Effektfullt tryck i TMG:s digitaltryckeri

PUBLICERAD: 5 februari 2021
UPPDATERAD: 5 februari

 

Tomas Eklund, vd på TMG Sthlm, säger att planen är att hitta nya tryckmarknader under 2021. Foto: Pressbild

TMG Sthlm är på digital offensiv inom ark och storformat. Maskinparken är numera komplett med en Nyala 3 från Swissqprint som öppnar för fler materialtyper och uppseendeväckande effekttryck i premiumsegmentet.
– Det är något vi ser blir ytterligare ett erbjudande till våra kunder, säger vd:n Tomas Eklund.

För drygt två år sedan förvärvade TMG-koncernen digitaltryckeriet Digaloo. Och i juni i fjol var det dags att Digaloos flyttlass in i TMG:s Stockholmsenhet i Bromma. I anläggningen produceras i dag offset, digitaltryck samt skylt- och expomaterial med tillhörande efterbehandling och distribution.

– I offsetdelen valde vi att investera i led uv-teknik för snart tre år sedan, och där står vi i dag starka, säger Tomas Eklund, vd för TMG Sthlm och går över till vad Digaloos kompetens inom digitaltryck har inneburit för verksamheten. Bland annat kom en HP indigo med metalliska och fluroscerande färger och full efterbehandling på plats och personal med spetskompetens inom området digitaltryck.

– Indigon är alltid bestyckad med silver i ett färgverk som vi sedan blandar ut i CMYK-skalan för att uppnå metalliska kulörer. Den tekniken tror jag vi är ensamma användare om, i alla fall i Norden.

Satsning på digitaltryck

Tryckeriet med sina 47 anställda har de senaste åren pendlat mellan 85 och 100 miljoner i omsättning. Tomas Eklund förklarar strategin framåt:

– Vårt fokus ligger på att bibehålla och vara i fronten på offset, men att vi satsar mer på digitalt tryck och storformat.

[metaslider id=”213229″]

Företagets engagemang visade sig senast på storformatsavdelningen. I början av 2020 kom en Nyala 3-planprinter från maskintillverkaren Swissqprint i drift, levererad av den nordiska återförsäljaren Nize Equipment.

– Vi gick från en stängd hybrid till en öppen hybridmaskin, säger han och förklarar att en Durst-maskin som tjänat dem under fem år till sist byttes ut.

– Anledningen till att vi valde Nyalan var att vi såg att den är en riktigt bra ardennerhäst när vi behöver trycka volym och en bra maskin för premiumprint i små upplagor. Det var det vi var ute efter och framför allt att kunna köra mixen med rulle till rulle och ark.

Tomas Eklund lovordar den nya planprintern med sitt bord om 3,2 x 2 meter. Den ger en hög kvalitet på utskrifterna, samtidigt som den rakt igenom är en driftsäker maskin. Han framhåller också att det går att trycka på tjocka material, 50 millimeter vilket motsvarar tjockleken på en innerdörr.

– Vi går inte bet på något material nu. Jag kan nog säga att vi kan trycka på precis allting i dag i materialväg. Det är allt från trä, plåt till glas – tja allt.

Fokus på exklusiva print

Han säger att trycket inte direkt riktar sig mot expomaterial till bulksegmentet utan snarare exklusivare butiker, event och utställningar. Även olika inredningsapplikationer eller att skriva ut motiv på plywood.

– Vi har levererat en hel del tryck på trä. Det har vi kunnat göra tidigare också, men då har det varit en ganska komplicerad produktion. Nu är det betydligt enklare, säger han och tillägger att kunder i dag efterfrågar korta upplagor och lägger beställningar vid behov. Det är inte ovanligt att en order i produktionen handlar om att skapa två eller tre specialskyltar.

I Nyalan finns nio bläckkanaler och färgerna härdas med uv-lampor. TMG har valt att skriva ut med CMYK plus light magenta och light cyan. Maskinen är också utrustad med vitt och en primer.

– Vi kan producera 3d-simulerat tryck där man jobbar med lacker i olika tvärer. Det blir som hologram. Det är något vi ser blir ytterligare en sak som inte många av våra kollegor i branschen gör.

Trycksimuleringen sker i en avancerad prepress-programvara, för att sedan tryckas och lackas i olika rastervinklar, vilket ger djup och känsla i de tryckta motiven. Trots att en bild skrivs ut på en vanlig sex millimeters materialskiva kan bilden uppfattas av betraktaren som att den är 30–40 centimeter djup, enligt Eklund.

Tomas Eklund, vd på TMG Sthlm. Foto: Pressbild
Fått en bredare säljportfölj

Han betonar att satsningen de har gjort inom expomaterial inte direkt riktar sig mot de mest priskänsliga segmenten, utan snarare exklusivare printuppdrag. Sedan i höstas har företaget arbetat mycket med att nå ut med budskapet till kunderna om vad de kan göra inom storformat.

– Det vi ser är att vi har en säljportfölj som är betydligt bredare idag – att vi kan erbjuda effekttryck med lacker och 3d i kombination med väldigt mycket olika material.

– Det här är ingen bulkproduktion utan vi kan komma in med häftiga moderna och annorlunda material och tryck till framför allt premiumvarumärken.

Tonermaskiner finns det också gott om i verksamheten. Tre Xerox Versant-maskiner, och två rullprintrar från Xeikon som trycker utfallande tapeter och affischer.

Några ytterligare speciella maskininvesteringar är inte att vänta i närtid. Snarare ska de skörda frukterna utifrån sin befintliga maskinpark när väl pandemin lagt sig och konjunkturkurvan börjar segla uppåt igen.

– I dagsläget har vi en produktionsapparat som är top notch, så vi är väl förberedda när marknaden förhoppningsvis återhämtar sig. Vi har en bra kapacitet och utefter våra behov har vi den modernaste utrustningen man kan ha.

Hitta nya marknader

Även TMG Sthlm ser att efterfrågan på offset har minskat de senaste åren, och coronapandemin har bidragit till en ännu svajigare marknad, enligt Eklund. Under 2021 är planen för tryckeriet att hitta nya tryckmarknader för att kunna bibehålla sina volymer. Ett exempel är att de har börjat blicka mer mot upphandlingar. Historiskt sett har det inte varit intressant för företaget.

– Det kanske vi kommer att titta lite mer på nästa år, att försöka komma in där och få till en form av trygg bulkproduktion. Sedan har vi en tydlig strategi, men den kan jag inte avslöja, säger Tomas Eklund.

 

Läs vidare

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Matt revolution: Ny UV-inkjetteknologi för etiketter

Heidelbergs dotterbolag presenterar forskningsgenombrott: Matta etiketter trots UV-inkjetteknik.
MatteJet_01

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?
_MG_2113

Senaste nytt

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922