Islossning för tryckt reklam

Isrinken på torget i Sundsvall. Foto: Skärmdump från Canons video om projektet.

En bygg-och anläggningsfirma i Sundsvall fick närapå en kalldusch och trodde de hade tagit sig fryst vatten över huvudet i samband med anläggningen av en isrink. Men genom finurligt tänkande och ett samarbete med Canon föll både den tryckta reklamen och isbitarna på plats. Nu har Canon dokumenterat händelserna i en ny marknadsföringsvideo.

Bygg- och anläggningsfirman Åkerlund VA & Planerings AB åtog sig ett lite annorlunda uppdrag för två vintrar sedan, att anlägga en ishockeyrink på torget i Sundsvall och även stå för rinkens drift och underhåll. En utmaning de inte hade räknat med var att få reklamlogotyperna under isen på plats trots att isen redan var frusen när de fick frågan. För att lösa uppgiften fick de smälta ur delar av den befintliga isen för att på så vis göra plats för reklamen som skulle frysas in.

Bläck och vattenbeständigt papper

För reklamutskrifterna användes Canons storformatsskrivare ImagePROGRAF TX- 3000, dess pigmenterade bläck och vattenresistent papper, 2347C. De utskrivna papperna fick utstå rejäla påfrestningar och utsattes för rikligt med vatten och utsasttes för frusna förhållanden likt aldrig förr, men gjorde ändå sitt jobb hela säsongen ut.

Canon Europe har valt att använda Canon Sveriges samarbete med Åkerlund VA & Planerings AB som ett referensexempel för sin marknadsföring i Europa. En färsk case-video har släppts om händelserna i Sundsvall:

Fredrik Berglund ekonomichef på bygg- och anläggningsföretaget säger i en äldre intervju publicerad på Canons sajt att utskriftskvaliteten blir bästa möjliga och att budskapet syns tydligt och når målgruppen – även om det är helt under isen.

– Vi använder oss av papper och pigmenterat bläck som klarar av extrema förhållanden. Det möjliggör hållbara budskap såväl under isen som väderbeständiga reklamskyltar i det offentliga rummet ovan jord.

Tvärtom året därpå

Även vintersäsongen därpå kom rinken på plats i centrala Sundsvall med enda skillnaden att reklambudskapen frystes in redan från start. Efter sina erfarenheter ser anläggningsföretaget att ”fryst reklam” kan ha framtiden för sig:

– En intressant kanal som vi upptäckt och tänker fortsätta att utveckla är rinkreklam under isen, berättar Fredrik Berglund för Canon.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Kodak: ”Stärk ditt företag med automatisering”

Hur kan man få ett effektivare arbetsflöde med hjälp av olika analysverktyg? Och hur kan automatisering av datainsamling och analys ske med AI och maskininlärning (ML)? Stephen Miller, Director Product Management på Kodak Workflow Software berättar hur företag kan frigöra både tid och resurser, och på så sätt nå tillväxt.

Publicerat av: 

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]