Nize Equipment går starkare ur corona-krisen

“Vi har valt att investera i en “kristid”, så vi går starkare ur den”, säger Lars Nikolajsen, vd för Nize Equipment. Foto: Arkiv/Peter Ollén

År 2008 startade dansken Lars Nikolajsen Nize Equipment, då utan anställda. Sedan dess har företaget utvecklats i lugn takt och nu har de expanderat till resten av Norden.

Förra året, medan pandemin invaderade Danmark och resten av världen, invigde de sin nya hemvist i Odder.

– Vi vill fokusera mer på applikationer och har därför nu två fast anställda i vårt demo- och applikationscenter. Vi kan testa tryck för våra kunder, ge råd om tryckmetoder, lära ut och utveckla produkter i samarbete med kunden. Och i år har vi också utökat democentret med tre helt nya maskiner där vi kan hålla demonstrationer och utveckla grafiska produkter, säger Anne Præstegaard på Nize Equipment.

Anne Præstegaard.

Fyra nyanställningar under första kvartalet

Även på medarbetarsidan har det hänt mycket, både sedan starten och den senaste tiden, då fyra nya medarbetare anställdes i Nize-teamet under första kvartalet 2021. Det handlar om en anställd som sysslar med marknadsföring, Anneka Lisby Berg, en applikationsspecialist och designer, Flemming Grunnet Pedersen och en administrationsstudent, Maja Busk Rasmussen samt en tekniker i Finland. Totalt har Nize Equipment 18 anställda.

– Corona har vänt upp och ner på många saker, och vi vet att vi måste göra saker väldigt annorlunda i framtiden, även efter corona-tiden. Därför är det bra att vi nu har möjlighet att fokusera på och erbjuda demos online och mer streaming direkt från det nya democentret. Vi kan vara närvarande med vår egen säljare hos kunder i Norden och sedan göra en demo online direkt från Odder, säger Anne Præstegaard.

 

Lars Nikolajsen är grundare och vd för danska Nize Equipment. Foto: Arkiv/Claes Nordström

2020 gick inte så illa trots allt

– Serviceteamet har varit upptagen under hela perioden, både med de servicebesök som har varit möjliga att genomföra och dessutom med fjärrtjänst. Vi har flyttat runt på underhållsbesök, så vi har varit igång hela tiden. Tack vare en flexibel personal har vi kunnat samla kundbesök under perioder. Vi har också haft flera försäljningar i olika länder, berättar Anne Præstegaard.

– Det gick inte så illa som vi förväntade oss 2020. Vi är nästan i slutet av vår 2020-strategi att vara representerade i vart och ett av de nordiska länderna med försäljning och service. Vi ser fram emot handel och vill gärna investera i hela Norden. Den grafiska industrin är redo för förändring. Under corona har de varit snabba med att utveckla produkter och omstrukturera sin produktion, så de har kunnat fortsätta att handla med oss, säger Lars Nikolajsen, och han avslutar med orden:

– Vi har valt att investera i en “kristid”, så vi går starkare ur den.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *