Fysisk reklam påverkar mottagaren mer än digital

PUBLICERAD: 28 april 2021
UPPDATERAD: 28 april
De fyra studierna som SDR tittat på visar att fysisk kommunikation når ut bättre än digital. Foto: Pixabay

Vilket sätt är mest effektivt för att nå ut med marknadsföring? Svensk Direktreklam (SDR) har tittat närmare på fyra olika studier och slutsatsen är entydig: fysisk kommunikation påverkar mottagaren starkare än digital.

Den första studien är gjord av Millward Brown tillsammans med the Centre for Experimental Consumer Psychology vid universitetet i Bangor, Wales, för brittiska Royal Mail. Med hjälp av neurovetenskapliga instrument studerade man hur hjärnan stimulerades och aktiverades av fysisk respektive digital reklam.

Resultaten visar att fysisk kommunikation ger högre engagemang, större emotionell påverkan och skapar starkare minnespåverkan än bild på en skärm. Det innebär att samma budskap tas emot olika beroende på i vilken kanal det presenteras. En förklaring till detta resultat är att hjärnan har lättare att ta till sig och bearbeta fysiska budskap än digitala.

En kombination förstärker effekten

PostNord har genomfört en undersökning i Sverige och Danmark som kombinerar ögonrörelsestudier och neurovetenskap. Syftet var att jämföra verkliga kampanjer för välkända varumärken som gått både som direktreklam och i digitala kanaler.

Även denna studie fastslår att fysiska kampanjer ger högre uppmärksamhet än digitala. Fysisk reklam ger även något högre känslomässigt engagemang och samtidigt lägre kognitiv stress, som innebär större möjligheter att skapa en positiv emotionell respons.

Vidare visar resultaten att kombinationen av fysisk och digital kommunikation förstärker den totala effekten, men bara om den fysiska kommer före den digitala. Det finns inga skillnader när det gäller ålder, även yngre personer svarar bättre på den fysiska kommunikationen. En intressant faktor i sammanhanget är att fler sade sig föredra digital reklam framför fysisk före studien. Efteråt var relationen omvänd.

Längre lästid för tidningsannonser

Den tredje studien genomfördes av Neurons Inc och universitet i Stanford på uppdrag av Bonnier News. Även här användes ögonrörelsestudier och neurovetenskap. Studien omfattade inte fysisk direktreklam utan 551 annonser i form av tidningsannonser (helsidor), digitala bannerannonser och digitala videoannonser. SDR menar att slutsatserna som gäller tidningsannonser är relevanta även för direktreklam.

Resultaten visar att tidningsannonser skapar samma uppmärksamhet som videoreklam. De har även både betydligt högre uppmärksamhet och längre lästid än digitala annonser samt skapade samma emotionella påverkan som digital reklam.

Fysiska utskick överlägsna digitala

Slutligen har Svensk Direktreklam gjort en egen studie tillsammans med en större livsmedelsbutik. Läsarens ögonrörelser studerades och man jämförde lästid och engagemang för såväl ett fysiskt som digitalt utskick. Utfallet följer samma mönster som de andra tre studierna.

Det fysiska utskicket hade fyra gånger längre lästid och läsaren uppmärksammade mer än tolv gånger fler produkter. SDR gör slutsatsen att detta beror på att den fysiska kommunikationen innebär större engagemang och erbjuder större möjligheter för mottagaren att snabbt få en överblick för att notera innehållet.

Läs vidare

Roland DG blandar stort och smått

Roland DG fokuserar på senaste släppen på årets Fespa-mässa med såväl mindre skrivbordsvarianter som storformatsskrivare med ”print and cut”-funktion.
Roland

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2

Framtiden för SPG: "Nu accelererar vi igen"

Det har varit lite tyst kring Scandinavian Print Group (SPG) på sistone. Det finns en förklaring till det – och det kommer att hända saker framöver.
Esben_Mols_Kabell

Senaste nytt

NI Solutions blir återförsäljare för Flora

NI Solutions och Flora har skakat hand om ett nytt samarbete på den nordiska marknaden.
Floraweb

Västerbottnisk tryckerikoncern går bra i Umeå – tappar i Lycksele

Original tryckeri i Umeå gör ett starkt 2023 men dotterbolaget Original tryckeri i Lycksele har det svårare. Orsaken är minskad annonsförsäljning till bolagets annonsblad.
FotoJet-(50)

Summerar nyttan med automation

Summa demonstrerar inte bara en utan två arbetsflödeslösningar under Fespa. Detta för att visa kunderna hur de kan effektivisera sina processer.
Summa

Storformatstryckeri gör rekordresultat

Oron för minskande volymer visade sig var obefogad. Storformatsspecialisterna Ackert Reklam gör sin högsta vinst på tio år. 
DSC_6055-2