tisdag 13. april – vecka 15
“Vi har valt att investera i en “kristid”, så vi går starkare ur den”, säger Lars Nikolajsen, vd för Nize Equipment. Foto: Arkiv/Peter Ollén
År 2008 startade dansken Lars Nikolajsen Nize Equipment, då utan anställda. Sedan dess har företaget utvecklats i lugn takt och nu har de expanderat till resten av Norden.
Förra året, medan pandemin invaderade Danmark och resten av världen, invigde de sin nya hemvist i Odder.
– Vi vill fokusera mer på applikationer och har därför nu två fast anställda i vårt demo- och applikationscenter. Vi kan testa tryck för våra kunder, ge råd om tryckmetoder, lära ut och utveckla produkter i samarbete med kunden. Och i år har vi också utökat democentret med tre helt nya maskiner där vi kan hålla demonstrationer och utveckla grafiska produkter, säger Anne Præstegaard på Nize Equipment.
Anne Præstegaard.
Även på medarbetarsidan har det hänt mycket, både sedan starten och den senaste tiden, då fyra nya medarbetare anställdes i Nize-teamet under första kvartalet 2021. Det handlar om en anställd som sysslar med marknadsföring, Anneka Lisby Berg, en applikationsspecialist och designer, Flemming Grunnet Pedersen och en administrationsstudent, Maja Busk Rasmussen samt en tekniker i Finland. Totalt har Nize Equipment 18 anställda.
– Corona har vänt upp och ner på många saker, och vi vet att vi måste göra saker väldigt annorlunda i framtiden, även efter corona-tiden. Därför är det bra att vi nu har möjlighet att fokusera på och erbjuda demos online och mer streaming direkt från det nya democentret. Vi kan vara närvarande med vår egen säljare hos kunder i Norden och sedan göra en demo online direkt från Odder, säger Anne Præstegaard.
Lars Nikolajsen är grundare och vd för danska Nize Equipment. Foto: Arkiv/Claes Nordström
– Serviceteamet har varit upptagen under hela perioden, både med de servicebesök som har varit möjliga att genomföra och dessutom med fjärrtjänst. Vi har flyttat runt på underhållsbesök, så vi har varit igång hela tiden. Tack vare en flexibel personal har vi kunnat samla kundbesök under perioder. Vi har också haft flera försäljningar i olika länder, berättar Anne Præstegaard.
– Det gick inte så illa som vi förväntade oss 2020. Vi är nästan i slutet av vår 2020-strategi att vara representerade i vart och ett av de nordiska länderna med försäljning och service. Vi ser fram emot handel och vill gärna investera i hela Norden. Den grafiska industrin är redo för förändring. Under corona har de varit snabba med att utveckla produkter och omstrukturera sin produktion, så de har kunnat fortsätta att handla med oss, säger Lars Nikolajsen, och han avslutar med orden:
– Vi har valt att investera i en “kristid”, så vi går starkare ur den.
Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 15. mars, 2021
Har det känts ovanligt tufft att arbeta med tryckeri, skyltproduktion eller promotion under det senaste året? Nu har första statistiken kommit och vi får gå tillbaka till innan kriget för att hitta en tuffare tid för branschen.
Publicerat av:Peter Ollén | peter.ollen@agi.se| 8. april, 2021
Priset på tryckfärger väntas öka i hela Europa i pandemins spår. Detta på grund av stigande priser på pigment, petrokemiska produkter och vegetabiliska oljederivat samt dyrare fraktkostnader.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 7. april, 2021
Konceptet Carbon Balanced Paper lanseras nu i Sverige. Ett sätt för såväl pappersleverantörer som tryckerier och trycksaksköpare att kompensera för CO2-utsläpp från pappersbaserade produkter.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 6. april, 2021
Efter fjolårets nyanställningar och flytt till tre gånger så stora lokaler tar Specialprint i Helsingborg sitt nästa steg i sin expansion. Två schweiziska maskiner är beställda och en av dem, rullprintern, blir de först i Sverige att producera med.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 31. mars, 2021
Folier börjar sälja en semiautomatisk transferpress i Sverige för alla typer av kepstryck. Den första maskinen har redan levererats till kund. Distributören utökar också sitt sortiment med fler sublimeringsprodukter.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 30. mars, 2021
Esten Gressli är servicechef för Antalis i Norge. Han har nu kört tre veckor med HP:s nya 800W latexskrivare. Här berättar han om sina första erfarenheter efter att ha haft maskinen och kört i demorummet.
Publicerat av:Peter Ollén | peter.ollen@agi.se| 30. mars, 2021
Lessebo Paper är den första papperstillverkaren i världen som får certifieringen Cradle to Cradle Gold. De får utmärkelsen för sortimentet av vita obestrukna premiumpapper, Lessebo Design och Scandia 2000.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 29. mars, 2021
En folie, två färger: Aslan, den tyska tillverkaren av självhäftande folier, lanserar nu Colourshift Aslan SE 70 och Colourshift Aslan SE 71. Dessa ändrar färg beroende på betraktningsvinkel och finns i två transparenta och fyra täckande versioner.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 25. mars, 2021
Tryckning av butiks- och kampanjmaterial i hårda och flexibla material har fått sig ett lyft hos Graphic Profile i Motala. Den senaste investeringen är uv-flatbäddsskrivaren Swissqprint Oryx som jobbar i synk med ett skärbord från Zünd.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 23. mars, 2021
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige