De visar variabeltryckta etiketter för korta serier

PUBLICERAD: 20 april 2021
UPPDATERAD: 20 april
Från enstycksetiketter upp till 500 exemplar kan produceras i Okis Pro 10-serie. Foto: Pressbild

Förpackningsmarknaden blir ett allt viktigare kundsegment i OKI:s strategi. På mässan Packnorth visar de förpackningstryck och etikettproduktion med möjlighet att skriva ut personaliserat och med vitt på mörk bakgrund i små och medelstora serier.

Lars Haargard, marketing director för OKI i norra Europa. Foto: Pressbild

OKI ställer ut på den digitala mässan Packnorth, 10-12 maj. Mässbesökarna får möjlighet att fördjupa sig i etikett- och förpackningstryck för mindre on demand-serier och prototyper med bland annat vitt tryck på mörk bakgrund.

Det handlar om lättproduktionsutrustning som exempelvis kan komplettera större maskininstallationer för massproduktion.

– Med vår nya strategi är förpackningsmarknaden bland de viktigaste kundsegmenten, säger Lars Haargard, marketing director för OKI i norra Europa.

Små- och medelstora upplagor

Tillverkaren visar den nya OKI Pro10-serien med möjlighet att skriva ut etiketter med vitt på mörk bakgrund i små och medelstora upplagor. Det blir också förpackningstryck med ledskrivare i formatet A3+.

– När vi tittar på våra etikettskrivare är det helt klart vår teknik och ett extremt överkomligt pris som är vår styrka.

Fyra och fem färger

Vidare visar företaget fyra-, och femfärgers grafiska printrar i Oki Pro95-serien. Dessa är anpassade för att producera korta, personaliserade serier med den femte färgen vitt för att addera värde och göra applikationer som sticker ut från mängden. Dessa skriver ut på en mängd material, bland annat glättat material för prototyper och mindre serier on-demand.

– Pro95 är en tilläggsprodukt för grafiskt orienterade företag för uppdrag i både små storlekar och små upplagor, där personalisering av utskriftsuppdrag kan ge extra värde.

Okis skrivare med fem färger – Pro95-serien – visas på Packnorth-mässan.
Flexibel mediehantering

Alla produkter har utvecklats utifrån befintliga skrivare som sedan har anpassats till etikett- och förpackningstryckproduktion. Jeanette Løbner, marketing executive för OKI i Norden, säger att OKI:s led-teknik är helt unik och ger användare möjlighet till femfärgstryck och en aldrig tidigare skådad flexibel mediehantering.

Jeanette Løbner, marketing executive för OKI i Norden.

– Vår utrustning är extremt lämplig för personaliserat tryck och för mindre riktade produktioner. Och flera undersökningar visar att 70 procent av konsumenterna är villiga att betala mer för en personaliserad produkt så det matchar helt med vad våra skrivare kan erbjuda.

Ni ställde även ut på den digitala mässan Sign&Print Connect i februari. Hur summerar ni den?

– Vi var helt medvetna om att onlineplattformen skulle skilja sig markant från vår traditionella närvaro på mässan. Vi upplevde att det kunde locka fler deltagare utanför Stockholmsområdet, men även att våra lösningar kräver ”hands-on”. Men segmentet Sign&Print är till stor del vårt kärnsegment i OKI:s nya strategi, så vi är med där kunderna är. Varje gång, säger Jeanette Løbner.

Fotnot: Den digitala mässan Packnorth arrangeras 10-12 maj. Besökare kan registrera sig gratis från och med 18 april för att ta del av alla utställarmontrar och presentationer under de tre mässdagarna.

Läs vidare

Oppboga Bruk gör sin största investering på över femtio år

Tillverkaren av laminerade kartongmaterial, Oppboga Bruk, bygger en ny produktionslinje för laminering för att fortsätta växa in på nya marknader och material.
Oppboga-from-abovex

Xeikon omorganiserar för att framtidssäkra

Xeikon ska omorganisera sin verksamhet "för att anpassa sig till den nuvarande verkligheten", med en post-Covid förändring i konsumentbeteende och en resulterande nedgång i försäljning, kombinerat med högre löner och stigande energipriser, som har "satt företagets framtid i riskzonen". Det skriver tidningen Digital Labels & Packaging.
Xeikonx

Nya möjligheter när Fespa återvänder till Amsterdam

Fespa Global Print Expo hölls så sent som i oktober 2021 i Amsterdam. I vår gör mässan comeback i staden och på RAI Exhibition Centre. 
Fespa Amsterdam pressbild

Scanpack firar 60 år med extra allt

Nästa år är Scanpack-år, men det är inte vilket Scanpack-år som helst. Mässan fyller 60 år.
Monika-Olund-och-Anna-Lena-Friberg-Scanpackx

Senaste nytt

Inprint flyttar till större lokaler nästa år

Skylt- och dekorföretaget Inprint i Uppsala står inför en spännande förändring då de flyttar till en helt ny stadsdel. De nybyggda lokalerna erbjuder inte bara dubbelt så mycket utrymme utan också närhet till lokala kunder och motorvägen till klienter i Stockholm.
inprint-efongo-2019-liggande

De höjer ribban för automatiserad tidningsproduktion

ECO3 vill ta automation av tidningsproduktion till nästa nivå med den nya versionen av sin arbetsflödeslösning Arkitex. Nya funktioner gör att system från tredje part bättre integreras i programmet.
Arkitex

Storbildsbolaget tar kampen mot spillet

Storbildsbolaget i Helsingborg minskar spillet med en ny produkt. Arbetssättet är både klimatsmart och sparar pengar för kunden.
FotoJet-(25)

Fujifilm visar upp sin nya torrtonerpress

Fujifilm ska visa upp sin nya tonerpress i Europa för första gången i början på 2024. Revoria Press GC12500 är en digitalpress som använder torrtonerteknologi.
Revoria_GC12500_III_R