Högtryck för värmemattor: Printar tusentals meter under iskalla vintrar

Tobias Nygren är tryckansvarig hos Elvärmeprodukter i Skellefteå. Foto: Privatbild

Elvärmeprodukter i Skellefteå är långt ifrån ett klassiskt printföretag. Ändå skriver de ut tusentals kvadratmeter tjältiningsmattor en kall vinter. En ny eko solvent-skrivare levererad av Marabu kom på plats i början av året för att göra jobbet.

Skellefteåföretaget befinner sig inom el- och anläggningsbranschen där de erbjuder ett sortiment av värmekablar och andra tillbehör. En produkt de gör stora volymer av är tjältiningsmattor. Dessa läggs på marken för att tina upp jord och sand inför grävjobb när tjälen satt sig. Ett annat användningsområde för mattorna kan vara att värma upp avloppsrör och vattenledningar.

För fem år sedan förvärvade Elvärmeprodukter en underleverantör för att säkra upp produktionen av pvc-mattorna. I affären följde det med en storformatsskrivare i fyrfärg med eco solvent-bläck. Efter årsskiftet var det dags att byta ut maskinen som servat dem väl genom åren.

– Eftersom vi egentligen inte är i branschen så misshandlade vi nog den förra skrivaren ganska hårt. Det kan vi förstå på det sättet vi har kört med den, säger vd:n Jörgen Forslund.

Marabu levererade maskinen

Företaget kom i kontakt med återförsäljaren Marabu Scandinavia för att få tag i samma lösningsmedelsbaserade skrivarmodell – en Roland VersaExpress RF 640 med 1625 millimeters utskriftsbredd. De använder även Marabus tredjepartsbläck sedan tidigare.

– Vi har köpt en exakt likadan igen för den fungerar väldigt bra för det vi gör – branding på mattorna – men även för lite andra grejer vi gör för kunder, säger han och tillägger att de exempelvis skriver ut burskydd i pvc för användning till hockeymål, säger Forslund.

– Det gick väldigt fort från att vi beställde skrivaren till att vi hade den på plats och att den var up and running. Den går dygnet runt nu.

En högfrekvenssvets används för att sammanfoga pvc-materialet. Foto: Privatbild

Gör kundunika produkter

När den motordrivna upprullningen av det utskrivna pvc-materialet är klar tar operatören vid och skräddar upp rullen i önskade bitar. Dessa sammanfogas sedan med hjälp av högfrekvenssvetsning till färdiga enheter. Den nya bläckstråleskrivaren  ger dem möjligheter att göra kundunika produkter, enligt Forslund.

– Vi är turister inom print, så det var ett säkert kort för oss att köpa en exakt likadan. Vi är inte ett klassiskt printföretag utan vi har den för att sätta vårt varumärke på vissa produkter och även andras loggor på andra produkter.

– Vi kan göra vår produkt med en sådan kavaj att det kan vara någon annans utan att man vet om det.

Minusgrader ger högtryck

Företaget är beroende av iskalla vintrar för nå en hög produktionsvolym av tjältiningsmattorna. På så sätt är det en fördel att ha trycket i egen regi så att de kan hålla koll på kostnadsbilden och styra produktionen och lagerhållningen, enligt Forslund:

– Den här vintern är det all time high, men blir nästa vinter en mild vinter så går volymerna ner dramatiskt.

– Den här vintern har vi printat ungefär 8 000 kvadratmeter, säger Jörgen Forslund och tillägger att de är i dialog med Marabu om ytterligare en ny skrivare, alternativt att ”skrämma liv i den gamla maskinen igen med nya skrivhuvuden”.

– Vi har lite andra projekt på gång också, och faller det här i lås så kanske en ny maskin kan vara aktuellt, eller eventuellt att få liv i den gamla.

Vad rör det sig om för projekt?

– Vi funderar bland annat på att styra bort en produkt inom fritid- och sportsektorn från Kina för att få den att produceras i Sverige. Det kan finnas uppsidor med att producera hemma igen.

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Slut med oadresserad reklam i brevlådan

Postnord avvecklar sin verksamhet för oadresserad direktreklam (ODR) som riktar sig till hushåll. Det är inte längre en lönsam affär för företaget, som pekar på en prispressad marknad och stigande papperspriser som bakgrund till beslutet. Istället ska fokus ligga på mer målgruppsanpassad adresserad reklam.

Publicerat av: 

Planprint: ”En plattform med stora möjligheter för användaren”

Fujifilm har kraftsamlat för att ta fram en helt egenutvecklad storformatsportfölj till marknaden globalt. Spandex är ensam återförsäljare av Fujifilms storformatsskrivare i Sverige och produktansvarige Tomas Källroos ser stor potential för flatbädden Acuity Prime.

Publicerat av: 

Fansen lyfter företaget till framgång

Många företag vill synas på sociala medier, men för att lyckas gäller det att ha följare som snarare är fans än bara köpare. Det säger Niklas Kjärhus som hittat en särskild nisch genom att sälja dekaler till crosscyklar, och marknadsför sig till sina drygt 100 000 följare på Instagram.

Publicerat av: