Vad är trycksakens ”akilleshäl” och var finns möjligheterna för en ljus framtid? Dessa och andra frågor besvaras i Canons senaste Insight-rapport, som baseras på intervjuer med marknadsföringsansvariga.
Canons senaste insiktsrapport, ”Creating Customer Value”, avslöjar förändrade behov hos de som köper trycksaker och outnyttjade möjligheter för tryckleverantörer och hustryckerier. En oberoende byrå genomförde mellan mars och juni 2020 telefonintervjuer med 235 ledande marknadsföringschefer i organisationer av olika storlekar och på olika vertikala marknader i EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika). De allra flesta, 80 procent, var trycksaksbeställare som slutkund, internt inom organisationen, och 20 procent var från byråer.
Efterlyser rådgivning – och kreativitet
Undersökningen visar att mindre än 20 procent uppfyller kundernas behov. I en tid då varumärkesägare är under större press än någonsin på grund av stagnerade eller minskade marknadsföringsbudgetar, säger 80 procent att de vill ha mer kreativa bidrag från tryckleverantörer som gör att kampanjerna når rätt målgrupper. Vidare uppger 86 procent att de vill ha råd om hur man kombinerar utskrift med digitala element för en mer integrerad strategi. Och 75 procent säger att de vill att tryckleverantörerna ska få en mer rådgivande roll.
När det gäller marknadsföringsinsatser har många tagit steget mot digitala alternativ, och deltagarna svarar att de använder i genomsnitt 46 procent av sin budget på onlinemarknadsföring. Detta trots att de är medvetna om begräsningarna med helt digitala kampanjer och att kunderna ofta lider av digital trötthet.
Trycksaker spelar fortfarande central roll
Nästan alla deltagare i undersökningen (97 procent) svarar att de använder tryckning i kombination med annan marknadsföring och runt hälften (47 procent) kör ofta integrerade kampanjer som inkluderar tryckning. I snitt läggs 33 procent av budgeten på tryckt material och det anses fortfarande vara grunden för varumärkeskampanjer. En tredjedel tror också att tryckt material kommer att fortsätta spela en central roll, eller bli ännu viktigare, de närmaste åren.
Skapat eget affärsutvecklingsprogram
Utifrån dessa insikter har Canon utvecklat ett eget affärsutvecklingsprogram, Canon Ascent Programme, som ger vägledning till trycksaksleverantörer och hustryckerier om hur man bygger närmare samarbete med kunderna, vidareutvecklar deras erbjudande och levererar mervärdestjänster. Programmet syftar till att stötta kunderna genom att inspirera dem med insikter, workshops och gemenskap för kunskapsutbyte. Till sin hjälp har de ledande branschexperter och Canon-specialister.