De visar variabeltryckta etiketter för korta serier

Från enstycksetiketter upp till 500 exemplar kan produceras i Okis Pro 10-serie. Foto: Pressbild

Förpackningsmarknaden blir ett allt viktigare kundsegment i OKI:s strategi. På mässan Packnorth visar de förpackningstryck och etikettproduktion med möjlighet att skriva ut personaliserat och med vitt på mörk bakgrund i små och medelstora serier.

Lars Haargard, marketing director för OKI i norra Europa. Foto: Pressbild

OKI ställer ut på den digitala mässan Packnorth, 10-12 maj. Mässbesökarna får möjlighet att fördjupa sig i etikett- och förpackningstryck för mindre on demand-serier och prototyper med bland annat vitt tryck på mörk bakgrund.

Det handlar om lättproduktionsutrustning som exempelvis kan komplettera större maskininstallationer för massproduktion.

– Med vår nya strategi är förpackningsmarknaden bland de viktigaste kundsegmenten, säger Lars Haargard, marketing director för OKI i norra Europa.

Små- och medelstora upplagor

Tillverkaren visar den nya OKI Pro10-serien med möjlighet att skriva ut etiketter med vitt på mörk bakgrund i små och medelstora upplagor. Det blir också förpackningstryck med ledskrivare i formatet A3+.

– När vi tittar på våra etikettskrivare är det helt klart vår teknik och ett extremt överkomligt pris som är vår styrka.

Fyra och fem färger

Vidare visar företaget fyra-, och femfärgers grafiska printrar i Oki Pro95-serien. Dessa är anpassade för att producera korta, personaliserade serier med den femte färgen vitt för att addera värde och göra applikationer som sticker ut från mängden. Dessa skriver ut på en mängd material, bland annat glättat material för prototyper och mindre serier on-demand.

– Pro95 är en tilläggsprodukt för grafiskt orienterade företag för uppdrag i både små storlekar och små upplagor, där personalisering av utskriftsuppdrag kan ge extra värde.

Okis skrivare med fem färger – Pro95-serien – visas på Packnorth-mässan.

Flexibel mediehantering

Alla produkter har utvecklats utifrån befintliga skrivare som sedan har anpassats till etikett- och förpackningstryckproduktion. Jeanette Løbner, marketing executive för OKI i Norden, säger att OKI:s led-teknik är helt unik och ger användare möjlighet till femfärgstryck och en aldrig tidigare skådad flexibel mediehantering.

Jeanette Løbner, marketing executive för OKI i Norden.

– Vår utrustning är extremt lämplig för personaliserat tryck och för mindre riktade produktioner. Och flera undersökningar visar att 70 procent av konsumenterna är villiga att betala mer för en personaliserad produkt så det matchar helt med vad våra skrivare kan erbjuda.

Ni ställde även ut på den digitala mässan Sign&Print Connect i februari. Hur summerar ni den?

– Vi var helt medvetna om att onlineplattformen skulle skilja sig markant från vår traditionella närvaro på mässan. Vi upplevde att det kunde locka fler deltagare utanför Stockholmsområdet, men även att våra lösningar kräver ”hands-on”. Men segmentet Sign&Print är till stor del vårt kärnsegment i OKI:s nya strategi, så vi är med där kunderna är. Varje gång, säger Jeanette Løbner.

Fotnot: Den digitala mässan Packnorth arrangeras 10-12 maj. Besökare kan registrera sig gratis från och med 18 april för att ta del av alla utställarmontrar och presentationer under de tre mässdagarna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: 

Ny studie: Så upplever företag hållbarhetsarbetet

56 procent av tillfrågade europeiska företag upplever det som kämpigt att göra gröna investeringar eftersom andra affärsproblem ses som mer krävande. Och bara en tredjedel av företagens chefer ser den digitala transformationen som en möjliggörare för mer hållbara affärsmetoder. Det framgår i en ny Ricoh-studie.

Publicerat av: 

Canon sätter standard för CAD-utskrifter

Canons nya storformatsskrivare för CAD-ritningar och affischutskrifter i färg täpper till luckan tillverkaren haft när det gäller att nå kunder i låg- och mellansegmentet.
– Man har tagit de bästa bitarna från Canons produktionsperspektiv och gjort det i en ny smidig kompakt lösning. Den här kommer vi definitivt se mer av på marknaden i sitt segment, säger Matteus Celinski, Sverigechef hos Canon.

Publicerat av: