Tvärstopp för medieinvesteringar

Tryckta medier drabbas extra hårt när annonsörerna håller i slantarna. Foto: Arkiv/Claes Nordström

Det fjärde kvartalet 2020 minskade medieinvesteringarna mindre än väntat för att vara pandemitider, “bara” minus 4,5 procent. Värre ser det ut för årets första månad, investeringarna backade med hela 18,4 procent.

Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad hur stora medieinvesteringar som förmedlats via medlemmarna. I januari kunde man se en stor minskning med 18,4 procent, jämfört med föregående år, skriver organisationen i ett pressmeddelande.

De flesta kategorierna backar

Enligt Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer, är detta förvånande med tanke på resultatet för det fjärde kvartalet 2020.

– Siffrorna visar att annonsörer och mediebyråer inleder året mycket försiktigt. Smittspridningen och rådande restriktioner är faktorer som med säkerhet spelar in. Om detta är signifikant för resten av 2021 är för tidigt att sia om – men januari blev en mycket svag månad för medieinvesteringarna, säger Daniel Eriksson.

Den negativa tillväxten gäller för de flesta mediekategorierna. Den kategori som backade mest under årets första månad var utomhus/trafikreklam, med minus 58,1 procent. Det är den svagaste januarinoteringen sedan 2010. Även andra kategorier som DR/annonsblad, dagspress storstad, dagspress landsort, populärpress, online display och dagspress kväll backade.

Det finns dock två kategorier som uppvisar positiva siffror: online video (5,8 procent) och sociala medier (1,3 procent). Totalt förmedlades 880 miljoner kronor under perioden.

Printinvesteringar rasar från redan låga nivåer

Tryckta medier har drabbats hårt och är nu nere i nivåer som är en bråkdel av hur det har sett ut.

– Printinvesteringarna rasade från redan låga nivåer och den samlade nedgången landade på 34 procent. Under januari 2021 investerades print för drygt 50 miljoner kronor, motsvarande siffra för bara sju år sedan var 200 miljoner. Även de digitala köpen minskade med åtta procent, drivet av online display, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå.

Han menar att det finns en stor anledning till oro för medieägarna inför 2021 eftersom annonsörerna varit så försiktiga under januari månad och annonsvolymer och priser därmed fallit snabbt.

– Om inte myndigheter och vaccineringar mildrar pandemin inom kort kommer många medier att få stora bekymmer, säger Jochum Forsell.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *