Manualproduktionen går för högtryck hos tryckeriet Åkessonberg. Med storkunder i ryggen, beställtryck on demand, och fler trycksegment i görningen är planen att försäljningsrekorden ska hopa sig på det småländska höglandet de kommande åren.
Det blev en liten svacka med permitteringar under de inledande två pandemimånaderna i fjol. Men återhämtningen blev inte långvarig. I juni gick återigen tryckeriverksamheten för högtryck hos Åkessonberg och bokslutet stängde med cirka 20 miljoner kronor.
– Vi nådde vår budget så man kan säga att det gick bättre än förväntat, säger Hans Lind, produktionsansvarig.
Huvudkontoret finns i Vetlanda men det stora produktionsstället ligger numera i Nässjö. Åkessonberg startade upp 2014, sprunget ur en rekonstruktion i Vetlanda där tre medarbetare tog över verksamheten. Arne Berg, Stefan Adolfsson och Pontus Lindqvist. Arne Berg och hans far Tor Berg drev Bergs Alltryck i Vetlanda som la grunden till var företaget befinner sig i dag. Från 2021 ägs och drivs företaget av Arne Berg, Hans Lind, Mats Carlsson och Thomas Larsson.
Tog över tryckproduktion
Maskinparken är i dag komplett med den senaste tekniken – rull- och arkmaskiner från Canon och Ricoh samt efterbehandling från klammerhäftning till limbindning. Arbetsflödesprogrammet Prisma bidrar till att en tryckfil kommer in i huset och sedan styrs till rätt maskin.
[metaslider id=”214534″]
I början av 2019 började manualproduktionen ta fart på allvar när tryckeriets konsult Costy Borg kom med ett erbjudande om de kunde tänka sig att hjälpa Nässjötryckeriet Mediaprint att göra limbundna manualer till Toyota.
– Vi nappade på det och köpte in en C.P. Bourg limbindare med onlineskärning, säger Hans Lind och tillägger att Xerox ett halvår efter tog över Mediaprint. Längre fram när Xerox tog beslutet att flytta hela tryckeriproduktionen till Botkyrka i Stockholm lades ett nytt bud fram. Frågan de svarade jakande på var att ta över manualproduktionen för både Toyota och Husqvarna, samt ta över en rullprinter med inkjet-teknik av märket Canon Colorstream. Och så blev det, samtidigt som de anställde 4–5 personer från Xerox.
– Med Husqvarna har det varit helt galet i år för de har verkligen höjt sig trots pandemin. De har ökat sin omsättning och vi har haft hur mycket som helst att göra. Toyota har gått ner lite med sin manualproduktion, men vi förväntar oss att de kommer att öka igen nästa år om det reder upp sig i världen så att säga. De har i alla fall aviserat att det kommer att bli mer att göra.
– Det känns som att de stora kunderna kommer att fortsätta i samma paritet, plus att vi tror att vi ska få fler jobb när pandemin vänder från kunder som har varit mindre aktiva.
Beställtryck i fokus
Vid sidan av de befintliga storkunderna är planen att vårda lokala tryckköpare genom att satsa mer på snabbt beställtryck.
– Vi vill få fler kunder print on demand. Det är ett smidigt sätt att få in ordrarna. Vi har köpt in en till Stitchliner så att vi ska kunna vara mer flexibla, och inte bara låsta vid de stora kunderna vi har. Det är tanken.
Han säger att den extra sadelhäften, en Stitchliner Mark III från Horizon, också fungerar som en back up och skapar mer säkerhet i verksamheten om det skulle inträffa något oförutsett.
– När vi nu har så pass stora kunder så finns risken att man blir lite sårbar om det händer något.
Köpt upp företag
2021 började med förvärv. Två mindre tryckerier har tagit plats i den nya konstellationen – Nässjötryckeriet CLG Nordic, som producerar mycket lokalt och har tryck av plastkort med säkerhetsprofil som specialitet, och Stema print i närliggande Forserum som skriver ut mycket hembygdsböcker och religiösa tidskrifter. I nuläget gäller det att komma till rätta i den nya företagsstrukturen och göra upp en plan framåt för den nya företagskonstellationen.
– På det långsiktiga planet, cirka fem år, satsar vi på att öka ett antal miljoner i omsättning.
Hur ska ni nå det målet?
– Framför allt behöver vi en säljare för att jaga de rätta kunderna. Själva kunskapen finns i företaget. Vi har en väldigt duktig och flexibel personal tycker vi själva. Och vi har en bra maskinpark som gör att vi är starka på det sättet. Så det finns utrymme för att öka både produktion och omsättning.
Satsning på sälj
Trots att de servar befintliga storkunder poängterar han att det även är viktigt att värna de lokala kunderna, och där kan ett säljtillskott bli viktigt.
– Det är jätteviktigt. Vi vill givetvis satsa, och vill lägga mer energi på det. Vi har inte haft en säljare tidigare som har jobbat på lokal nivå med kunder på det viset.
I samband med förvärvet av CLG Nordic finns fler segment att bygga upp och arbeta med.
– Det vi har fått in som vi inte hade tidigare är storformat. Vi har också lite tillverkning av värdekort i plast och papper, bland annat personalkort till SJ.
– Det är där vi kanske måste jobba mer, att få fler ben att stå på, säger Hans Lind.