Det finns en efterfrågan på miljövänliga material – och de behöver inte vara dyrare än traditionella alternativ. Därför tror JJ Hendriks, försäljningschef på Signcom, på företagets nya PVC-fria produkter.
Signcom lanserar två PVC-fria alternativ som är på väg ut på marknaden. Trend E200 PP är en självhäftande folie som kan användas för att printa med UV, HP Latex, Epson Resin samt (eco)solvent. Den har grått adhesiv som är semipermanent och kan användas såväl inom- som utomhus i upp till två år.
Trend 200 PP är ett laminat som finns både som matt och glossy. Samtliga produkter finns i formaten 1,37 och 1,60 x 50 meter bredd.
Möta växande efterfrågan
Produkterna följer industristandard för självhäftande PVC-vinyl och de produceras utan att lämna koldioxidavtryck.
– Genom den här lanseringen förväntar vi oss att kunna möta en växande efterfrågan på PVC-fria produkter. Och som om inte det vore nog, det är också en CO2-neutral produkt som inte lämnar fotavtryck på vår dyrbara planet. Den koldioxid som bildats under produktionen har kvittats mot ett certifikat, säger JJ Hendriks.
”Inte dyrare än traditionella PVC-filmer”
Han säger att det redan i dag finns en stor efterfrågan på miljövänliga alternativ, och att allt fler företag söker sig till sådana produkter.
– Kunder som efterfrågar miljövänliga material vill visa sina köpare att de bryr sig om miljön.
Denna utveckling har också gjort att gröna produkter inte längre behöver bli dyrare än traditionella produkter gjorda i PVC, enligt JJ Hendriks.
– På grund av den ökande efterfrågan är dagens Trend E200 knappast dyrare än traditionella PVC-vinyler, vilket gör det ännu enklare för kunderna att kräva att deras utskriftsjobb görs med en miljövänlig produkt.
Börjar med gröna transporter
Från och med den 1 mars erbjuder Signcom även gröna transporter inom Sverige.
– Detta är ett ytterligare mervärde; från producent till vårt lager, från vårt lager till skrivaren. Vi tillhandahåller inte bara en CO2-neutral självhäftande film utan också CO2-neutral frakt, vilket ser till att den här produkten är extremt attraktiv för återkommande utskriftsjobb, säger JJ Hendriks.