”Vi har höga krav på oss nu”

PUBLICERAD: 19 april 2021
UPPDATERAD: 19 april
Ink n Art har fått en ny digitalpress. Visutech har stått för leverans, support och utbildning under hela installationsfasen. Foto: Pressbild

Under fjolåret lade Ink n Art krutet på att säkra upp inför framtiden med en rejäl efterbehandlingslina. Nu bygger de vidare på trycksidan med en HP Indigo-press. Den uppdaterade maskinparken ska stå för leveranserna av förpackningar när de nu har sjösatt sin nya sajt.

Till en början var de två fristående bolag. Nu har Pacsome som i fjol blev en ny plattform på nätet för design och beställning av förpackningar slagits ihop med Ink n Art, vilket också blir det framtida namnet på den nya nätsatsningen. Beslutet togs efter att Pacsome hamnat i en varumärkestvist. Den nya sajten, Inknart.com, har redan lämnat startblocket och erbjuder produkter inom fenomenet unboxing – kundanpassade eller standardiserade förpackningar, kort, klistermärken med mera.

Tvisten till trots ser Jesper Hammarstrand positivt på ombildningen.

– Det spar oss tid att hålla ihop allt under ett varumärke. Det gör också att Ink n Art kommer att kunna erbjuda tjänster utanför Sveriges gränser. Pacsome har fått mycket god respons från olika håll och tjänsten är en uppstickare i branschen, men det är Ink n Art också även om vi har funnits i 30 år – så det är en bra match.

På två språk

Ink n Art har en engelsk och en svensk version av sin sajt. Hemsidan kommer med ett onlineverktyg för design av förpackningar, kort och klistermärken. Den engelska sajten fokuserar enbart på förpackningsdelen medan Ink n Art i Sverige, likt tidigare, erbjuder hela registret; förpackningar, trycksaker, skyltar samt kläd- och profilprodukter.

Egendesignade eller standardiserade förpackningar, kort, klistermärken med mera kan beställas hos Ink n Art. Foto: Pressbild

Tryckeriet har genomfört stora investeringar sedan 2020. Jesper Hammarstrand betonar att de har en långsiktig plan och att man hoppas att det är ur förpackningsdelen vinsterna ska komma framgent. Han är väl medveten om att de ses som en uppstickare i branschen.

– Förhoppningen framåt är att vi ska sälja “unboxing”, kanske sälja någon form av förpackad produkt eller tjänst som kunden är villig att betala lite mer för än trycket i sig.

Digitalpress har installerats

Under 2020 uppdaterade Ink n Art med en stans- och folieringsmaskin samt en elva meter lång förpackningslinje för falsning och limning av förpackningar. I år utökade de trycktekniken inhouse när Visutech levererade en HP Indigo 7900.

– Vi ser att när vi nu går in på förpackningssegmentet ordentligt med Ink n Art och krävs en högre kvalitet. Då är det Indigo som gäller för oss.

De kan nu trycka vitt och metallic-färger men också rena Pantonefärger vilket Jesper påtalar är viktigt i vissa förpackningssammanhang.

– Vi har fått mycket påtryckningar genom åren där vi inte har kunnat leverera en offsetlik känsla med matt tryck på obestruket papper, men nu har vi äntligen den möjligheten. Sedan är det ju en digital maskin vilket gör att vi fortfarande kan köra små volymer men med en högre kvalitet och vi når en väldigt stor färgrymd med våra sju färgverk.

Färger och förädling

Med digitalpressen kan de dels förädla trycket med metallicfärger, exempelvis silver och guld och med efterbehandlingslinan kan de sedan prägla och foliera i flera lager vilket bäddar för att skapa premiumförpackningar. Viktigt är också leveranstiderna som de vill hålla korta.

Jesper Hammarstrand är uppvuxen med tonertekniken: ”Jag har tryckt visitkort med toner sedan jag var elva bast”. Han är tydlig med att han har investerat färdigt i tonermaskiner och att det nu var dags att gå vidare:

– Och det finns inget annat på marknaden som håller den prisklassen och kvaliteten som den här typen av Indigo-maskin gör.

På sikt är planen att nyanställa, bland annat för att mata Indigo-pressen med tryckjobb.

– Det är i produktionen vi främst kommer behöva personal framöver. Pressen håller så hög kvalitet att vi bör köra fler timmar på dygnet än tidigare.

– Vi har höga krav på oss nu och kommer behöva öka omsättningen rejält jämfört med tidigare år, men det skall väl vara lite spännande att driva bolag.

Skogsråvara istället för plast

Med den nya maskinen blir det främst olika kartongkvaliteter som ska tryckas – plast går bort.

Jesper Hammarstrand, vd för Ink n Art. Foto: Pressbild

– Vi kan trycka på plast, men alla vi på Ink n Art känner att det känns helt fel att prata plast. Det finns en extremt stor marknad med plastförpackningar, men vi vill bort från det. Vi vill inte laminera med plast utan skyddslackar hellre.

– När vi har kunder som har laminerat med plast tidigare så pratar vi med dem och tar en ståndpunkt om att vi vill värna om miljön. Vi tror oss veta att det är bättre att använda skog än att använda olja.

Visutech har bistått med support och utbildning under hela installationsfasen av digitalpressen.

– Än så länge har de visat på jäkligt kompetent personal. De är lyhörda och under uppstartssträckan så har de varit på plats fortast möjligt när vi behövt hjälp. Det har funkat väldigt bra.

När alla bitar har fallit på plats med den nya webbshoppen så är det bland annat marknadsföring och mjukvaruutveckling som hamnar i fokus.

– Vi har tagit ganska stora kliv det här året när när det gäller att bygga på oss kunskap om marknadsföring. Vi slår lite mer på stora trumman och jobbar med content.

Ett eget affärssystem

De utvecklar också ett eget affärssystem kopplat till alla olika produktkategorier de erbjuder. Anledningen är att produkterna produceras med många med många olika typer av produktionstekniker. Klädsidan kräver sitt, storlekar och textilier med screen och transfertryck. Tampotryck till profilprodukter och sedan tillkommer hela förpackningsspektrat med mera

– Vi har inte hittat något annat system som passar oss. Vårt system bygger också på att kunna mäta kundnöjdhet. Det är också en viktig del i att vi ska växa.

Jesper Hammarstrand sammanfattar covid-året som gått med att han gläds åt att de fortfarande är med i matchen, samtidigt sliter de hårt för att fortsätta vara det.

– Vi har gjort extremt mycket investeringar under ett pandemiår, som en liten aktör utan större avtal. Så vi sliter mycket för våra kronor. Men investeringarna är inte gjorda för att vi ska tjäna pengar nu utan för en längre tid framöver.

Fotnot: Ink n Art ställer ut på den digitala förpackningsmässan Packnorth, 10–12 maj, där de kommer att berätta mer om vad de kan erbjuda inom förpackningsområdet. Mässan är gratis för besökare och ger tillgång till hela mässutbudet med presentationer och alla utställarföretagens montrar.

Läs vidare

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

VBS satsar på DTF, lasergravering och nya skärbord

Sign&Print besökte Borås för att få veta mer om iECHOs nya skärbord och upptäckte samtidigt flera andra spännande nyheter från återförsäljaren VBS.

DSC_8061

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.

BeautyBoxIpack2x

Senaste nytt

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150