Islossning för tryckt reklam

PUBLICERAD: 27 april 2021
UPPDATERAD: 27 april
Isrinken på torget i Sundsvall. Foto: Skärmdump från Canons video om projektet.

En bygg-och anläggningsfirma i Sundsvall fick närapå en kalldusch och trodde de hade tagit sig fryst vatten över huvudet i samband med anläggningen av en isrink. Men genom finurligt tänkande och ett samarbete med Canon föll både den tryckta reklamen och isbitarna på plats. Nu har Canon dokumenterat händelserna i en ny marknadsföringsvideo.

Bygg- och anläggningsfirman Åkerlund VA & Planerings AB åtog sig ett lite annorlunda uppdrag för två vintrar sedan, att anlägga en ishockeyrink på torget i Sundsvall och även stå för rinkens drift och underhåll. En utmaning de inte hade räknat med var att få reklamlogotyperna under isen på plats trots att isen redan var frusen när de fick frågan. För att lösa uppgiften fick de smälta ur delar av den befintliga isen för att på så vis göra plats för reklamen som skulle frysas in.

Bläck och vattenbeständigt papper

För reklamutskrifterna användes Canons storformatsskrivare ImagePROGRAF TX- 3000, dess pigmenterade bläck och vattenresistent papper, 2347C. De utskrivna papperna fick utstå rejäla påfrestningar och utsattes för rikligt med vatten och utsasttes för frusna förhållanden likt aldrig förr, men gjorde ändå sitt jobb hela säsongen ut.

Canon Europe har valt att använda Canon Sveriges samarbete med Åkerlund VA & Planerings AB som ett referensexempel för sin marknadsföring i Europa. En färsk case-video har släppts om händelserna i Sundsvall:

Fredrik Berglund ekonomichef på bygg- och anläggningsföretaget säger i en äldre intervju publicerad på Canons sajt att utskriftskvaliteten blir bästa möjliga och att budskapet syns tydligt och når målgruppen – även om det är helt under isen.

– Vi använder oss av papper och pigmenterat bläck som klarar av extrema förhållanden. Det möjliggör hållbara budskap såväl under isen som väderbeständiga reklamskyltar i det offentliga rummet ovan jord.

Tvärtom året därpå

Även vintersäsongen därpå kom rinken på plats i centrala Sundsvall med enda skillnaden att reklambudskapen frystes in redan från start. Efter sina erfarenheter ser anläggningsföretaget att ”fryst reklam” kan ha framtiden för sig:

– En intressant kanal som vi upptäckt och tänker fortsätta att utveckla är rinkreklam under isen, berättar Fredrik Berglund för Canon.

Läs vidare

Textiltryck utan för- och efterbehandling

Epson lanserar nu Monna Lisa ML-13000, en direct-to-fabric-skrivare som kan printa direkt på tyget i en enda process utan separat för- eller efterbehandling.
ML-13000 ver 2

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

Senaste nytt

Textiltryck utan för- och efterbehandling

Epson lanserar nu Monna Lisa ML-13000, en direct-to-fabric-skrivare som kan printa direkt på tyget i en enda process utan separat för- eller efterbehandling.
ML-13000 ver 2

Horizon vänder blad med tre nya samarbeten

Efterbehandlingsleverantören Horizon skriver nya kapitel med tre färska samarbeten. Nu kan de hjälpa tryckerier från tryck till färdig bok i både mjuk- eller hårdpärm.
FotoJet-(82)

Helautomatiskt skärsystem som förflyttar gränserna

Elitron bjuder under Drupa in till en förhandstitt på den uppgraderade Kombo TAV – ett anmärkningsvärt framsteg inom digital skärteknik.
elitron_01

Mjukvarusamarbete för bättre flyt

ECO3 och eProductivity Software (ePS) har ingått ett strategiskt partnerskap med målet att ta automationen hos tryckerierna till nästa nivå.
ECO3 ePS