Rapport: Tryckerier får bakläxa av kunderna

PUBLICERAD: 23 februari 2021
UPPDATERAD: 23 februari
Canon Europa presenterar sin senaste insiktsrapport som har titeln ”Creating Customer Value”.

Vad är trycksakens ”akilleshäl” och var finns möjligheterna för en ljus framtid? Dessa och andra frågor besvaras i Canons senaste Insight-rapport, som baseras på intervjuer med marknadsföringsansvariga. 

Canons senaste insiktsrapport, ”Creating Customer Value”, avslöjar förändrade behov hos de som köper trycksaker och outnyttjade möjligheter för tryckleverantörer och hustryckerier. En oberoende byrå genomförde mellan mars och juni 2020 telefonintervjuer med 235 ledande marknadsföringschefer i organisationer av olika storlekar och på olika vertikala marknader i EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika). De allra flesta, 80 procent, var trycksaksbeställare som slutkund, internt inom organisationen, och 20 procent var från byråer.

Efterlyser rådgivning – och kreativitet

Undersökningen visar att mindre än 20 procent uppfyller kundernas behov. I en tid då varumärkesägare är under större press än någonsin på grund av stagnerade eller minskade marknadsföringsbudgetar, säger 80 procent att de vill ha mer kreativa bidrag från tryckleverantörer som gör att kampanjerna når rätt målgrupper. Vidare uppger 86 procent att de vill ha råd om hur man kombinerar utskrift med digitala element för en mer integrerad strategi. Och 75 procent säger att de vill att tryckleverantörerna ska få en mer rådgivande roll.

När det gäller marknadsföringsinsatser har många tagit steget mot digitala alternativ, och deltagarna svarar att de använder i genomsnitt 46 procent av sin budget på onlinemarknadsföring. Detta trots att de är medvetna om begräsningarna med helt digitala kampanjer och att kunderna ofta lider av digital trötthet.

Trycksaker spelar fortfarande central roll

Nästan alla deltagare i undersökningen (97 procent) svarar att de använder tryckning i kombination med annan marknadsföring och runt hälften (47 procent) kör ofta integrerade kampanjer som inkluderar tryckning. I snitt läggs 33 procent av budgeten på tryckt material och det anses fortfarande vara grunden för varumärkeskampanjer. En tredjedel tror också att tryckt material kommer att fortsätta spela en central roll, eller bli ännu viktigare, de närmaste åren.

 

Canon har tagit fram ett eget affärsutvecklingssystem, Canon Ascent Programme.
Skapat eget affärsutvecklingsprogram

Utifrån dessa insikter har Canon utvecklat ett eget affärsutvecklingsprogram, Canon Ascent Programme, som ger vägledning till trycksaksleverantörer och hustryckerier om hur man bygger närmare samarbete med kunderna, vidareutvecklar deras erbjudande och levererar mervärdestjänster. Programmet syftar till att stötta kunderna genom att inspirera dem med insikter, workshops och gemenskap för kunskapsutbyte. Till sin hjälp har de ledande branschexperter och Canon-specialister.

Läs vidare

Canons nya fotoskrivare ska briljera i djup och svärta

Canons nya inkjetskrivare för A2 vänder sig till professionella fotografer och seriösa fotoentusiaster.
imageprograf-pro-1100_key-benefit_02_81dcce459abe418d9470666faae71041

Skippar etiketterna – Domino skriver ut direkt på flaskan

Domino Printing Sciences har lanserat ett nytt sortiment av utskriftslösningar för att hjälpa dryckestillverkare att leverera förpackningar utan etiketter.
CachedImage

Ökad kapacitet för Z-Reklam

Företaget om: ✔FörsäljningssatsningenBolagsförvärvetNya skärbordet
ZR1b

Soft signage i raketfart

Jet Print Storbilder kan ha Sveriges största skärbord när de nu investerar i ett Haslerbord på 5x5 meter. Dessutom har de köpt en 3,2-meters sublimeringsskrivare från EFI för polyestertyg.
sop576omslag2JEditJetprint-lampor2-topaz-denoise-sharpen-faceai-2

Senaste nytt

Sign Print&Pack-mässan utsåld

Projektledaren Lars Jensen meddelar nöjt att alla utställningsplatser är sålda. Därmed är grunden lagd för en branschfest och framgång utöver det vanliga.
messe-768x512

Nya HP-folier i Spandex sortiment

Materialåterförsäljaren börjar sälja flera nya folier, laminat och wrapfilm från HP.
EKT-Data-Sheet-HP-Grip-Gloss-CP-July-2024-EN-1

KA Olsson blir ny officiell återförsäljare av Orafol

Nu hårdnar konkurrensen om Orafolkunderna.
– Det öppnade sig en möjlighet och vi tog den, säger Emil Gillmor, försäljnings- och avdelningsansvarig på KA Olsson & Gems.
ORAFOL_EMIL_web

Canons nya fotoskrivare ska briljera i djup och svärta

Canons nya inkjetskrivare för A2 vänder sig till professionella fotografer och seriösa fotoentusiaster.
imageprograf-pro-1100_key-benefit_02_81dcce459abe418d9470666faae71041