Varnar för stigande priser på tryckfärger

PUBLICERAD: 7 april 2021
UPPDATERAD: 7 april
Flera olika faktorer som sammanfaller till följd av coronakrisen gör att priserna på tryckfärger väntas öka. Det förutspår European Printing Ink Association.

Priset på tryckfärg väntas öka i hela Europa i pandemins spår. Detta på grund av stigande priser på pigment, petrokemiska produkter och vegetabiliska oljederivat samt dyrare fraktkostnader. 

I ett nyligen publicerat pressmeddelande säger European Printing Ink Association (EuPIA) att de redan ser den totala effekten av de olika faktorerna. Även om  EuPIA fortsätter att arbeta hårt för att minimera påverkan, så är det svårt att undvika att det får en inverkan på tryckfärgspriset.

Pigmentpriserna pressas av höga efterfrågan

Redan under första kvartalet 2021 skedde det globala prisökningar på pigmentråvaror. Drivkrafterna är främst hög efterfrågan inom alla branscher samt högre inhemska miljökrav i de producerande länderna. Detta resulterar i en obalans i utbud och efterfrågan, liksom i allmänhet högre kostnader för pigmentkomponenter.

Prishöjningar varierar mycket från region till region, vilket beror på betydligt högre fraktkostnader. Lastkapaciteten har minskat avsevärt under coronakrisen, vilket har resulterat i både högre priser och längre leveranstider. Allt med en ökad osäkerhet som ett resultat.

Stigande kostnader för petrokemi

Parallellt med pigmenten har de petrokemiska råvarorna också blivit dyrare, det handlar om till exempel uv-hartser, polyuretanhartser, lösningsmedel och akrylhartser. Under andra kvartalet 2020 ökade kostnaderna i de flesta petrokemiska segmenten. Brist på epoxihartser och hög efterfrågan på polypropylenglykoler, som används till exempel vid produktion av flexibla skum, har höjt priserna.

Vädret påverkar produktionen av oljor

Palmoljeproduktionen är den lägsta på tre år och lagren kan inte kompensera för bristen på olja. Svåra väderförhållanden i USA och torka i Latinamerika har delvis förstört sojabönsproduktionen. Samtidigt har den kinesiska importen och konsumtionen ökat mer än väntat. Denna obalans i utbud och efterfrågan har påverkat priserna på vegetabiliska oljor och deras derivat, såsom alkydhartser och estrar, som är ryggraden i tryckfärgen som används i både förpacknings- och publikationstryck.

400 procent dyrare frakt

Det bakomliggande problemet som påverkar all global handel är den kraftiga minskningen av sjöfarten, som orsakas av coronakrisen. Problemet förvärras av att traditionella containertransporter skickas till fel hamnar eller till hamnar där varorna inte kan distribueras vidare.

Klyftan mellan utbud och efterfrågan har lett till en allvarlig global brist på fraktkapacitet. Enligt EuPIA har containerpriserna mellan Kina och Europa stigit med mer än 400 procent sedan kvartal fyra 2020.

Läs vidare

Västerbottnisk tryckerikoncern går bra i Umeå – tappar i Lycksele

Original tryckeri i Umeå gör ett starkt 2023 men dotterbolaget Original tryckeri i Lycksele har det svårare. Orsaken är minskad annonsförsäljning till bolagets annonsblad.
FotoJet-(50)

Ambitiösa planer för klassiska tryckpressar

Tack vare ett stort kontaktnät och donationer har Grafikverkstan Godsmagasinet klassisk utrustning av hög kvalitet som går att hyra. Nu planeras en storsatsning för att utveckla verksamheten i Bergslagen och ge utrustningen mer utrymme.
Grafikverkstaden

Bonnier lägger ner ännu ett tidningstryckeri

Bonnier news bold printing lägger ner ett av sina två tryckerier i Malmö. Anledningen är nergången i print.
Bold-printing-Malmö

De höjer ribban för automatiserad tidningsproduktion

ECO3 vill ta automation av tidningsproduktion till nästa nivå med den nya versionen av sin arbetsflödeslösning Arkitex. Nya funktioner gör att system från tredje part bättre integreras i programmet.
Arkitex

Senaste nytt

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5