följa skrivarprocessen i realtid.

Detta gör det möjligt att visuellt följa produktionsprocessen och hur arken skrivs ut medan de rör sig genom pressen, men även att kunna zooma in dem för noggrannare undersökning. Exempelvis för att kunna se hur tryckkvaliteten blir på arket.

Ökad automatisering

Tekniken innebär även att utskriftsprover kan analyseras och fel kan korrigeras automatiskt utan operatörens inblandning.  Det går också att schemalägga uppgifter när det passar i arbetsflödet. Detta ska, enligt leverantören, minska andelen arbetskrävande moment och med hjälp av AI-tekniken öka graden av automatisering.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: 

Fansen lyfter företaget till framgång

Många företag vill synas på sociala medier, men för att lyckas gäller det att ha följare som snarare är fans än bara köpare. Det säger Niklas Kjärhus som hittat en särskild nisch genom att sälja dekaler till crosscyklar, och marknadsför sig till sina drygt 100 000 följare på Instagram.

Publicerat av: