Anti-mikrobiell film får grönt ljus – eliminerar covid-19-virus

Lars Wiklund, Nordic category manager för Antalis affärsområde Visual communication gläds åt nyheten att deras anti-mikrobiella film eliminerar covid-19-virus.

Antalis kan stoltsera med en glädjande nyhet i pandemitider. Labbtester visar att den anti-mikrobiella filmen Coala Coversafe stoppar spridningen av Sars CoV 2 som orsakar sjukdomen covid-19.

När den grafiska leverantören tar plats på Sign&Print Connect är en inriktning företagets etablerade sortiment av interiörfolier – Coala Interior film. PVC-folierna finns i över 600 varianter, med metalleffekter, glitter eller imitationer av naturmaterial som trä, läder eller natursten och marmor. Folierna kan till exempel klä väggar, dörrar och möbler för att piffa upp kontor, ett hotellrum eller varför inte köksluckor, kylskåp och badrumsmiljöer.

– Det är en färgad vinyl med olika strukturer. Tanken är att man kan sätta detta på väggar, tak, möbler diskar och så vidare. Det hamnar ofta i hotellmiljö där man snabbt kan ändra utseendet på en korridor, restaurang, receptionsdisk och få det lite snyggare än vad det har slitits ner till, utan att behöva ropa på en snickare eller en målare, säger Lars Wiklund, Nordic category manager för Antalis affärsområde Visual communication.

”ökar å det väldiga”

Att välja montering av interiörfolier har blivit populärare, enligt Wiklund. Argument för detta är att de går ganska snabbt att montera och att det överallt finns specifika ytor som kan behöva få sig en uppfräschning efter slitage.

– Det ökar å det väldiga skulle jag säga.

Speciellt användandet på kontorssidan har fått ett uppsving:

– Folk skalar ner, skalar upp, flyttar till attraktivare adresser och ändrar på mycket saker vad gäller kontoren.

Film som stoppar virus

Antimikrobiella skyddsfilmer är i ropet, inte minst för att bemöta den rådande covid-19-pandemin. Antalis produkt heter Coala Coversafe. Det är en tunn transparent antimikrobiell PE-film som förvisso har funnits på marknaden i några år. Men företaget kan nu uppvisa godkända ISO-certifierade tester på att filmen inte bara eliminerar de vanligaste bakterierna och virusen som gemene man känner till, utan även Sars CoV-2, viruset som orsakar covid-19.

– Man gjorde tester under sista kvartalet 2020 med just Sars CoV-2, viruset som orsakar det vi kallar covid-19. Viruset tas bort från ytorna. Testet genomfördes på ett labb i Frankrike enligt ISO 21702 och det finns dokument och testresultat hos patentinnehavaren Pylote.

Vad betyder det för er att få detta kvittot?

– Jag tror det ger en trygghet för människor att det är vetenskapligt testat och ger väldigt positiva resultat.

Den tunna transparenta filmen sätts på de flesta beröringsytor som konferensbord, köksbord och pekskärmar med glas. Det finns också en speciell produkt anpassad för handtag. Foto: Antalis

Patentet som ligger till grund för polyetenfilmen är dess transparenta speciella yta. Det skapar en barriär på filmen som består av helt naturliga keramiska mikrosfärer – inga silverjoner. Filmen är helt ofarlig för människa och natur och är livsmedelsgodkänd.

Fler virus och bakterier

Wiklund säger att filmen också eliminerar bland annat salmonella, säsongsinfluensa, vinterkräksjukan, stafylokocker, herpes och e-coli bakterier – otrevliga virus och bakterier som har kommit i skymundan av covid-19 pandemin,
Den tunna transparenta filmen sätts på de flesta beröringsytor som konferensbord, köksbord, pekskärmar med glas med mera.
– Filmen lämpar sig bäst i inomhusmiljöer och främst på släta ytor, förklarar Wiklund. Ofta handlar det om beröringsytor, säger han och tillägger att de även har en särskild produkt för ytor som utsätts för mycket slitage, exempelvis dörrhandtag.

Fotnot: Antalis demonstrerar och berättar mer om Coala Coversafe och sina inredningsfolier under Sign&Print Connect, 9–11 februari. Registreringen till mässan är gratis för besökare. För den som inte kan vänta tills dess ges här en lektion i hur Coala Coversafe fungerar.

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: 

Fansen lyfter företaget till framgång

Många företag vill synas på sociala medier, men för att lyckas gäller det att ha följare som snarare är fans än bara köpare. Det säger Niklas Kjärhus som hittat en särskild nisch genom att sälja dekaler till crosscyklar, och marknadsför sig till sina drygt 100 000 följare på Instagram.

Publicerat av: