
Tryckning av butiks- och kampanjmaterial i hårda och flexibla material har fått sig ett lyft hos Graphic Profile i Motala. Den senaste investeringen är uv-flatbäddsskrivaren Swissqprint Oryx som jobbar i synk med ett skärbord från Zünd.
Företaget med säte i Motala är en leverantör av det mesta inom tryckta produkter, bland annat inom butikskommunikation och foliering. Graphic Profile är sprunget ur en fusion 2009 mellan William Text & Dekor och TJ:s Print & Produktmärkning. Ända sedan det nya företagsnamnet tog vid har tankar funnits på investera i en Swissqprint-maskin. Det är en dyr investering, påtalar tryckeriets Tom Jacobsson, men när tillfället dök upp i dialog med Nize Equipments Lars Bomgren om ett finansieringsupplägg, och att köpa ett begagnat maskinexemplar, så var saken klar, berättar han.
Stabilitet med ny maskin
Genom åren har de haft en planprinter och en hybridprinter till förfogande. Men det har alltid varit lite strul med dem:
– Vi håller på mycket med butikskommunikation och kampanjer. Då är det ganska snabba puckar och deadlines. Att stå med något man inte riktigt litar på, då vågar man inte räkna hem jobben. Det kanske till och med blir för dyrt.
Maskinen skapar trygghet
Flatbäddskrivaren med uv-härdning, Swissqprints modell Qryx, har varit i drift hos tryckeriet sedan februari. Tom Jacobsson är nöjd med maskinens stabilitet och höga utskriftskvalitet. En trygghet som bättre ska kunna leverera tryckta produkter till kunderna i tid. Oryx-maskinen är utrustad med CMYK-färger samt light cyan, light magenta, vitt och lack.
– Den är konfigurerad med de färgerna vi använder, konstaterar han och säger att printa med vitt är något de har behov av för att ge täckning och stuns i färgerna, liksom att lägga lack på kartong för olika butiksprodukter som de producerar mycket av. Detta var struligare att få till med de förra maskinerna.
– Det har nu fungerat jättebra hittills.

I skarp drift
Oryx-skrivaren kan printa material rulle till rulle, men också skivmedia, upp till fyra meter långa.
– Vi har hunnit med att köra några kampanjer efter att vi köpte den, och det har varit både rulle till rulle och kartong. Det är lite blandad kompott det vi håller på med.
Maskinen producerar alltså redan skarpa jobb i full produktion, men personalen utbildas fortfarande och frågor kring maskinens funktioner och möjligheter lär dyka upp med tiden.
– Mot vad vi har varit vana vid förr så har vi nu en bra uppföljning med tekniker. Och vår utbildning på maskinen är inte klar, i början av april ska vi ha tre utbildningsdagar.
– Kombinationen med Swissqprint och vårt Zünd-skärbord har gett oss otroligt lyft och gör att vi står riktigt starka och kan tillgodose och överträffa kundernas önskemål, säger Tom Jacobsson.
Målbild för i år
Företaget omsatte drygt 5 miljoner 2020 med sina fem anställda och efter det har de anställt ytterligare en person.
– I år är målet att öka försäljningen med 1-2 miljoner kronor, i alla fall så mycket att vi kan hantera det.
Han säger att de har klarat sig ganska bra trots covid-19-pandemin. Några permitteringar har det inte varit tal om heller.
– Vi jobbar inte så mycket med egna slutkunder. Vi samarbetar mycket med reklam- och projektledningsbyråer som ska finna en trygghet i att vi inte jagar deras kunder. Så vi är inte ute och säljer aktivt så mycket. Vi har några större slutkunder själva också men det är sådana som har kommit till oss självmant, säger Tom Jacobsson.
