Islossning för tryckt reklam

Isrinken på torget i Sundsvall. Foto: Skärmdump från Canons video om projektet.

En bygg-och anläggningsfirma i Sundsvall fick närapå en kalldusch och trodde de hade tagit sig fryst vatten över huvudet i samband med anläggningen av en isrink. Men genom finurligt tänkande och ett samarbete med Canon föll både den tryckta reklamen och isbitarna på plats. Nu har Canon dokumenterat händelserna i en ny marknadsföringsvideo.

Bygg- och anläggningsfirman Åkerlund VA & Planerings AB åtog sig ett lite annorlunda uppdrag för två vintrar sedan, att anlägga en ishockeyrink på torget i Sundsvall och även stå för rinkens drift och underhåll. En utmaning de inte hade räknat med var att få reklamlogotyperna under isen på plats trots att isen redan var frusen när de fick frågan. För att lösa uppgiften fick de smälta ur delar av den befintliga isen för att på så vis göra plats för reklamen som skulle frysas in.

Bläck och vattenbeständigt papper

För reklamutskrifterna användes Canons storformatsskrivare ImagePROGRAF TX- 3000, dess pigmenterade bläck och vattenresistent papper, 2347C. De utskrivna papperna fick utstå rejäla påfrestningar och utsattes för rikligt med vatten och utsasttes för frusna förhållanden likt aldrig förr, men gjorde ändå sitt jobb hela säsongen ut.

Canon Europe har valt att använda Canon Sveriges samarbete med Åkerlund VA & Planerings AB som ett referensexempel för sin marknadsföring i Europa. En färsk case-video har släppts om händelserna i Sundsvall:

Fredrik Berglund ekonomichef på bygg- och anläggningsföretaget säger i en äldre intervju publicerad på Canons sajt att utskriftskvaliteten blir bästa möjliga och att budskapet syns tydligt och når målgruppen – även om det är helt under isen.

– Vi använder oss av papper och pigmenterat bläck som klarar av extrema förhållanden. Det möjliggör hållbara budskap såväl under isen som väderbeständiga reklamskyltar i det offentliga rummet ovan jord.

Tvärtom året därpå

Även vintersäsongen därpå kom rinken på plats i centrala Sundsvall med enda skillnaden att reklambudskapen frystes in redan från start. Efter sina erfarenheter ser anläggningsföretaget att ”fryst reklam” kan ha framtiden för sig:

– En intressant kanal som vi upptäckt och tänker fortsätta att utveckla är rinkreklam under isen, berättar Fredrik Berglund för Canon.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


De går grönt med polyestermaterial för digitaltryck

A.Berger Textiles har en lång historia, men från 1980-talet har företaget lagt fokus på polyestertextilier och en egen teknik att bestryka dem för digitaltryck. På Fespa la de ett extra fokus på polyestermaterial av återvunnen pet och sitt periodiska system som ska förenkla för kunder att beställa produkter i sortimentet.

Publicerat av: 

Bildspel: Andra dagen på Fespa

Efter en relativt lugn start på Fespa Global Print Expo så blev den andra dagen betydligt mer fartfylld med fler besökare i gångarna och montrarna. Såväl utställare som besökare vittnade om positiva tongångar och framtidstro efter en tuff tid under pandemin. Fespa-mässan pågår till fredag den 15 oktober.

Publicerat av: