Rapport: Tryckerier får bakläxa av kunderna

PUBLICERAD: 23 februari 2021
UPPDATERAD: 23 februari
Canon Europa presenterar sin senaste insiktsrapport som har titeln ”Creating Customer Value”.

Vad är trycksakens ”akilleshäl” och var finns möjligheterna för en ljus framtid? Dessa och andra frågor besvaras i Canons senaste Insight-rapport, som baseras på intervjuer med marknadsföringsansvariga. 

Canons senaste insiktsrapport, ”Creating Customer Value”, avslöjar förändrade behov hos de som köper trycksaker och outnyttjade möjligheter för tryckleverantörer och hustryckerier. En oberoende byrå genomförde mellan mars och juni 2020 telefonintervjuer med 235 ledande marknadsföringschefer i organisationer av olika storlekar och på olika vertikala marknader i EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika). De allra flesta, 80 procent, var trycksaksbeställare som slutkund, internt inom organisationen, och 20 procent var från byråer.

Efterlyser rådgivning – och kreativitet

Undersökningen visar att mindre än 20 procent uppfyller kundernas behov. I en tid då varumärkesägare är under större press än någonsin på grund av stagnerade eller minskade marknadsföringsbudgetar, säger 80 procent att de vill ha mer kreativa bidrag från tryckleverantörer som gör att kampanjerna når rätt målgrupper. Vidare uppger 86 procent att de vill ha råd om hur man kombinerar utskrift med digitala element för en mer integrerad strategi. Och 75 procent säger att de vill att tryckleverantörerna ska få en mer rådgivande roll.

När det gäller marknadsföringsinsatser har många tagit steget mot digitala alternativ, och deltagarna svarar att de använder i genomsnitt 46 procent av sin budget på onlinemarknadsföring. Detta trots att de är medvetna om begräsningarna med helt digitala kampanjer och att kunderna ofta lider av digital trötthet.

Trycksaker spelar fortfarande central roll

Nästan alla deltagare i undersökningen (97 procent) svarar att de använder tryckning i kombination med annan marknadsföring och runt hälften (47 procent) kör ofta integrerade kampanjer som inkluderar tryckning. I snitt läggs 33 procent av budgeten på tryckt material och det anses fortfarande vara grunden för varumärkeskampanjer. En tredjedel tror också att tryckt material kommer att fortsätta spela en central roll, eller bli ännu viktigare, de närmaste åren.

 

Canon har tagit fram ett eget affärsutvecklingssystem, Canon Ascent Programme.
Skapat eget affärsutvecklingsprogram

Utifrån dessa insikter har Canon utvecklat ett eget affärsutvecklingsprogram, Canon Ascent Programme, som ger vägledning till trycksaksleverantörer och hustryckerier om hur man bygger närmare samarbete med kunderna, vidareutvecklar deras erbjudande och levererar mervärdestjänster. Programmet syftar till att stötta kunderna genom att inspirera dem med insikter, workshops och gemenskap för kunskapsutbyte. Till sin hjälp har de ledande branschexperter och Canon-specialister.

Läs vidare

Epson går i personaliseringens spår

Mindre serier med kundanpassade produkter, det är en tydlig trend i den grafiska branschen. Epson lanserade två nyheter inom detta segment på Fespa: en UV-skrivare och en DTF/DTG-skrivare. Båda instegsmodeller av desktopstorlek.
Epson 1

Projicering av motivet för exakt textiltryck

Den stora nyheten hos Stahls under Fespa var utan tvekan nya Hotronix ProPlace IQ, en patenterad lösning där motivet projiceras på tyget för en exakt placering av trycket.
Stahls 1

Med Flora i utbudet tar NI Solutions jättekliv

Som Sign&Print tidigare berättat har återförsäljaren NI Solutions tagit in Flora i portföljden. Under Fespa visade det kinesiska företaget upp några av storformatsbjässarna som kommer ingå i erbjudandet på den svenska marknaden.
_DSC0016w

Industriell DTF och storformatshybrid i fokus hos Ricoh

Ricoh ställer upp med inte mindre än två montrar under årets Fespa-mässa: en med fokus på storformatslösningar och en med fokus på textiltryck. I båda montrarna bjuds det på rykande färska produktnyheter.
Ricoh 3

Senaste nytt

Mycket DTF men inte så mycket AI på FESPA

FESPA-mässan är slut för den här gången och förväntningarna inför Drupa ökar. Sign&Print pratade med Kim Harris på Vikiallo om vilka trender han såg på mässan.
Fespa

V-Tab har gått i konkurs

Tryckerikoncernen V-Tab har gått i konkurs. 150 anställda är berörda.
FotoJet-(64)

Ingen sammanslagning med PWA – SBPR kan läggas ner

Den kommunicerade sammanslagningen av profil- och promotionföreningarna SBPR och PWA är ingen sammanslagning. Rent teknisk kan SBPR läggas ner samtidigt som PWA byter namn och öppnar upp för en ny typ av medlemmar. 
Roger-Nilsson

Zünd visar automatisering med robotar

Robotarna blir allt mer avancerade och Zünds skyltlösningar erbjuder skylttillverkare betydande möjligheter till effektivitet.
zund-fespa_01